عصر بازار

همایش اقتصادی مشترک ایران و اروپا برگزار می‌شود

عصر اعتبار- سازمان توسعه تجارت از برگزاری همایش مشترک اقتصادی ایران و اروپا خبر داده است.

همایش اقتصادی مشترک ایران و اروپا برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سازمان توسعه تجارت با همکاری مرکز بین‌المللی (ITC) و با حمایت اتحادیه اروپا، همایش تجاری ایران -اروپا (Iran-Europe Business Forum) را باهدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران به اروپا برگزار می‌کند.

    در این همایش که در روزهای 24 تا 26 آذرماه سال 1399 به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، شرکت‌های ایرانی و اروپایی حضورداشته و نشست‌های تجاری دوجانبه برگزار خواهند کرد. 

    رویدادهای اصلی سه‌روزه این همایش شامل نشست‌های تخصصی درزمینهٔ مباحث مرتبط با روابط اقتصادی و تجاری ایران و اروپا و همچنین پانل‌های اختصاصی در  خصوص استراتژی ملی صادرات در زمینه‌ بخش‌های صنعتی ازجمله قطعات خودرو، اقلام پتروشیمی، بخش‌های کشاورزی شامل گیاهان دارویی، میوه و سبزی و بخش‌های خدماتی گردشگری و خدمات (ICT) است.

    این همایش در حالی برگزار خواهد شد که هنوز سرنوشت روابط تجاری ایران و اروپا نامشخص است. در سال 1395 و پس از نهایی شدن اجرای برجام، بسیاری از شرکت‌های اروپایی به ایران آمدند و قراردادهایی به منظور سرمایه گذاری و مشارکت در طرح‌های اقتصادی ایران به امضا رساندند اما با این وجود پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، بخش مهمی از این شرکت‌ها ایران را ترک کردند.

    هر چند اروپا در سال‌های گذشته از لزوم اجرای برجام سخن گفته اما در عمل هیچ یک از دولت‌های اروپایی برای نتوانستند گامی سازنده در مسیر احیای توافق هسته‌ای بردارند. با این وجود پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا این گمانه زنی را به وجود آورده که شاید رئیس جمهوری جدید این کشور حکم به کاهش تحریم‌ها علیه ایران بدهد و با توجه به اینکه رئیس جمهوری ایران اعلام کرده که کشور از هر فرصتی برای کاهش تحریم‌ها استفاده می‌کند، احتمالا بار دیگر شرکت‌های اروپایی شانس حضور در ایران بررسی خواهند کرد.

    تجربه برجام و خروج ناگهانی شرکت‌های اروپایی که به زیان جدی اقتصاد کشور منجر شد، باعث شده یکی از نخستین اولویت‌های شرکت‌های ایرانی، استفاده از تجارب گذشته و به نتیجه رساندن قراردادهایی باشد که در آن شرکت‌های اروپایی موظف به عمل به تعهداتشان خواهند بود.

    سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که شرکت‌های ایرانی تا 16 آذر زمان دارند، برای حضور در این همایش مشترک ثبت نام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی