عصر بازار

کاهش ۱.۵ درصدی ارزش لیر

عصر اعتبار- لیر ترکیه در برابر تهدید تحریم‌های ایالات متحده به پایین‌ترین حد دو هفته در برابر دلار رسید.

کاهش ۱.۵ درصدی ارزش لیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، روز جمعه لیر ترکیه در برابر تهدید تحریم های ایالات متحده به پایین ترین حد دو هفته در برابر دلار رسید. پس از اعلام اینکه ایالات متحده آمادگی دارد ترکیه را بخاطر خرید سیستم های دفاع هوایی اس-400 روسی در سال گذشته تحریم کند، ارزش لیر با 1.5 درصد کاهش معاملات اش را  در 8.00  دلار پشت سر گذاشت.

    منابع رویترز گفتند: این گام، احتمالاً آنکارا را عصبانی کرده و روابط را با دولت آینده رئیس جمهور منتخب جو بایدن به شدت پیچیده خواهد کرد. آخرین بار این ارز با 7.9717 در هر دلار معامله شد.

    به گفته یک متخصص، انتظار می رود این تحریم ها ریاست صنایع دفاع ترکیه و رئیس آن اسماعیل دمیر را مورد هدف قرار دهد.( که با توجه به عدم تمایل ترامپ برای اعمال تحریم ها علیه ترکیه در گذشته تعجب آور نیست). واکنش منفی لیر مهار شده است، با این تصمیم که بایدن در انتظار اعمال تحریم های شدیدتر است.

    در همین حال، رهبران اتحادیه اروپا توافق کرده اند که تحریم های محدودی را علیه افراد ترک  در مورد اختلاف اکتشاف انرژی با یونان و قبرس آماده کنند. لیر در مقایسه با همتایان خود به لطف دلار متزلزل طی شش هفته متوالی، عقب ماند.

    روبل روسیه سقوط کرد حتی در شرایطی که معاملات آتی نفت خام برنت از 50 دلار در هر بشکه عبور کرد. روسیه در میان سه کشور برتر نفتی جهان قرار دارد. قرار بود رهبران اتحادیه اروپا تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه را برای مداخله در اوکراین تا شش ماه دیگر تمدید کنند.

    ارزهای اروپای شرقی از جمله فورینت مجارستان و زلوتی لهستان در برابر یورو سقوط کردند که در روز پنج شنبه پس از رونمایی از اقدامات محرک جدید بانک مرکزی اروپا، ثابت شد. اوراق قرضه دلار سری لانکا سقوط کرد، و دلیل آن نگرانی از افزایش ظرفیت خدمات بدهی کشور است.

    شاخص سهام ام اس سی آی برای یک افزایش هفتگی 0.6 درصدی تنظیم شده بود که با افزایش سود سهام آسیا در اثر رشد خوش بینانه سریع اقتصادی در این منطقه و تشویق توسعه واکسن COVID-19، افزایش یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی