عصر بازار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

علت اصلی تورم استقراض دولت از بانک مرکزی و تزریق پول به اقتصاداست

عصر اعتبار- پورابراهیمی گفت: چالش عمده اقتصادی ما تورم و کاهش مستمر ارزش ریال است که علت اصلی آن استقراض دولت از بانک مرکزی و تزریق پول پرقدرت به اقتصاد است.

علت اصلی تورم استقراض دولت از بانک مرکزی و تزریق پول به اقتصاداست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  مهر، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: مشکلی که وجود دارد این است که مجلس تا حدود 5 درصد نمی‌تواند در لایحه پیشنهادی دولت تغییراتی اعمال کند برای همین تا خود دولت اراده نکند اصلاح ساختاری بودجه اتفاق نخواهد افتاد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تلاش می‌کنیم برای سال 1400 در حوزه منابع، منابع پایدار را جانشین منابع نفتی کنیم.

    این نماینده مجلس با انتقاد از تخصیص بیشتر بودجه به بخش هزینه‌های اجرایی افزود: موضوعی که مجلس به جد دنبال می‌کند موضوع فرار مالیاتی است، سهم ما در تولید ناخالص داخلی حدود 6 درصد و در دیگر کشورها 25 تا 30 درصد است که با اصلاح ساختار مالیات، تلاش می‌کنیم ضمن ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید، نظام جامع مالیاتی را عملیاتی کنیم.

    پورابراهیمی گفت: چالش عمده اقتصادی ما تورم و کاهش مستمر ارزش ریال است که علت اصلی آن استقراض دولت از بانک مرکزی و تزریق پول پرقدرت به اقتصاد است، یعنی کسری بودجه دولت از سنوات گذشته ناشی از استقراض دولت‌ها از حوزه بانک مرکزی و افزایش نقدینگی علت ریشه‌ای آن است که برای حل آن باید مشکل کسری بودجه را رفع و تعیین تکلیف کنیم.

    سید محمد سبحانیان کارشناس مسائل اقتصادی هم گفت: اصلاح ساختار بودجه یک کلان پروژه است و ابعاد بزرگ و پیچیده آن به سرعت اتفاق نخواهد افتاد.

    وی افزود: پیامد اصلاح نشدن ساختار بودجه، کسری بودجه است و کسری بودجه ریشه بسیاری از معضلات مثل تورم، رکود، فقر و فاصله طبقاتی و … است.

    این کارشناس اقتصادی گفت: مجلس در طرحی تلاش می‌کند با احکامی که در حوزه منابع و مصارف وجود دارد حداقل از میزان کسر بودجه کم کند تا بتواند آثار و تبعات آن را کمتر و مدیریت کند.

    سبحانیان با بیان این که یکی از مهمترین مؤلفه‌های بودجه، شفافیت آن است افزود: در سال‌های گذشته به مهمترین پایه بودجه که شفافیت منابع است عمل نشد که این موجب شد همواره یک بودجه صوری تصویب شود.

    وی همچنین تاکید کرد: خط قرمز مجلس باید کسر بودجه باشد و خود مجلس هم نباید تصمیماتی بگیرد بدون توجه به منابع آن که موجب افزایش کسر بودجه شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی