عصر بازار

خارج شدن ۷۹ قلم دارو از شمول بیمه بازنشستگان

عصر اعتبار- رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با بیان اینکه از دولت انتظار داشتیم بدهی اش را به تامین اجتماعی بپردازد تا سازمان بتواند از آن محل، متناسب سازی را یک مرتبه دیگر انجام دهد عنوان کرد: باید به همان میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم افزایش می یافت.

خارج شدن ۷۹ قلم دارو از شمول بیمه بازنشستگان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی دهقان کیا در نشستی خبری با بیان اینکه در آخر سال 98  سبد هزینه خانوار 4 میلیون و 946 هزار تومان بود و امروز به 10 میلیون تومان رسیده و تقریبا همه چیز دوبرابر افزایش قیمت یافته است گفت: بازنشستگان ما نمی توانند در برابر این تورم کمر راست کنند. تا کی باید حقوق ثابت باشد اما به واسطه تورم، اقلام مختلف چندمرتبه افزایش قیمت پیدا کنند؟.


    وی افزود: ابتدای سال برای بازنشستگان کشوری و لشکری افزایش حقوق و متناسب سازی انجام شد و در شش ماهه دوم سال دوباره متناسب سازی انجام شد. چه طور دولت می تواند دوبار متناسب سازی را اجرا کند اما شورای عالی کار نمی تواند برای افزایش حقوق ها تشکیل جلسه داده و تصمیم گیری کند؟.


    رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با بیان اینکه از دولت انتظار داشتیم بدهی اش را به تامین اجتماعی بپردازد تا سازمان بتواند از آن محل، متناسب سازی را یک مرتبه دیگر انجام دهد عنوان کرد: باید به همان میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم افزایش می یافت.


    دهقان کیا به بند ب ماده هفت اصلاحیه قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی که  همچنان پابرجاست و به نحوه محاسبه مطالبات تامین اجتماعی از دولت تاکید می‌کند، اشاره کرد و گفت: این در حالی است که درباره محاسبه بدهی با بهره ساده به جای بهره مرکب در آیین نامه های قانونی برنامه ششم توسعه تصمیماتی گرفته شده که بر اساس آن  از بدهی قطعی شده سازمان از سال 83 تا سال 95 که حدود 92 هزار و 500 میلیارد تومان بوده، 58 هزار میلیارد تومان کاسته می شود.


    وی افزود: کل بدهی دولت به تامین اجتماعی تا آخر سال 98 حدود 300 هزار میلیارد تومان است. بدهی دولت در پی تصویب برخی قوانین که گروه‌هایی با هفت درصد حق بیمه تحت پوشش قرار گرفته اند و مابقی حق بیمه را دولت باید می پرداخت و انجام نداده است، ماهانه به 3 هزار و 500 میلیارد تومان می رسد.


    رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با بیان اینکه 60 درصد بازنشستگان ما حداقلی بگیر و 14 درصد زیرحداقلی بگیر هستند گفت: سرمایه سازمان تامین اجتماعی، حق مردم است. با بند ن تبصره 5 لایحه بودجه سال 1400 که در آن به محاسبه بدهی تامین اجتماعی با بهره ساده اشاره شده به شدت مخالف هستیم. ما بر بروزرسانی بدهی ها تاکید داریم.

    وی به وضعیت نامناسب بیمه تکمیلی درمان و خارج شدن 79 قلم از داروها از شمول بیمه اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر باید به اقدامات خوب انجام شده اشاره کرد. ماه گذشته 7000 نفر برای وام ثبت نام شده اند و مبلغ وام افزایش یافته که باید از این اقدامات هم قدردانی کرد.

    به گزارش ایسنا، خدایی، رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران نیز با بیان اینکه در جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد 99 طرف دولتی اصرار بر افزایش 15 درصدی دستمزد داشت زیرا معتقد بود دولت تورم را مهار می کند که ما با این نرخ مخالف بودیم گفت: تمام داده های اقتصادی حاکی از رشد نرخ تورم بودند اما در نهایت خواسته طرف دولت به کرسی نشست.


    وی افزود: بر بازنگری مزد 99 اصرار و تاکید داشتیم اما موانعی وجود دارد که عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار از جمله آنهاست که گفته می شود طبق قانون سالانه یکبار بیشتر امکان افزایش دستمزد وجود ندارد در حالی که برداشت ما این است که منظور قانون حداقل سالی‌ یکبار است و محدودیتی ایجاد نکرده است.


    خدایی با اشاره به سبد معیشت گفت: فرمولی برای استخراج سبد معیشت مشخص شده بود. قیمت های لحاظ شده در این سبد لزوما قیمت های واقعی نیستند. با این حال، سال گذشته هزینه مسکن، بهداشت، آموزش و.... درنظر گرفته شد و به عدد چهارمیلیون و 900 هزار تومان در سال 98 رسیدیم. با این همه در شورای عالی کار، مزد تعیین شده برای خانوار با بعد سه نفری به دومیلیون و 700 هزار تومان نرسید.


    وی افزود: بارها اعلام کردیم آموزش و اقلام خوراکی چون گوشت از سبد معیشت خانوار جامعه کارگری خارج شده و یک زنگ هشدار است.


    رئیس کانون شوراهای اسلامی کار از ادغام سه وزارتخانه رفاه، تعاون و کار انتقاد کرد و گفت: مجموعه های شستا و تعاون زیرمجموعه وزارتخانه قرار گرفته اند و عملا به وزارتخانه ای اقتصادی تبدیل شده است. مسائل و امور اجتماعی هم آنطور که باید مورد توجه نیست.


    خدایی ادامه داد: عملکرد دولت درباره معیشت کارگران در دوسال گذشته قابل دفاع نیست. درخواست تشکیل جلسه فوق العاده شورای عالی کار را داده ایم. از ابتدای سال سه جلسه شورای عالی برگزار شده که دو جلسه، از سال قبل جامانده بود. یک جلسه هم برای تعیین حق مسکن تشکیل شد. در سال جاری باید هشت جلسه عادی و یک جلسه فوق العاده با درخواست ما برگزار می‌شد که به دلایل مختلفی تا کنون محقق نشده است.


    وی افزود: صحبت های ما، صحبت ها و صدای جامعه کارگری است. وضعیت افزایش دستمزد برای سال 1400 قابل پیش بینی نیست، اما می توانم بگویم که دستمزد واقعی باید چقدر باشد. از سال 92 افزایش حقوق کارگران با فرمولی جلو رفته که جلوی ایجاد شکاف ها را بگیریم. پیشنهاد ما این بود که ملاک افزایش دستمزد کارگران، تاثیر تورم بر هزینه های زندگی کارگران باشد. باید فاصله سبد معیشت سال قبل و امسال به عنوان ملاک و مبنا قرار بگیرد.


    خدایی ادامه داد: 11.5 میلیون بیمه شده و 3.5 میلیون بازنشسته در تامین اجتماعی داریم و در واقع 15 میلیون نفر به طور مستقیم با تامین اجتماعی در ارتباط اند و با احتساب بعد خانوار حدود 50 میلیون نفر از دستمزدهای تعیین شده متاثر می شوند.
    رئیس کانون اسلامی شوراهای کار با اشاره به واگذاری شرکت هایی چون هپکو که قابلیت فروش و تبدیل به پول ندارند گفت: دولت شرکت هایی را بابت بدهی واگذار کرده که مورد دار هستند، این در حالی است که تامین اجتماعی به تعهدات در قبال متناسب سازی عمل کرد. هرچند آنچه به عنوان متناسب سازی اعمال شد حق اولیه و مسلمی بود که باید محقق می شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی