عصر بازار

عوامل تاثیرگذار بر انتظارات تورمی

عصر اعتبار- شکل‌گیری انتظارات تورمی به معنی پیش‌بینی بنگاه‌های اقتصادی و مردم از تورم آینده است و خود محصول یک سری شرایط اقتصادی و سیاسی است.

عوامل تاثیرگذار بر انتظارات تورمی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، ارز و پیش‌بینی نرخ ارز در آینده، تحولات نقدینگی و رشد آن، تحولات بازارسرمایه و شاخص بورس، بودجه و سیاست مالی دولت، عوامل سیاسی و عملکرد بانک مرکزی در نحوه مدیریت ذخایر ارزی، ثبات نرخ ارز، سیاستگذاری در زمینه مدیریت رشد پایه پول و در نتیجه رشد نقدینگی از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر انتظارات تورمی در جامعه است.

    حسن گلمرادی در پاسخ به این پرسش که برای کاهش واقعی انتظارات تورمی در جامعه چه اقدامات اساسی باید توسط دولت و مشخصا بانک مرکزی صورت بگیرد؟ اظهار کرد:‌ شکل گیری انتظارات تورمی به معنی پیش‌بینی بنگاه‌های اقتصادی و مردم از تورم آینده است و خود محصول یک سری شرایط اقتصادی و سیاسی  است.

    وی ادامه داد: معمولا نظریه‌های جدید اقتصادی در بحث عوامل شکل‌گیری انتظارات تورمی به جای انتظارات گذشته‌نگر و تطبیقی بر بخش‌های عقلایی انتظارات تاکید دارند، به این معنا که عوامل اقتصادی به جای نگاه به گذشته، به تحولات آینده نگاه و آن را در پیش‌بینی رفتار خویش لحاظ می‌کنند.

    کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در خصوص عوامل اقتصادی شکل‌گیری انتظارات تورمی می‌توان به بی‌ثباتی محیط اقتصادی کلان اشاره داشت که باعث افزایش نااطمینانی فعالیت‌های اقتصادی آتی شده و تقاضا برای سرمایه‌گذاری بلندمدت را کاهش داده و در عوض تقاضا برای فعالیت‌های سفته‌بازانه را افزایش می‌دهد.

    گلمرادی خاطرنشان کرد:‌ عامل مهم دیگر که در شکل‌گیری انتظارات تورمی نقش بسیار مهمی دارد، تحولات بازار ارز و پیش‌بینی نرخ ارز در آینده است. چنانچه عوامل اقتصادی احساس کنند که کنترل دولت و بانک مرکزی بر مدیریت نرخ ارز تضعیف شده این خود می‌تواند به شکل‌گیری انتظارات تورمی کمک کند.

    وی افزود: همچنین عامل  مهم دیگر در شکل‌گیری انتظارات تورمی، تحولات نقدینگی و رشد آن است. پیش‌بینی رشد پایه پول و نقدینگی چه به طور مستقیم وچه به صورت غیرمستقیم می‌تواند یک سیگنال مهم برای شکل‌گیری انتظارات تورمی باشد.

    گلمرادی اظهار کرد:‌ عامل مهم دیگر در شکل‌گیری انتظارات تورمی، تحولات بازار سرمایه و شاخص بورس است که می‌تواند شرایط آتی را تا حدودی ترسیم کند. بحث بودجه و سیاست مالی دولت از جمله عوامل مهم دیگر موثر بر شکل‌گیری انتظارات تورمی است. رقم‌های کلان بودجه نظیر رشد بودجه عمومی، درصد رشد مخارج دولت، میزان رشد حقوق و دستمزد کارکنان دولت، میزان کسری بودجه، منابع تامین کسری بودجه، قیمت نفت در بودجه، میزان فروش پیش‌بینی شده نفت و غیره می‌تواند در شکل‌گیری انتظارات تورمی اثرگذار باشد.

    وی تاکید کرد: موضوع بعدی در کنار عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی است. تحولات در سیاست خارجی و سیاست داخلی عامل مهم شکل‌گیری انتظارات تورمی است. از آنجا که اقتصاد ایران چه در حوزه تامین نهاده‌های تولید و چه در حوزه منابع مورد نیاز برای واردات و مواد اولیه تولیدات صادراتی، یک اقتصاد باز است، بنابراین پیش‌بینی فضای تحریم و یا غیر تحریمی عامل بسیار مهم درشکل‌گیری انتظارات تورمی است. 

    کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد:‌ در حوزه سیاست داخلی تعامل بین قوا و همکاری یا عدم‌ همکاری در حل مشکلات در شکل‌گیری انتظارات تورمی نقش مهمی خواهد داشت. وی ادامه داد:‌ عامل مهم بعدی در شکل‌گیری انتظارات تورمی رسانه‌ها و مطبوعات از جمله صدا و سیما است. امروزه قدرت این رسانه‌ها و اثری که در بازار می‌گذارند و سیمایی که از آینده ترسیم می‌کنند  و کمکی که می‌توانند به سیاستگذاری و اجرای آنها داشته باشند، بر کسی پوشیده نیست.

    گلمرادی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و مطبوعات گرچه به ظاهر بی‌ارتباط با موضوع انتظارات تورمی هستند، اما در تبیین شرایط اقتصادی و تشدید یا تسکین شرایط در آینده می‌توانند، موثر باشند. با این مقدمه درک می‌شود که انتظارات تورمی محصول مجموعه‌ای از کنش و واکنش‌های اقتصادی و سیاسی است که به طور سیستمی می‌توانند در شکل‌گیری انتظارات تورمی موثر باشند.

    کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر نقش بانک مرکزی در کاهش انتظارات تورمی گفت: بانک مرکزی در حوزه سیاست ارزی و اعمال سیاست پولی می‌تواند در شکل‌گیری و کاهش انتظارات تورمی، نقش داشته باشد. در این زمینه می‌توان به مدیریت ذخایر ارزی، ثبات نرخ ارز، سیاستگذاری در زمینه مدیریت رشد پایه پول و در نتیجه رشد نقدینگی اشاره کرد. 

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا افت نرخ ارز و کاهش قیمت‌ها در برخی بازارهاطی مدت اخیر می‌تواند کاهش انتظارات تورمی معنا شود، عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه در فضای اقتصاد داخلی ظرف مدت اخیر  تحولات ساختاری و بنیادی صورت نگرفته است، بنابراین افت نرخ ارز و کاهش قیمت‌ها در برخی بازارها محصول شکل‌گیری انتظارات خوش‌بینانه ناشی از تغییر دولتی در آمریکا است که شعارش فشار حداکثری و به زانو در آوردن اقتصاد ایران است و امیدواری عوامل اقتصادی به کاهش تحریم‌های ظالمانه موجب کاهش قیمت‌ها در برخی از بازارها شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی