عصر بازار

تشکیل دومین جلسه کمیته دستمزد؛ فردا

عصر اعتبار- دومین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار در حالی فردا برگزار می شود که قرار است نماینده مرکز آمار ایران با گزارش کاملی از لیست اقلام مصرفی سبد معیشت کارگران در این جلسه حضور یابد.

تشکیل دومین جلسه کمیته دستمزد؛ فردا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سه شنبه نهم دی ماه بود که نخستین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد؛ جلسه ای که در آن با ارائه گزارش 75 صفحه ای از اقلام سبد معیشت کارگران، پیشنهاد مزد منطقه ای کارفرمایان رد شد و با درخواست گروه کارگری از نماینده مرکز آمار به منظور ارائه گزارشی از اقلام مصرفی سبد معیشت خانوارهای کارگری دعوت به عمل آمد.

    ناصرچمنی ـ نماینده کارگران در شورای عالی کار، با تایید برگزاری نشست روز دوشنبه به ایسنا گفت: گروه کارگری برای شرکت در این جلسه آمادگی کامل دارد و ما اسناد و مدارک و گزارش خود را که تماما برگرفته از داده ها و اطلاعات مرکز آمار ایران است، جمع آوری و به این جلسه ارائه خواهیم کرد.

    وی گفت: قرار است طبق آنچه در جلسه اول درخواست شد، نماینده مرکز آمار ایران به این جلسه دعوت شود و گزارش کاملی از لیست اقلام مصرف سبد معیشت کارگران ارائه دهد.

    چمنی همچنین با بیان اینکه موضوع مزد منطقه ای از دستور کار کمیته دستمزد خارج شده و دیگر به آن پرداخته نمی شود، افزود: در جلسه قبل نمایندگان کارفرمایی بحث منطقه ای شدن مزد کارگران را پیش کشیدند که با مخالفت گروه کارگری مواجه شد و معاون وزیر کار هم اعلام کرد که امسال به این مساله ورود نخواهیم کرد چون اولا بیش از 40 سال است که دستمزد بر اساس ماده 41 قانون کار تعیین می شود؛ ثانیا تعیین دستمزد به شکل منطقه ای نیازمند تحقیق و کار پژوهشی است و بررسی این مساله به سال آینده موکول خواهد شد.

    اولین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار با هدف بررسی و تعیین هزینه سبد معیشت کارگران نهم دی ماه تشکیل شد. در این نشست گروه کارگری گزارشی از اقلام خوراکی و مصرفی، شاخص قیمت مصرف کننده، مقایسه افزایش قیمتهای کالا و سیر صعودی آن در 8 ماه گذشته ارائه کرد و گروه کارفرمایی بر تعیین دستمزد سال 1400 بر مبنای مزد منطقه ای تاکید کرد که به نتیجه نرسید.

    کمیته دستمزد شورای عالی کار همه ساله با هدف بررسی هزینه های زندگی و تعیین رقم سبد معیشت کارگران تشکیل جلسه می دهد و رقمی که به عنوان هزینه ماهانه سبد معیشت تصویب می شود مبنای مذاکرات دستمزد در سال بعد قرار می گیرد.

    طی هفته های اخیر بانک مرکزی خط معیشت را در حالی 10 میلیون تومان اعلام کرد که سال گذشته اعضای کمیته دستمزد، هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را 4  میلیون و 940 هزار تومان تعیین کردند.

    پیش از این معاون روابط کار وزیر کار گفته بود به دلیل ناتوانی و عدم آمادگی واحدهای تولیدی و صنعتی و شرایط اقتصادی کشور، در هیچ سالی نتوانستیم رقمی که کمیته مزد به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران محاسبه می کند را در تعیین دستمزد لحاظ کنیم.

    به گزارش ایسنا، مقامات کارگری ابراز امیدواری کرده اند که جلسات کمیته دستمزد هفتگی برگزار شود تا مقدمات جلسات اصلی دستمزد در شورای عالی کار فراهم و به موضوع تعیین دستمزد 1400 پرداخته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی