عصر بازار

حذف ارز ۴۲۰۰ با بازار سرمایه چه می‌کند؟

عصر اعتبار- باتوجه به خبر‌ها و مستنداتی مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ برای برخی از کالا‌ها حال صحبت‌هایی در رابطه با تاثیر این امر بر سهم‌های حاضر در بازار سرمایه شنیده می‌شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ با بازار سرمایه چه می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از مسائلی که در رابطه با لایحه بودجه 1400، پیش می‌آید در رابطه با آن است که آیا ارز 4 هزار و 200 تومانی همچنان در بودجه خواهد ماند یا خیر؟ دلیل اصلی این ابهام را تا حدودی می‌توان صحبت‌ها و تصمیمات ضد و نقیض سازمان برنامه و بودجه دانست.

    محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه ستاد بودجه 1400 در تاریخ 5 مهرماه سال 99 اظهار کرد: سال آینده آنچه از فروش نفت به دست می‌آید به دو شیوه است؛ یکی فروش و صادرات نفت است که امسال با شرایط سخت آن را صادر کرده‌ایم در سال 1400 نیز این امر به همین طریق محقق خواهد شد و درآمد‌های ارزی آن را با ارز 4 هزار و 200 تومانی در بودجه بیاوریم و ارز آن را به کالا‌های اساسی اختصاص دهیم. در بخش دیگر، نفت برای استفاده غیرصادراتی در نظر گرفته شده که پیش‌فروش آن در نظرمان است.

    نکته‌ای حائز اهمیت در بحث بودجه 1400 آن است که میزان سازمان برنامه و بودجه رویه خود را به نسبت سال‌های گذشته تغییر دادند به گونه‌ای که تا روز ارائه لایحه بودجه سال آینده توسط دولت به مجلس شورای اسلامی در رابطه با جزئیاتش سکوت کردند.

    اما سرانجام در روز چهارشنبه مورخ 12 آذر 99 ساعاتی بعد از ارائه لایحه بودجه 1400 به مجلس، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه 1400 سازمان برنامه و بودجه کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با قیمت ارز اختصاص یافته به بحث صادرات نفت، گفت: ارز دولتی از بودجه 1400 حذف نمی شود بلکه قرار است طی تصمیمی که برنامه و بودجه به مجلس ارائه کرده است، اجازه به دولت داده می شود که مصلحت سنجی کالاهای اساسی را خریداری کند.

    همان شب حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در بخش خبری ساعت 21 شبکه اول سیما حضور یافت و توضیحاتی درباره این مسئله بیان کرد: در لایحه بودجه سال آینده، 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی شامل 2 میلیارد دلار برای معیشت و 6 میلیارد دلار برای نهاده‌ها و کالا‌های اساسی دیده شده است.

    وضعیت ارز 4200 تومانی در لایحه بودجه 1400 توسط مدیران سازمان برنامه و بودجه شفاف شده اما این شکی که برای مصلحت سنجی درباره ارز مخصوص کالاهای اساسی ایجاد شده، با جو روانی جامعه و بعضا بازار سرمایه بازی می کند.

    همان گونه که ارز 4200 تومانی از محل درآمد‌های نفتی (درآمد‌های حاصل از صادرات نفت) تامین می‌شود. در جدول شماره 5 لایحه بودجه 1400 صراحتا به این موضوع اشاره شده که منابع حاصل از صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی با نرخ ETS  مشخص شده است.

    خیلی از کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند که رخ دادن این امر( تناقض در تعیین نرخ ارز) بر بعضی از سهم‌های حاضر در بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد؛ برای بررسی جزئیات این مسئله و تاثیرش بر کلیت بازار سرمایه با چند کارشناس ذی صلاح گفت و گویی را انجام دادیم؛

    تغییر ارزش برخی از سهام ها با حذف ارز4200
    عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تاثیر حذف تدریجی ارز 4200 بر سهم های حاضر در بازار سرمایه، اظهار کرد: اگر بنا باشد که در بودجه سال آینده ارز 4200 حذف شود در مرحله نخست قیمت برخی محصولات که تا کنون ارز دولتی را با نرخ 4200 گرفته اند تغییر خواهد کرد اما نکته حائز اهمیت آن است که قیمت مصرف کننده تغییر نمی کند.

    او افزود: متاسفانه کالاها با ارز 4200 به دست مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نمی رسید بلکه دلال ها اول  آن را دریافت می کردند، به همین دلیل می توان گفت تغییر ارز 4200 به نفع بسیاری از تولید کنندگان خواهد بود به علت آنکه فضا تفاوت قیمتی بین مصرف کننده و تولیدکننده از بین خواهد رفت، از طرف دیگر نیز باید گفت این امر بر افزایش قیمت برخی از سهام ها از جمله صنایع دارویی، پتروشیمی و غیره تاثیر گذار خواهد بود.

    افزایش سهم های دارویی با تغییر ارز 4200

    جواد عشقی نژاد نایب رئیس هیات مدیره بورس تهران در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  میزان اثر گذاری حذف ارز4200 بر بازار سرمایه، بیان کرد: ارز 4200 بیشتر برای تهیه مواد اولیه تولید بود و فروش  ارزهای حاصل از صادرات، در سامانه نیما عرضه می شد، در بازار سرمایه نیز اندک سهم هایی بودند که با تخصیص 4200 مواجه بودند که به همین منظور می توان به سهام شرکت های دارویی اشاره کرد.

    او بیان کرد: قطع به یقین اگر ارز 4200 بعضی از این سهم ها از بین برود این شرکت ها مجبور هستند که مواد اولیه را با قیمت بالاتری تامین کنند و قاعدتا نیاز می شود تا مجوز افزایش نرخ را بگیرند.

    تغییر قیمت نرخ ارز عامل بازگشت برخیذ از سهام ها به قیمت واقعی خود

    نایب رئیس هیات مدیره بورس تهران اظهار کرد: تغییر قیمت نرخ ارز، از یک طرف نوسانی را در بازار سرمایه به وجود می آورد به گونه ای که سبب می شود تا برخی از سهم ها به قیمت واقعی خود بازگردند و از طرف دیگر باید گفت که این تغییرات زیاد محسوس نخواهد بود.

    عشقی نژاد گفت: از آنجایی که صنایعی که ارز 4200 به آنها تعلق می گرفت جزو کالاهای ضروری مثل شرکت های دارویی هستند باید به نحوی مدیریت شوند که علاوه بر در نظر گرفتن تورم آسیب چندانی به مردم وارد نشود.

    ورادات بعضی از کالاهای ضروری با ارز 4200
    وحید شقاقی مشاور وزیر اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبر نگاران جوان، در رابطه با میزان اثر گذاری ارز 4200 بر سهم های حاضر در بازار سرمایه، بیان کرد: بحث ارز 4200 تومان از سال 97 آغاز شد و 25 مورد از کالاهای اساسی را در برگرفت، اما دلیل انحرافاتی که در این امر به وجود آمد، عدم مدیریت و نظارت کافی بود، به گونه ای که عده ای نگذاشتند که این ارز عایدی چندانی را برای مردم داشته باشد، به همین دلیل دولت به مرور آمد تعدادی از آن‌ها(کالاهای اساسی) را حذف کرد، به طوری که در سال 1400 فقط بر تعداد محدودی از کالاها این ارز تعلق می گرفت.

    او بیان کرد: به نظر می رسد با اقتصاد کنونی کشور ارز 4200 در سال 1400 برای بسیاری از کالاها ضروری باقی بماند، نکته ای که باید به آن اشاره کرد که اگر ارز 4200 حذف شود به طور طبیعی شاهد افزایش قیمت سهام این کالا ها خواهیم بود.

    مشاور وضعیت اقتصاد تصریح کرد: حذف ارز 4200 به نفع بعضی از تولیدکنندگان به خصوص افرادی که کالاهایشان ارز 4200 تومان می گرفت و به ضرر اشخاصی خواهد بود که مواد اولیه شان را با ارز 4200 وارد می کردند.

    در پایان باید اشاره کرد که هرچند حذف ارز 4200  می تواند به نفع بعضی از سهامداران باشد اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد  از آنجایی که  این ارز به کالاهای ضروری مثل شرکت های دارویی تعلق می گرفت ممکن است اگر به درستی مدیریت نشود سبب افزایش قیمت شود و این به نفع مردم نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی