عصر بازار

آخرین جزئیات لایحه«افزایش حقوق سربازان»؛

ازانتظارستادکل از نمایندگان مجلس تا دل نبستن به خریدخدمت سربازی!

عصر اعتبار- رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داریم در لایحه بودجه، افزایش حقوق سربازان را لحاظ کرده و حتی بیشتر از مبلغ پیشنهادی ستادکل، حقوق سربازان را افزایش دهند.

ازانتظارستادکل از نمایندگان مجلس تا دل نبستن به خریدخدمت سربازی!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، «فضا باز است؛ آنهایی که پیگیر رفع مشکلات سربازان بوده و برای آنها دلسوزی می‌کنند همین الان باید برای تأمین منابع حقوق سربازان که اولویت مهمی است قدم بردارند؛ مگرنه اینکه سرباز باید حقوق مکفی بگیرد؛ حقوقی که مطابق قانون حداقل 60 تا 90درصد حقوق یک پایور است. آنهایی که خیلی دل‌شان برای سربازان می‌سوزد باید پیگیری کنند تا مجلس اعتبار کافی را در اختیار ستادکل قرار دهد تا حقوق به حق سربازان، پرداخت شود.

    ان‌شاءالله آنهایی که پیگیر هستند در این مرحله به ما کمک کرده و وارد عمل می شوند... فقط بحث حرف و خدای ناکرده شعار نباشد؛ واقعاً وارد میدان شده و کمک کنند تا حتی بیش از مبلغ پیشنهادی ما -برای حقوق کارکنان وظیفه در لایحه بودجه- اعتبار اختصاص یابد و بتوانیم حقوقی بیشتر از 60 درصد میانگین پیشنهادی را به سربازان تخصیص دهیم».

    متن بالا گزیده هایی از صحبت‌های ‌«امیردریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور» رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس است.

    جزئیات افزایش حقوق سربازان در لایحه بودجه، اجرای قانون جدید مدت خدمت سربازی، آخرین وضعیت مشمولان غایب و تعیین تکلیف غیبت سربازی از جمله مواردی است که در این گفت‌وگو به آنها پرداخته ایم.

    *‌ افزایش 60 درصدی حقوق سربازان در لایحه پیشنهادی بودجه

    * چندی پیش خبری مبنی بر افزایش حقوق کارکنان وظیفه در لایحه پیشنهادی بودجه مطرح شد، از جزئیات این طرح بفرمایید؟

    حقوق کارکنان وظیفه طبق قانون خدمت وظیفه عمومی باید پرداخت شود؛ در قانون خدمت وظیفه عمومی در ماده 49 و 50 آمده است که حداقل حقوق کارکنان وظیفه 60 تا 90 درصد حداقل حقوق کارکنان پایور هم درجه خودشان است؛ در واقع حداقل حقوق کارکنان نظامی را باید برای سربازان مبنای محاسبه قرار داد که متأسفانه در سال‌های گذشته این مورد محقق نشد.

    در سال‌های گذشته حداکثر توانسته بودیم 30 درصد آن  چیزی را که در قانون مبنا قرار داده شده بود به سربازان و کارکنان وظیفه پرداخت کنیم.

    الحمدالله امسال با همکاری سازمان برنامه و بودجه دولت توانستیم این موضوع را در لایحه بودجه پیش‌بینی کنیم و برایش معادلی حداقل تا 60 درصد مبلغ قانونی را پیش‌بینی اعتبار کنیم تا به سربازان پرداخت شود.

    میانگینی که ما اعلام کردیم یک میلیون و 300 هزار تومان است؛ در واقع این میانگین حقوق کارکنان وظیفه است و بر این اساس دریافتی کارکنان وظیفه برای مناطق عادی ممکن است کمتر از این مبلغ و برای مناطق محروم، عملیاتی، مرزی و بد آب‌ و هوا قطعاً بیشتر از این مقدار می‌شود.

    * افزایش حقوق سربازان مناطق امنیتی و محروم  بیشتر از سربازان مناطق عادی است

    * جزئیات افزایش حقوق مشخص شده است؟

    جزئیات را زمانی می‌توان اعلام کرد که بودجه تصویب شود اما قطعاً رویکرد ستاد کل این است که در مناطق عملیاتی، امنیتی، محروم و بد آب و هوا، حقوق‌ها خیلی بیشتر از کسانی باشد که در مناطق خوش آب‌وهوا خدمت می‌کنند.

    در واقع باید گفت ستاد کل همان رویکرد مدت خدمت را نیز در اینجا ادامه می‌دهد؛ یعنی وقتی مدت خدمت در مناطق خوش‌ آب‌وهوا و برای بومی‌ها 24 ماه و برای مناطق محروم، امنیتی و بد آب‌وهوا کاهش پیدا کرد در سیستم حقوق هم چنین تفاوتی اعمال خواهد شد اما جزئیات را زمانی می‌توانیم اعلام کنیم که قانون بودجه رسماً تصویب شده باشد.

    * با توجه به رایزنی‌هایی که داشته‌اید فکر می‌کنید مبلغ پیشنهاد شده برای افزایش حقوق سربازان تصویب شود؟

    با هماهنگی که با دولت و مجلس داشته‌ایم الحمدالله همه موافق بوده‌اند و فکر می‌کنیم که در قانون بودجه مشکلی برای تصویب این مورد نخواهیم داشت. البته ما انتظار داریم مبلغی را که ما به مجلس پیشنهاد داده‌ایم، نمایندگان مجلس خودشان افزایش دهند؛ نمایندگانی که مطالبه‌گر بوده و در فضای مجازی فشار آورده و به سربازی ایراد می‌گرفتند ان‌شاءالله اینجا وارد عمل شده و حقوق سربازان را مطالبه کنند.

    * انتظار شما از نمایندگان چیست؟

    انتظار اداره سرباز ستادکل این است که نمایندگانی که پیگیر مطالبات سربازی و بهبود وضعیت کارکنان وظیفه هستند در این موضوع کمک کرده تا بتوانیم حتی مبلغ بیشتری را به سربازان وظیفه اختصاص دهیم چرا که آنچه ما در قانون بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم 60 درصد مبنای قانونی می‌شود و ما 40 درصد کماکان عقب‌افتادگی خواهیم داشت که باید در مراحل بعدی تکمیل شود.

    اگر مجلس محترم و نمایندگان عزیز وارد عمل شده و بتوانند به ما کمک کنند تا کل مبنای قانون حتی بیشتر از مبلغ پیش‌بینی شده مصوب شود در آن صورت ما می‌توانیم تمام مبلغ قانونی را برای کارکنان وظیفه اجرا کنیم؛ این مطالبه بسیار مهم است چرا که وضعیت اقتصادی و معیشتی کارکنان وظیفه در سال‌های 98 و 99  بد بوده و مبلغ پرداختی به واسطه وضعیت اقتصادی بسیار پایین بوده و واقعاً کارکنان وظیفه مشکل دارند؛ ما این مسائل را درک می‌کنیم؛ نمایندگان هم باید پیگیر باشند.

    امیدواریم آنهایی که پیگیر بوده اند اینجا به ما کمک کرده و وارد عمل شوند و فقط بحث حرف و خدای ناکرده شعار نباشد؛ واقعاً وارد عمل شده و در لایحه بودجه وضعیت سربازی را بهبود بخشند.

    *345 هزار تومان حداقل حقوق دریافتی سربازان در حال حاضر

    * حداقل  دریافتی سربازان در حال حاضر چه میزان است؟

    کارکنان وظیفه در مناطق عادی 345 هزار تومان دریافت می‌کنند که با کسر بیمه حدوداً دریافتی به 300 هزار تومان می‌رسد؛ حداکثر دریافتی نیز بالای یک میلیون تومان است؛ البته فوق‌العاده مأموریت و حق تأهل هم به این مبلغ افزوده می‌شود.

    * هزینه سفر نیز به سربازان پرداخت می شود؟

    بله، هزینه سفر نیز پرداخت می‌شود اما چون مبنا و پایه حقوق کارکنان وظیفه جبران نشده است در فوق‌العاده و هزینه سفر هم عقب‌افتادگی داریم؛ اگر بودجه تکمیل شود در این آیتم‌ها نیز رشد خواهیم داشت و با توجه به رویکردی که ستادکل در راستای عدالت‌محوری در دستور کار دارد کسانی که در مناطق سخت‌تر خدمت می‌کنند حقوق بیشتری خواهند گرفت.

    هزینه سفر به سربازان غیر بومی تعلق می‌گیرد. برای افرادی که در مناطق عادی خدمت می‌کنند سالی چهار بار و برای سربازان مناطق محروم سالی 6 بار به تناسب کیلومتر هزینه سفر پرداخت می‌شود این مبلغ طبق آنچه که قانون تصویب کرده است پرداخت می شود.

     

    * اجرای قانون جدید خدمت سربازی از اول آذر کلید خورد

    * اول آذر مصادف با اجرای قانون جدید مدت خدمت سربازی بود؛ اجرای این قانون چه میزان رضایتمندی سربازان را در پی داشته است؟

    ستادکل نیروهای مسلح 2 موضوع را در دستور بررسی داشت؛ یکی عادلانه شدن مدت خدمت و دیگری هم افزایش حقوق؛ البته سایر مطالبات کارکنان وظیفه هم که داخلی است در دست پیگیری و رسیدگی قرار دارد.

    در موضوع مدت خدمت سربازی سعی کردیم تا آنجایی که امکان‌پذیر است با توجه به وضعیت موجود و کمبود کارکنان وظیفه مدت خدمت در مناطق مرزی، محروم و بد آب‌وهوا را کاسته و مدت خدمت کارکنان بومی را افزایش دهیم تا به عادلانه‌تر شدن سربازی کمک کنیم.

    مطالبه دیگر سربازان، حقوق بود که ستاد کل در سال جاری آن را به جد پیگیری کرد و با همکاری سازمان بودجه توانستیم تحقق آن را در لایحه بودجه پیش‌بینی کنیم.

    * افزایش حقوق از اول فروردین

    * افزایش حقوق سربازان از چه زمانی اعمال می‌شود؟

    ان‌شاءالله با تصویب لایحه بودجه از اول فروردین‌ سال آینده افزایش حقوق کارکنان وظیفه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    * هزینه لباس و تجهیزات انفرادی سربازان بر عهده کیست؟

    اعتبار لباس و استحقاقی‌ها توسط ستاد کل نیروهای مسلح تأمین و به نیروها داده و واگذار می‌شود؛ لباس و استحقاقی‌ها به صورت سالانه واگذار می‌شود.

    این مطالبه به حق سربازان است که از لباس با کیفیت، حقوق و مزایای مناسب و خوراک مطلوب برخوردار باشند؛ در این زمینه ستاد کل با شرایطی که امروز دارد تلاش می‌کند هم کیفیت این موارد را بالا ببرد و هم حقوق کارکنان را پرداخت کند.

    * امنیت بهداشتی مطلوبی در پادگان ها برقراراست/ سرباز فوتی کرونایی نداشته ایم

    * کرونا موضوع پرتکرار این روزهاست؛ شرایط شهرها نیز مرتباً‌ در حال تغییر از نظر میزان شیوع، ابتلا و تعداد جان‌باختگان است؛ وضعیت سربازی در این روزهای کرونایی در مراکز و پادگان‌های آموزشی چگونه است؛ آیا سرباز فوتی کرونایی داشته‌ایم؟

    فرآیند سربازی چون متصل به تولید امنیت است هرگز متوقف نمی‌شود.

    خوشبختانه تا این لحظه در تمام پادگان‌ها و مراکز آموزشی کشور شیوع خاص بیماری را نداشته‌ایم؛ چون  امنیت بهداشتی  مطلوبی وجود داشته و پروتکل‌های بهداشتی با دقت رعایت می‌شود. خوشبختانه مشکلی نیز مشاهده نشده و فوتی هم در حوزه سربازی نداشته‌ایم.

    *از خرید خدمت و جریمه مشمولان غایب خبری نیست

    * آیا در لایحه بودجه، موردی برای خرید خدمت پیشنهاد شده است؟

    خیر؛‌ ستادکل با هرگونه خرید یا جریمه مشمولان غایب مخالف است چراکه عادلانه نیست و از طرفی هم موجب افزایش قیمت‌ها شده و هم آثار و تبعات اجرایش در گذشته منفی بوده است؛ این عادلانه نیست که کسی که پولدار است سربازی را بخرد و هر کسی که پول ندارد به سربازی برود.

    کارکنان وظیفه غایب منتظر قوانین برای خرید و جریمه نباشند. هرچه سریع‌تر وضعیت خود را تعیین تکلیف کنند تا دین‌شان را به کشور ادا کنند و هم هرچه زودتر خدمت سربازی را انجام داده و به اشتغال و زندگی خود برسند.

    *«حقوق کم» یکی از موانع اعزام به خدمت و جاذبه کم سربازی است

    * کمپین‌هایی با موضوع  خرید خدمت سربازی در فضای مجازی فعال هستند، آیا نتیجه ای حاصل می کنند؟نظر شما چیست؟

    از همین‌جا به افرادی که پیگیر رفع مشکلات سربازی بوده و برای سربازان دلسوزی می‌کنند، می‌گویم پیگیر تأمین منابع حقوق سربازان باشند چرا که این موضوع اولویت مهمی است؛ افزایش حقوق رضایتمندی سربازان را در پی دارد؛ اگر کسی خیلی دلش برای سربازی می‌سوزد هم‌اکنون فضا باز است؛ پیگیری کنند تا مجلس اعتبار کافی را در اختیار ستادکل قرار دهد؛ سرباز مطابق قانون باید حداقل 60 درصد حقوق پایور را دریافت کند تا رضایتمندی‌اش حاصل شود تا به سربازی بیاید و حقوق مکفی بگیرد.

    یکی از موانع اعزام به خدمت و جاذبه کم سربازی پرداخت حقوق کم بود اما حالا که قرار است حقوق به مقدار کافی به سربازان پرداخت شود بنابراین مشمولان وظیفه باید دوره غیبت خود را پایان داده و به خدمت سربازی بروند؛ طبق بررسی‌های ستادکل مشکل حقوق جدی بوده و ان‌شاءالله با تصویب در قانون بودجه و افزایش آن این موضوع نیز حل می‌شود.

    * ستادکل برنامه ای برای عفو عمومی غیبت های سنواتی ندارد

    * تعدادی از مشمولان در فارس من با تشکیل کمپینی خواستار بخشش غیبت‌ها شده‌اند؛ ستادکل در این زمینه برنامه‌ای ندارد؟

    مصوبه‌ای ابلاغ شد که کارکنان وظیفه در حین خدمت از بخشش برخوردار هستند. اگر مشمولان عملکرد خوب و سایر مصادیق را داشته باشند فرماندهان می‌توانند غیبت 3 و 6 ماهه را ببخشند.

    باید گفت که ستادکل برنامه‌ای برای عفو عمومی در دستور کار ندارد چرا که عفو عمومی باعث شده تا کارکنان وظیفه با توجه به آنکه به صورت سالانه عفو می‌خوردند غیبت‌های‌شان را ادامه دهند و  بر آثار غیبت اضافه شود.

    کسانی که غیبت سنواتی دارند اگر در حین خدمت، عملکرد خوبی داشته باشند از بخشش برخوردارند اما اگر بخشش سنواتی در حین خدمت به آنها تعلق نگیرد به دادگاه رفته و جریمه نقدی هم می‌شوند.

    * دوره آموزشی و مدت مرخصی‌ها تغییری داشته است؟

    دوره آموزشی که تقریباً همان یک ماهه است که برخی سازمان‌ها روزهای تعطیل را از آن کسر کرده و تفاوت سه تا چهار روزه دارند؛ با توجه به رعایت پروتکل‌های ابلاغی‌ در دوران آموزشی هم که مرخصی نداریم.

    مرخصی حین خدمت هم مثل پایوران است که در مناطق عادی ماهی 2 روز و سالی 30 روز می‌شود و در مناطق محروم و بد آب‌وهوا از سالی 30 تا 45 روز.

    گفتنی است مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من با درج موضوعاتی با عناوین«اجرای قانون افزایش حقوق سربازان» ،«درخواست بخشش غیبت مشمولان کنکوری 99» و «لزوم بازنگری درکیفیت تجهیزات انفرادی سربازان» پیگیری این موضوعات را از خبرگزاری فارس خواستار بودند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی