عصر بازار

وزیر نیرو اعلام کرد:

افتتاح حساب یورویی در عراق برای ذخیره طلب‌های ایران

عصر اعتبار- وزیر نیرو گفت: توافق جدیدی که در عراق انجام و در روزهای آینده اجرا خواهد شد ایجاد یک حساب یورویی برای ذخیره طلب شرکت‌های ملی گاز و توانیر است.

افتتاح حساب یورویی در عراق برای ذخیره طلب‌های ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «رضا اردکانیان» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: بدهی‌های اخیر و گذشته عراق به کشورمان با تبدیل شدن به یورو در این حساب ذخیره خواهد شد.

    وی ادامه داد: به این ترتیب و با افتتاح این حساب با مشکلات کمتری ناشی از تحریم‌های تحمیلی و ظالمانه می‌توان این مبالغ را برای نیازهای ضروری از جلمه در بخش مواد مورد نیاز دارویی و کالاهای اساسی صرف کرد.

    عضو هیات دولت خاطرنشان کرد: همچنین از این محل می توان برای پرداخت بدهی بخش خصوصی و شرکت های ایرانی اقدام کرد.

    اردکانیان از تشکیل کمیته ای در این باره خبر داد و گفت: به عنوان مسوول ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به طور روزانه بر اینکار نظارت خواهم کرد تا به نتایج خوبی برسد.

    وزیر نیرو ادامه داد: روز گذشته (سه شنبه) در راس هیاتی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیرو، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه برای پیگیری مسایل مربوط به توسعه روابط اقتصادی به عراق رفتیم.

    وی گفت: در این سفر دیدار و گفت و گو هایی با وزرای برق، تجارت و نیرو و همچنین رییسان بانک های مرکزی و بانک تجارت عراق و نیز نخست وزیر عراق انجام شد.

    عضو هیات دولت خاطرنشان ساخت: حاصل این سفر چند موضوع مهم بود که یکی از آنها برگزاری اجلاس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و عراق است که تا پایان ماه جاری در تهران انجام خواهد شد.

    وی ادامه داد: اجلاس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی با حضور سازمان های دولتی و شرکت ها و بخش خصوص عراق و دستگاه های متناظر آنها در ایران و در تهران برگزار خواهد شد و امید است نتایج آن منجر به توسعه روابط تجاری، بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور به خصوص برای بخش های خصوصی شود.

    وزیر نیرو موضوع دوم نتایج سفر را مربوط به پروژه های وزارت نیرو عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در دیدار با وزیر عراقی دو پروژه مهم تقریبا نهایی شد.

    وی مشارکت شرکت های ایرانی برای کاهش تلفات شبکه توزیع برق عراق و نیز اصلاح، تعمیر تجهیزات آسیب دیده عراق را یکی از این پروژه ها برشمرد و گفت: اکنون بیش از پنج هزار ترانسفورماتور آسیب دیده در عراق وجود دارد که می تواند توسط شرکت های ایرانی تعمیر، بازسازی و بکارگیری شوند.

    عضو هیات دولت افزود: این پروژه طرفیت سازی خوبی برای نیروی انسانی فراهم خواهد کرد.

    اردکانیان به مطالبات کشورمان در زمینه صادرات گاز و برق  از عراق اشاره کرد و گفت: جلسه های گسترده ای برگزار شد و توافق های مکتوبی هم صورت گرفت.

    وی ادامه داد: البته بخشی از مطالبات در حدود 700 میلیون دلار به هر تقدیر دریافت شده است به این معنا که مراحل تخصیص و واریز آن به حساب ها صورت گرفته است.

    افتتاح طرح های پویش هر هفته #الف ب-ایران

    وزیر نیرو در ادامه به طرح هایی که قرار است فردا و در قالب پویش هر هفته #الف ب-ایران افتتاح شود اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: فردا تعداد قابل توجهی پروژه های آب و برق در استان های آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و اصفهان توسط رییس جمهوری افتتاح خواهد شد.

    وی ادامه داد: با افتتاح این پروژه ها از مجموع 250 پروژه وعده داده شده در قالب پویش 190 پروژه به ثمر خواهد رسید.

    اردکانیان مجموع سرمایه گذاری این طرح های جدید را 54 هزار میلیارد تومان شامل طرح های آبرسانی روستایی، برق رسانی به روستاها، نیروگاه های مقیاس کوچک، شبکه های توزیع و فوق توزیع و شبکه های آبیاری و زهکشی کرم آباد در استان آذربایجان غربی اعلام کرد.

    عضو هیات دولت مهمترین پروژه افتتاحی فردا را سد کانی سیب در آذربایجان غربی برشمرد و گفت: این سد با سرمایه گذاری 500 میلیارد تومان به اتمام رسیده و آبگیری شده که فردا رسمی افتتاح می شود.

    اردکانیان افزود: کار سد کانی سیب آن است که علاوه بر برطرف سازی نیازهای زیست محیطی، سالانه 600 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد.

    وی ادامه داد: این گام مهمی در احیای دریاچه ارومیه است که انتقال آب آن از طریق یک تونل 36 کیلومتری صورت می گیرد.

    وزیر نیرو افزود: سد فردا افتتاح خواهد شد و تونل که در مراحل پایانی است در آینده نزدیک و در دولت تدبیر و امید افتتاح خواهد شد.

    اصلاح طرح خاموشی در صورت ایجاد اختلال

    وزیر نیرو در باره اعمال خاموشی معابر گفت: خاموشی ناشی از کمبود تولید، سانحه و عامل دیگر رخ نداده است بلکه وقتی در اوج گرما در تابستان و یا آستانه فصل زمستان قرار می گیریم طرح های مدیریت مصرف جدی تر گرفته می شوند.

    اردکانیان با بیان اینکه البته طرح های مدیریت مصرف اختصاص به  فصل گرم و سرد ندارد خاطرنشان ساخت: باید عادت خوب صحیح مصرف کردن در بخش های خانگی، تجاری و تولیدی را در طول سال بکار گرفته تا نهادینه شود.

    عضو هیات دولت ادامه داد: امسال با سرمای زودرس روبرو شدیم که مصرف گاز در بخش خانگی را افزایش داده و امید است با جواب مثبتی که مردم به درخواست های شرکت ملی گاز و توانیر برای کاهش مصرف می دهند این مصرف اندکی کاهش یابد اما تا رسیدن به این مهم و با توجه به دغدغه تامین گاز برای نیروگاه ها و اینکه خط قرمزمان این است که تحت هیچ شرایطی ناچار به خاموشی برنامه ریزی شده نشویم اقدام هایی صورت گرفت.

    وی ادامه داد: بر این اساس تلاش شد تا در بخش هایی که امکان اصلاح و تغییرات وجود داشت کارهایی انجام شود .یکی از این بخش ها روشنایی معابر بود به نحوی که بتوان روشنایی را به نوعی کاهش داد که اختلالی در امنیت ایجاد نکند و البته بتوان مصرف را نیز کاهش داد.

    اردکانیان افزود: این کار در روزهای آغاز خود است و اگر در نقاط وشهرهایی اختلال ایجاد کند به طور قطع اصلاح خواهد شد.

    وی با بیان اینکه سوخت اصلی نیروگاه ها گاز است ادامه داد: وقتی با محدودیت در تامین گاز روبرو شویم با اجبار و با رعایت مسایل زیست محیطی به سمت استفاده از سوخت مایع خواهیم رفت.

    عضو هیات دولت گفت: ترجیح این است مجموع راه حل ها با حفظ امنیت و راحتی مردم باشد و تلاش می شود پیگیری در سازمان های دولتی برای رعایت مصرف جدی تر دنبال شودتا بیمارستان ها، مراکز ضروری و بخش خانگی با اختلال خاموشی روبرو نشوند.

    وی با تاکید بر اینکه نباید هیچ کس در این طرح حساب خود را از دیگری جدا فرض کند ابراز امیدواری کرد با همراهی همه بتوان نتایج خوبی به دست آورد.

    اردکانیان به برگزاری مرتب جلسه ستاد سوخت با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: تلاش می شود در هر روز و با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه تصمیمهای لازم اتخاذ شود با این حال اولوین نیروگاه ها استفاده از گاز است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی