عصر بازار

رونق بازار سرمایه با اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: اقدامات بانک مرکزی برای رونق بازار سرمایه فقط در کوتاه مدت جوابگو است و برای رونق این بازار باید سیاست‌های پولی و ارزی اصلاح شود.

رونق بازار سرمایه با اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای حسینی هاشمی در خصوص اقدامات جدید بانک مرکزی مثل تعیین نرخ سود بین بانکی 20 درصد و همچنین فعال سازی صندوق‌های سرمایه گذاری با درامد ثابت، افزود: این اقدامات بانک مرکزی برای رونق بخشی به بازار سرمایه مفید است، اما در کوتاه مدت و به صورت مسکن، عمل می‌کند.

    وی ادامه داد: سهام‌هایی که در بورس عرضه شد با مشوق هایی، چون تخفیف‌های 20 درصدی پای همه مردم را به بازار سرمایه باز کرد و قیمت سهام را غیر واقعی بالا برد و این افزایش قیمت‌ها ربطی به سهام نداشت.

    این کارشناس اقتصادی گفت: بعد از اینکه افراد زیادی در این بازار ضرر کردند اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی نمی‌تواند بازار را در بلند مدت رونق دهد.

    آقای حسینی هاشمی افزود: در صورتی که بانک مرکزی بخواهد نرخ سود بانکی را کاهش دهد نیز به سایر بازار‌ها مثل بازار خودرو، زمین و ارز لطمه می‌زند و اقدامات این چنینی فقط در کوتاه مدت مفید بوده و در بلند مدت پاسخگو نیست.

    وی اضافه کرد: برای رونق بخشی به بازار سرمایه، باید سیاست‌های پولی، بانکی، مالی و ارزی اصلاح شود.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه جای پول در بانک است گفت: نقدینگی به هر بازاری سرازیر شود در آخر به بانک‌ها بر می‌گردد، اما این نقدینگی که به بازار بر می‌گردد جز سپرده‌های کوتاه مدت بوده و بانک نمی‌تواند از آن استفاده مفید کند.

    آقای حسینی هاشمی افزود: بانک‌ها نیاز به نقدینگی در قالب سپرده‌های مدت دار دارند تا بتوانند تسهیلات بلند مدت، به بخش تولید بدهند و این نقدینگی از بازار‌های مختلف مثل بازار‌های سرمایه، پول و ارز به صورت کوتاه مدت به بانک‌ها وارد می‌شود مفید نیست.

    وی گفت: بانک‌ها باید سپرده‌های بلند مدت داشته باشند تا بتوانند روی پولشان برنامه ریزی کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی