عصر بازار

پیشنهاد تاسیس صندوق توسعه ملی ریالی

درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها نباید وارد بودجه شود

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادی گفت: باید صندوق توسعه ملی ریالی تاسیس شود تا درآمد هدفمند سازی یارانه‌ها وارد بودجه نشود.

درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها نباید وارد بودجه شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا یزدی زاده کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درباره جایگاه یارانه ها در بودجه 1400 اظهار کرد:  مجزا کردن یارانه‌ها از  بودجه پیش تر هم مطرح شده بود و  پیشنهاد این بود که صندوق توسعه ملی ریالی تاسیس شود و این صندوق توسعه درآمدی که از هدفمند کردن یارانه‌ها ایجاد می‌شود وارد بودجه نشود، زیرا محل خرج آن مشخص است.

    این اقتصاددان گفت: اینکه یارانه‌ها هدفمند شود و درآمد کسب شده از آن  توسط دولت خرج شود و  زمان پرداخت به دلیل کمبود منابع،  استقراض صورت بگیرد لزوم ایجاد حساب جداگانه یارانه دراین باره احساس می شود. امیدوارم در بودجه ١4۰۰ این اتفاق بیفتد و صندوقی که وجوه باید به آن وارد شود و محل خرج آن نیز که برای حمایت از اقشار ضعیف است مشخص شود.

    او ادامه داد: افزایش یارانه‌ها قطعا باید اتفاق بیفتد به خاطره زمان هدفمندسازی یارانه ها و وضع آن قیمت اقلام و حامل های انرژی با حال بسیار تغییر کرده است. اقتصاد سیستم تخصیص منابع براساس قیمت است قیمت‌ها نسبی هستند و قیمت مطلق وجود ندارد، وقتی می‌گوییم قیمت نسبی یعنی کالا‌هایی نسبت به گروهی دیگر گران‌تر یا ارزانتر هستند.

    یارانه پنهان باید حذف شود
    این کارشناس اقتصادی افزود: آیا وقتی تورم در کشور افزایش بی رویه‌ای دارد، کالا‌هایی را که به آن‌ها یارانه پرداخت می شود تا  قیمت ها پایین نگه داشته شود. همان نسبت با قیمت‌ها در سال های قبل یکسان است؟ قطعا این گونه نیست و  این شکاف بیشتر شده، باید دولت به سمت حذف یارانه برود. اقدام به پرداخت یارانه در اقتصاد توسط دولت دخالت در قیمت گذاری‌ها،  سیستم قیمت‌ها، کارایی اقتصاد و درنهایت نابودی آن منجر می شود . اما  نکته ای که وجود دارد این است که حذف یارانه‌ها نباید به صورتی که درباره بنزین رخ  داد، اجرا شود.

    این کارشناس اقتصادی افزود: معتقدم دولت باید طرح جامعی درباره حذف یارانه‌ها داشته باشد و این طرح مشخص کند که چقدر درآمد ایجاد می‌شود؟ حذف یارانه‌ها چقدر تورم ایجاد می‌کند؟ از محل این درآمد قرار است چه اقداماتی انجام شود؟ قرار است یارانه پرداختی خانوار‌های دهک‌های مختلف چگونه پرداخت شود؟ همه این موارد  به صورت یک بسته تهیه و تنظیم شده و  به همه پرسی گذاشته شود تا مردم رای دهند. البته باید دید این طرح  در صورت اجرا چقدر یارانه‌ها را افزایش می‌دهد و چقدر تورم ایجاد می‌کند. همچنین  به نفع کدام طبقات و دهک‌ها خواهد بود؟

    برخی از دهک ها مستحق دریافت یارانه معیشتی نیستند
    این تحلیلگر مسائل اقتصادی  با اشاره به نحوه پرداخت یارانه بنزینی در پایان گفت: فقط 49 درصد مردم ماشین دارند و 5١ درصد خودرو ندارند. توجه به این موضوع که چه میزان از این 49 درصد خودرو‌هایی هستند که ارزش آن‌ها بیشتر از5۰۰ میلیون تومان است که واقعا لزومی ندارد که یارانه بنزین دریافت کند یا خودرو‌های متعلق به اقشار متوسط باید در اولویت دریافت یارانه باشند؛ باید بررسی های بیشتری در این زمینه انجام شود و   به طور خاص کالابرگ و یارانه‌ها باید برای اقشار ثروتمند حذف شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی