عصر بازار

وزیر آموزش و پرورش:

حقوق معلمان با تاخیر پرداخت نمی‌شود

تاخیر در پرداخت‌ها مربوط به اضافه کار بود

عصر اعتبار- وزیر آموزش و پرورش گفت: ۹۵ درصد از پولی که هر ماه بابت حقوق پرداخت می‌کنیم، بدون یک روز تاخیر است و آنچه که با تاخیر همراه است، میزان ۵ درصد حقوق بوده که بابت اضافه کاری پرداخت می‌شود.

حقوق معلمان با تاخیر پرداخت نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش نمایندگان درباره مشکلات حق‌التدریسی‌ها بیان کرد: در ابتدا لازم می‌دانم از همه فرهنگیانی که در شرایط سخت کرونا مسئولیت تعلیم و تربیت را به عهده دارند، سپاسگزاری کنیم. ما نمی‌توانیم حرف گزاف بزنیم و هر روز در مقام قضاوت مردم هستیم و مردم گواه می‌دهند که معلمان چگونه در این مدت کار کردند.

    وی ادامه داد: برای پاسخ به این پرسش دو موضوع مطرح است، ابتدا اینکه ماهیت این طلب چیست؟ اندازه آن چقدر است؟ و ما برای رفع آن چه اقداماتی انجام داده‌ایم. ما دو نوع معلم در سراسر کشور داریم؛ معلمانی که از ما حقوق دریافت می‌کنند و معلمانی که علاوه بر حقوق موظف، اضافه کار می‌گیرند.

    وزیر آموزش و پرورش گفت: من با اطمینان بگویم که حقوق هیچ معلمی در سراسر کشور با تاخیر پرداخت نمی‌شود و همه معلمان سر ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند. آن میزانی هم که با تاخیر مواجه می‌شود اضافه کار معلمان رسمی، بازنشسته و معلمانی است که به صورت ساعتی با ما همکاری دارند. از نظر عرف سازمان برنامه و بودجه این حقوق نیست، بلکه اضافه کار تلقی می‌شود.

    حاجی میرزایی تصریح کرد: البته می‌دانیم که آن‌ها به این پول نیاز دارند و اگر بتوانیم آن را زودتر پرداخت کنیم کوتاهی نخواهیم کرد. یک دلیل تاخیر در پرداختی‌ها این است که این بخش از پرداختی، حقوق تلقی نمی‌شود و بخشی از آن به این خاطر است که اعتبار وزارتخانه ما همین اندازه است. در عین حال دولت موظف کرده که اول حقوق رسمی را پرداخت کنیم.

    وی افزود: 95 درصد از پولی که هر ماه بابت حقوق پرداخت می‌کنیم، بدون یک روز تاخیر است و آنچه که باتاخیر همراه است میزان 5 درصد حقوق بوده که بابت اضافه کاری پرداخت می‌شود. همانطور که گفتم حقوق‌ها با تاخیر مواجه نشده و فقط پرداخت اضافه کار معلمان پرداخت شده است که تلاش می‌کنیم این مشکل را حل کنیم.

    حاجی میرزایی اضافه کرد: در سال تحصیلی گذشته عملکرد ما نسبت به شش سال گذشته بهتر بود. البته هیچ زمانی این اضافه کار به صورت ماهانه پرداخت نشد و همیشه با تاخیر همراه بوده است، اما ما تلاش کردیم این تاخیر را به کمترین زمان برسانیم و در سال 98 مطالبات را پرداخت کردیم.

    وی افزود: معوقات بهار و پاییز سال 94 در اسفند ماه پرداخت شد و مطالبات زمستان به اردیبهشت سال بعدش موکول شد که آن هم پرداخت شد. در سال 97 پرداخت معوقات بهار در آذر و معوقات پاییز به اردیبهشت موکول شد، اما ما در سال 98 تلاش کردیم که معوقات بهار را در اسفند و نیمه دوم سال را در پایان سال تسویه کنیم و امسال هم تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد.

    وزیر آموزش و پرورش گفت: سال تحصیلی 98-99 از درخشان‌ترین سال‌هایی بوده که به معلمان خدمات داده شده است. 96 درصد حقوق معلمان افزایش داشت که این در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است. ما معتقدیم اگر حقوق فرهنگیان افزایش پیدا کند کار آن‌ها نیز بهتر خواهد بود ما فاصله حقوقی معلمان و سایر مشاغل را در سال 98 کاهش دادیم. البته نمی‌گوییم حقوق معلمان کافی است، اما سعی شده حقوق آن‌ها افزایش پیدا کند.

    حاجی میرزایی گفت: ما شش هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق معلمان در نظر گرفتیم. 7 هزار و 800 میلیارد تومان برای ترمیم حقوق، رتبه‌بندی و فوق العاده شغل نیز در نظر گرفته شد. همچنین 5 هزار و 400 میلیارد تومان در یک مرحله و در شهریور ماه بابت پاداش بازنشستگان پرداخت شده است.

    وی بیان کرد: با احتساب این دوره‌ها 13 هزار و 200 میلیارد تومان پولی است که خارج از بودجه مصوب وارد آموزش شده است.

    وزیر آموزش و پرورش درباره اقدامات انجام شده برای لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: لایحه رتبه‌بندی را تدوین و به دولت ارائه کردیم، بلافاصله بعد از این که به تصویب رسید، تقدیم مجلس می‌شود و انشالله چون اعتبار آن نیز در لایحه بودجه 1400 پیش‌بینی شده است، سال 1400 برای فرهنگیان سال خوبی خواهد بود.

    حاجی میرزایی درباره وضعیت نیروهای خرید خدماتی گفت: بخشی از نیروهای ما یعنی تعداد 21 هزار و 700 نفر نیروی خرید خدمات هستند که با تاخیر حقوق دریافت می‌کنند. ما در مناطقی که نیرو نداریم می‌توانیم از این نیروها استفاده کنیم. اما پرداخت حقوق آن‌ها جز وظایف ما نیست و جزو وظایف شرکت‌هایی است که آن‌ها را تامین می‌کنند.

    وی گفت: ما دستورالعمل‌های مربوطه در این زمینه را اصلاح کردیم. در گذشته دستورالعمل‌ها به این گونه بود که اگر نیروی مورد نظر، 24 ساعت کار می‌کرد خدمات آن‌ها نیمه وقت تلقی و به شکل نیمه وقت به آن‌ها حقوق داده می‌شد. ما این را اصلاح کردیم و گفتیم ساعت کاری نیروهای خرید خدماتی طی 24 ساعت تمام وقت باید تلقی شود و آن‌ها حقوق کامل دریافت کنند.

    وزیر آموزش و پرورش گفت: ما گفتیم با شرکت‌ها قرارداد بسته شود که حقوق معلمان را سر ماه پرداخت کنند. علاوه بر این ما از توسعه این طرح جلوگیری کردیم. درحال حاضر وضعیت نیروهای خرید خدمات بهتر از قبل شده است.

    حاجی میرزایی درباره معوقات معلمان خارج از کشور گفت: وضعیت معلمان خارج از کشور از سال‌های گذشته انباشته شده بود که بخشی از آن را سال گذشته تسویه کردیم. باید بر اساس حکم دیوان عدالت اداری طلب آن‌ها محاسبه شود و در بودجه 1400 نیز محاسبه گردد.

    وی بیان کرد: طبق توافق با سازمان اداری استخدامی بنا شد که معلمان حق التدریسی تبدیل به معلم تمام وقت شوند و حقوق تعدادی از آن‌ها 17 درصد افزایش یافت و 50 درصد آن‌ها نیز حقوق را سروقت دریافت می‌کنند.

    وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: بخشی پرداخت حقوق از حیطه ما خارج بوده و ظرفیت ما محدود است، ما در حقوق کسی هیچ تاخیری ایجاد نکردیم و امیدواریم تاخیر مورد اشاره هم هم با همت سازمان برنامه بودجه حل شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی