عصر بازار

موج جدید ارزانی دلار آغاز شد؟

عصر اعتبار- امروز دلار با ۶۷۷ تومان کاهش نسبت به روز گذشته در صرافی ملی بعد از یک ماه بالاخره از کانال ۲۵ هزارتومانی خارج شد و به نرخ ۲۴ هزار و ۸۷۴ تومان رسید. به باور فعالان این بازار، روند ارزانی دلار در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت.

موج جدید ارزانی دلار آغاز شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تجارت‌نیوز، امروز دلار با 677 تومان کاهش نسبت به روز گذشته در صرافی ملی بعد از یک ماه از کانال 25 هزار تومانی خارج شد و به نرخ 24 هزار و 874 تومان رسید.

    بعد از تسلط دموکرات‌ها بر سنا، دلار در جهان نزدیک به پایین‌ترین سطح 3 ساله خود رسید همزمان در داخل کشور ما هم با ریزش روبرو شد.

    اواسط هفته گذشته با توییت ترامپ و دامن زدن او به ماجرای احتمال تغییر آرای کنگره آمریکا، دلار افزایشی شد. روز یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هر روز 200 تومان بر قیمت این ارز اضافه شده و نرخ آن به 25 هزار و 902 تومان در صرافی ملی رسید.

    پس از هجوم حامیان دونالد ترامپ به کاپیتال هیل و تصویب نهایی پیروزی بایدن ورق برگشت و در روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی 400 تومان از ارزش خود را از دست داد. بر این اساس با نزول به زیر سطح 25 هزار و 500 تومانی در محدوده 25 هزار و 450 تومان قرار گرفت که این سنگین‌ترین افت اسکناس آمریکایی از 12 آذرماه بود.

    نخستین روز هفته جاری اما دلار رکورد کاهش روز پنج‌شنبه را هم زد و پا به کانال 24 هزار تومانی گذاشت.

    به نظر می‌رسد بسیاری از خریداران منتظر مشخص شدن تکلیف ترامپ بودند و حالا پس از یک نزول قیمتی، برخی به اتفاقات مثبت در آینده خوشبین نیستند و خریدهای خود را انجام می‌دهند با این حال تعداد بسیاری همچنان منتظر رویدادهای مثبتی هستند که احتمال می‌دهند با روی کار آمدن دولت بایدن رخ دهد.

    کامبیز افسری، فعال و کارشناس بازار ارز، درباره علت کاهش قیمت دلار می‌گوید: از نگاه فعالان و معامله‌گران بازار هر چه به آمدن دولت بایدن نزدیک‌تر می‌شویم هم خطر جنگ و تنش در منطقه کمتر می‌شود هم لغو تحریم‌ها نزدیک‌تر، پس از حالا به بعد هر چه به روی کار آمدن دولت بایدن نزدیک‌تر می‌شویم دلار ارزان‌تر می‌شود.

    به گفته او روز شنبه در بازار ارز حجم معاملات افزایش پیدا نکرده است اما فروشنده‌ها بیشتر شده‌اند. هر چه فروشنده‌ها بیشتر باشد ارز در بازار بیشتر می‌شود.

    افسری توضیح می‌دهد: تعداد زیادی از خریدارها منتظر کاهش قیمت هستند و خریدشان را به تاخیر می‌اندازند پس قیمت بیش از این پایین می‌آید.

    به اعتقاد این فعال بازار فعلا روند ارزانی دلار ادامه دارد و با ورود دائم ارز به بازار کاهش قیمت را در روزهای آینده هم شاهد هستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی