عصر بازار

نشست مدیرعامل پست بانک با برخی فعالان حوزه بانکی و اقتصادی

عصر اعتبار- نشست هم اندیشی دکتر بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک ایران، با برخی فعالان حوزه بانکی و اقتصادی با رویکرد "آینده بانکداری ایران با تمرکز بر روستاها" به‌مناسبت بیست و پنجمین سال فعالیت این بانک برگزار شد.

نشست مدیرعامل پست بانک با برخی فعالان حوزه بانکی و اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، این نشست در فضای بسیار صمیمی و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار و هریک از فعالان شرکت‌کننده در این نشست، دیدگاه‌ها و نظرات خود را در این زمینه بیان داشتند که چکیده‌ی آن به این شرح است.

    نظرات دکتر شیری در آغاز نشست
    پست بانک ایران مکلف شده به عنوان بانک توسعه‌ای - تخصصی حوزه های  فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و بانکداری خرد در مناطق روستایی و کم برخوردار فعالیت کند.
    پست بانک ایران تنها بانکی است که دو فضا بر آن حاکم است؛ یک فضای بازار سرمایه و نگاه سهامداران خرد و دومین فضا نگاه ضوابط و مقررات دولتی است. اغلب بخاطر همین مأموریت‌ها، پست بانک ایران طی دهه‌های گذشته زیان‌ده بوده و عملیات بانکی سالیانه آن که در مجامع گزارش می شده، نشان  از زیان‌ده بودن بانک بوده است. از این رو، در ابتدای سال 1398 که بنده مسئولیت مدیرعاملی بانک را برعهده گرفتم زیان انباشته پست بانک ایران 1100 میلیارد تومان بود.
    در یک ماه اول سال 1398، نیاز به تغییر در همه حوزه‌های فعالیت ضروری به نظر می‌رسید  و در نتیجه ما به تفاهمی برای تبیین و تدوین یک میثاق سازمانی و یک سند برنامه عملیاتی رسیدیم و آن را اجرایی کردیم. باید به این نکته توجه کرد که چیزی که سازمان‌ها را از هم متمایز می‌کند اجرای برنامه و نظارت بر آن است. برای من خیلی دستاورد ارزشمندی بود که پست بانک ایران در سال 1398توانست بالاترین نرخ تجهیزمنابع در سیستم بانکی را ایجاد کند و بالاترین نرخ رشد تسهیلات را داشته باشد که شرکت‌های اقماری ندارند.
    پست بانک ایران صرفاً عملیات بانکی (pure banking) را انجام می‌دهد و بالاترین درآمد را در حوزه بانکی ایجاد کرده، به طوری که در آذرماه سال 1398 سربه سر شدن درآمدها و  هزینه‌های بانک را نیز جشن گرفتیم. در سه ماه پایانی سال 98 توانستیم 98 میلیارد تومان سود شناسایی کنیم و یک نتیجه التیامی بر آرزوها و خواسته‌های ذینفعان بانک بود و موجی از حرکت در پست‌بانک‌ایران را در پی داشت.

    احمدعلی اشتری‌نژاد، رییس اداره‌کل آموزش و تحقیقات پست‌بانک‌ایران
    اتفاقی که در پست‌بانک‌ایران افتاده، بانکداری عاملی است یعنی چیزی که با توجه به بستر قانونی و بسته عملیاتی بسیار قوی اجرا و پیاده‌سازی می‌شود، بانکداری عاملی است و توانستیم در این دگردیسی دیجیتال حداکثر بهره‌مندی را در روستاها داشته باشیم و به معنای کامل کلمه محرومیت زدایی را درروستاها انجام دهیم.
    آنچه که بانکداری دیجیتال همراه با بستری که الان در پست‌بانک‌ایران وجود دارد مهم است؛ حضور فین‌تک‌ها و استارت آپ‌ها است که بواسطه آن‌ها این خدمات می‌تواند در روستاها توسعه پیدا کند.

    منیره سادات یزدی‌خواه، کارگزار باجه بانکی
    پست‌بانک‌ایران موقعیت و مزیت بسیار شاخصی نسبت به سایر بانک‌ها دارد که این مزیت وجود و حضور شبکه مویرگی در سراسر ایران است. در واقع به واسطه کارگزاران روستایی، سرمایه‌های اجتماعی خوبی در سراسر کشور فراهم شده است. هرکدام از کارگزاران باجه های بانکی درجای خود بدلیل نفوذ اجتماعی که داشتند و تلفیق آن با کار صادقانه توانستند تعاملات مردم با بانک را روز به روز، افزایش دهند.

    رضا غیابی، فعال حوزه استارت آپ‌ها و فناوری نوین
    من امیدوارم با تکیه بر تکنولوژی، آینده بانکدای را متحول کنیم و امیدوارم پست‌بانک‌ایران با توجه به مأموریت‌های خود از یک جهت به زندگی واقعی مردم می‌پردازد و از جهت دیگر تلاش می‌کند در اهداف خودش پیشرو باشد، بتواند در حوزه خدمات در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات شانس بیشتری را برای خود بوجود آورد و به معنی واقعی درحوزه بانکداری نوین پیشرو باشد.

    محمود محمودزاده مدرس دانشگاه و متخصص تجارت الکترونیکی
    حدود 25درصد تولید ناخالص داخلی را روستاها تشکیل می‌دهند؛ یعنی از هر 4 تومان ارزش افزوده‌ی ایجاد شده،  یک تومان آن درمناطق روستایی ایجاد می‌شود. از سوی دیگر حدود 20میلیون نفر در در روستاها زندگی می‌کنند فعالیت‌هایی که پست‌بانک‌ایران انجام می‌دهد از یک نگاه توسعه‌ای، یک برابری اجتماعی است. یک تعریف مشخصی که برای بانک‌ها صورت گرفته است، الگوی سازمانی جدید است که چابک و هماهنگ باشد، خیلی وقت‌ها سازمان‌های ما چالاک نیستند. یکی از راه‌هایی که پست بانک ایران را از حالت زیان انباشته خارج کرده است بدون تردید تغییرات سازمانی به همراه تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی و پایش و دیده‌بانی مستمر بوده که حاصل تلاش‌های دکتر بهزاد شیری در پست بانک ایران بوده است. در غیر این صورت، این نتیجه حاصل، نمی‌شد. بی‌تردید تمرکز بر اقتصاد روستایی و بازار پول مناطق روستایی به همراه بهره‌مندی از فناوری‌های نوین بانکداری ثمرات اقتصادی و اجتماعی مهمی را درپی خواهد داشت و پست بانک ایران را در جایگاه بالاتری قرار خواهد داد. گسترش شمول‌مالی در ابعاد کمی و کیفی در مناطق روستایی، دورنمای روشنی را برای پست بانک ایران به ارمغان خواهد آورد.

    مهدی شبانی، متخصص بازار سرمایه
    یک نوع دیگری از حل کردن مسئله برای کشورهایی که بخش روستایی بزرگی دارند که البته نمی‌دانم در ایران قابل اجرا هست یا خیر؟ این است که ما یکسری بانک داریم؛ البته نمی‌توان به آنها بانک گفت؛ همان مؤسسات مالی است که درواقع مؤسسه مالی بصورت یک  انجمن‌هایی که سهامداران آن افرادی هستند که در آن مناطق زندگی می‌کنند. یعنی یک بانک محلی که به روستاییان در یک استان خاص خدمات ارائه می‌دهد و سهامداران آن عمدتاً خود آن‌ها هستند که یک حالت خودگردانی دارند.

    فروغ وفایی، فعال و تسهیل‌گر اجتماعی
    همه جای ایران برای اینکه بخواهند کاری را راه اندازی کنند و نیاز به تأمین مالی داشته باشند به بانک‌ها، مراجعه می‌کنند و همانطور که می‌دانید روستاییان دسترسی کمی به بانک ها دارند و برای گرفتن تسهیلات مراحل طولانی با ضامن‌های بانکی می‌خواهند که واقعاً برای آن‌ها قابل انجام نیست. از این رو از دریافت خدمات صرف‌نظر می‌کنند و خود به خود مهاجرت به حومه شهرها، زیاد می‌شود.

    رضا قربانی ، روزنامه نگار و تحلیلگر حوزه فناوری
    وقتی بانک‌ها از بین بروند جامعه نیز از بین می‌رود. کاری که پست بانک ایران با وجود این شبکه مویرگی انجام می دهد، کار بزرگی است و موجب حفظ و تقویت روستاها می شود.
    بیانات دکتر شیری در پایان این نشست
    از نظرات ارزشمندی که ارائه نمودید، تشکر می‌کنم.
    * آقای قربانی به ما یاد دادندکه وقتی مفهوم بانکداری بدون شعبه را مطرح می‌کنیم اول باید این مفهوم را داشته باشیم که؛ کجا و چگونه؟
    * آقای شعبانی به ما یاد دادند که ما هر چقدر بتوانیم جامعیت خدمات را در انواع بازارها از طریق باجه‌های بانکی روستایی بیشتر کنیم به کارایی باجه‌ها، بانک و جامعه کمک خواهد شد.
    * خانم وفایی به ما یادآوری کردند که نباید در پرداخت تسهیلات بانکی، سنتی فکر کنیم.
    * آقای غیابی به ما یاد دادند که تکنولوژی حرف اول و آخر را می‌زند. مشروط بر اینکه چگونه از آن استفاده کنیم و آن را به کار بگیریم.
    * دکتر اشتری‌نژاد به ما یاد داد در ارتباط با ظرفیت‌هایی که در پست بانک ایران وجود دارد می‌توان روی این ظرفیت ها، سرمایه‌گذاری کرد.
    * دکتر محمودزاده در ارتباط با عدالت اجتماعی و همینطور تعمیق و دسترسی‌های مالی توجه داشتند که هم در گستره، هم در عمق می‌تواند کارآیی و اثربخشی را بیشتر کند.
    * خانم یزدی‌خواه نیز به مزیت مطلق پست بانک ایران در روستاها اشاره کردند که کسی فعلاً در این حوزه یارای رقابت با پست بانک ایران را ندارد.
    همه اینها دلالت بر این داشت که در آینده، بانک باید به این موضوعات هم توجه ویژه داشته باشیم و انشالله بتوانیم بعنوان یک بخش کوچکی از جامعه بازار پول خدماتی را به ذینفعان ارائه دهیم و نقشمان را در اقتصاد ملی ایفاء کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو