عصر بازار

شناسایی کارگران فاقد بیمه عزم جدی می خواهد

عصر اعتبار- رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز می گوید شناسایی کارگران فاقد بیمه عزم و اراده جدی می طلبد و اگر این کار به تشکل های کارگری سپرده شود در مدت زمان کوتاهی کارگران فاقد بیمه را شناسایی و به وزارت کار معرفی می کنند.

شناسایی کارگران فاقد بیمه عزم جدی می خواهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲:۰۰

    علی اصلانی در گفت وگو با ایسنا، درباره راهکارهای شناسایی کارگران فاقد بیمه اظهار کرد: شناسایی دقیق کارگران مشاغل غیر رسمی و کارگران فاقد بیمه سخت نیست، فقط عزم و اراده جدی می طلبد. در حال حاضر تمام کارگران عضو انجمن های صنفی، تشکل های کارگری یا خانه کارگر هستند و از طریق آنها می توان کارگران بیمه یا فاقد بیمه را شناسایی کرد.

    وی افزود: یکسری از کارگران نیز از طریق سازمان تامین اجتماعی شناسایی شده اند و عده ای دیگر از طریق اتحادیه های صنفی زیرمجموعه وزارت صمت یا وزارت کار قابل شناسایی هستند اما آن دسته کارگرانی که عضو هیچ تشکل کارگری نیستند می توانند به شوراهای اسلامی کار یا انجمن های صنفی محل سکونت خود مراجعه و عضویت خود را ثبت کنند تا از این طریق مورد شناسایی و پیگیری حقوق و مطالبات خود قرار گیرند.

    شناسایی کارگران فاقد بیمه از طریق اتحادیه های صنفی

    اصلانی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از صنوف مثل صنف کفاشان یا هتل داران از تعداد اعضا و مراکز فروش دارای مجوز خود اطلاع دارند و می توانند آنها را به راحتی شناسایی و جهت حمایت بیمه ای معرفی کنند.

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به گفته رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز، اگر شناسایی کارگران فاقد بیمه به تشکل های کارگری واگذار شود در زمان بسیار کوتاهی به آمار این دسته از کارگران دست پیدا کرده و لیست آنها را در اختیار وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی قرار می دهند.

    وی گفت: هر استان می تواند فراخوان بدهد و از کارگران فاقد بیمه برای ثبت نام در یک سامانه دعوت کند تا مشخصات و اطلاعات و کد ملی خود را برای بهره مندی از بیمه بیکاری ثبت کنند ولی موضوع این نیست که نمی خواهیم این کار را دنبال کنیم؛ مساله مهم پول و منابع لازم برای انجام این کار است که در اختیار نیست.

    دولت بودجه بیمه بیکاری کارگران فاقد بیمه را بدهد

    اصلانی درباره تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم حل مشکل کارگران بیکار شده از کرونا و کارگران فاقد بیمه گفت: مقام معظم رهبری، تامین اجتماعی را مکلف کردند تا به موضوع کارگران فاقد بیمه بیکاری ورود کند به این معنی که دولت بودجه انجام این کار را اختصاص بدهد و سازمان تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری را به مشمولان بپردازد. از ابتدا هم تاکید داشتیم منابعی که برای بیمه بیکاری کرونا از طرف دولت اختصاص می یابد در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرد تا با توجه به داشتن سیستم قوی و مشخصات همه کارگران این منابع به افراد بیکار شده از کرونا پرداخت شود.

    وی در پایان گفت: نباید هر زمان که به لحاظ بودجه کم آوردیم به منابع تامین اجتماعی چنگ بزنیم. تامین اجتماعی، یک نهاد غیردولتی عمومی است و 98 درصد سهام آن متعلق به کارگران و کارفرمایان است؛ بنابراین حل مشکل بیمه بیکاری کارگران بیکار شده از کرونا نیازمند شناسایی و تامین منابع جدید و جداگانه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی