عصر بازار

دو امید برای بهبود اوضاع اقتصادی

عصر اعتبار- عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: هرچند شرایط اقتصادی ایران نیز مانند بسیاری از دیگر کشورها پیچیده شده اما امیدهایی برای بهتر شدن شرایط نیز وجود دارد.

دو امید برای بهبود اوضاع اقتصادی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عباس آرگون اظهار کرد: اقتصاد ایران از حدود سه سال پیش با مشکل تحریم‌های آمریکا دست و پنجه نرم کرده و این مسئله محدودیت‌هایی را در حوزه‌های مختلف برای فعالان اقتصادی ایران به وجود آورده است.

    به گفته وی، صرف رفتن ترامپ از کاخ سفید می‌تواند کمک کند که شرایط قدری به سمت عادی شدن رفته یا لااقل بخشی از مشکلات و محدودیت‌های کاسته شود. این در حالی است که تنها ایران با سیاست‌های ترامپ مشکلی نداشت و جابجایی در دولت آمریکا می‌تواند به همکاری‌های تجاری در سراسر جهان نیز کمک کند.

    عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تغییر در دولت امریکا، نمی‌تواند عاملی برای برطرف شدن مشکلات اقتصاد ایران باشد، گفت: دلیل این موضوع دو واقعیت بسیار مهم است. واقعیت نخست انکه با تغییر دولت‌ها در آمریکا، در رویکرد کلان آنها در قبال ایران تغییری ایجاد نمی‌شود. بررسی عملکرد روسای جمهوری مانند کلینتون، بوش، اوباما، ترامپ و به زودی بایدن نشان خواهد داد که آنها در نگاه کلان با یکدیگر هم نظرند و تنها تاکتیک‌های اجرایی آنها متفاوت است که دقیقا ما باید تلاش کنیم از فضای به وجود آمده در دل همین تاکتیک‌ها استفاده کنیم.

    آرگون ادامه داد: مسئله دوم این است که اقتصاد ما در داخل با مشکلات و محدودیت‌های جدی مواجه است و از مسائلی که در زمینه حمایت از تولید وجود دارد تا سفته بازی‌ها، فسادها و رانت‌ها و بسیاری از مشکلات دیگری همگی ریشه در داخل دارند. از این رو اینکه انتظار داشته باشیم با تغییر در امریکا مشکلات داخلی ما حل شود قطعا دور از واقعیت خواهد بود.

    وی با اشاره به خبرهای امیدبخشی که درباره تولید واکسن کرونا منتشر شده، بیان کرد: در ماه‌های گذشته، شیوع کرونا، بسیاری از تجارت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی را به شدت کاهش داد و به تجارت بین المللی آسیب زد. از این رو هرچند تا از بین رفتن این خطر زمانی طولانی باقی مانده است اما صرف رسیدن به فرمول واکسن می‌تواند امیدها را برای کاهش خطر کرونا افزایش دهد.

    آرگون خاطرنشان کرد: هرچند در فضای کلان هنوز اقتصاد ایران به تحولات جدی نیاز دارد اما دو خبر کنار رفتن ترامپ و رسیدن به واکسن کرونا، می‌تواند بارقه‌هایی از امید ایجاد کند که در ماه‌های آینده شرایط اقتصادی کشور قدری بهتر شود.

    به گزارش ایسنا، با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها از ابتدای بهمن امسال کار خود را در کاخ سفید آغاز خواهد کرد.

    بایدن وعده داده که به برجام باز خواهد گشت و تحریم‌ها علیه ایران را کاهش می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی