عصر بازار

واردات با ارز اشخاص به سود تولید خواهد بود

عصر اعتبار- نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به اینکه واردات با ارز اشخاص باعث سهل‌تر شدن دسترسی افراد به مواد اولیه می‌شود، افزود:‌ واردات با ارز اشخاص به سود تولید خواهد بود.

واردات با ارز اشخاص به سود تولید خواهد بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران یکی از مشکلات اصلی صنایع کشور را مواد اولیه تولید می داند و می گوید: شرایط کنونی به گونه ای است که فضا را غیررقابتی و رانتی کرده که باعث می شود محصول مورد نیاز به دست تولیدکننده واقعی نرسد.

    عباس جبالبارزی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: اینکه به افراد اجازه داده شود که با استفاده از ارزهایی که در خارج از کشور دارند نسبت به واردات مواد اولیه و کالای سرمایه ای تولید اقدام کنند اتفاق ارزشمندی است که باید هرچه سریع تر اجرایی شود.

    وی با اشاره به اینکه تولید نیاز شدیدی به واردات مواد اولیه دارد و برای این امر نیز باید ارز مورد نیاز تامین شود، ادامه داد: اما به دلیل تحریم ها و کمبود منابع ارزی این امکان به سختی فراهم می شد که حالا با واردات ارز اشخاص می توان نسبت به این اتفاق امیدوار بود.

    نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه واردات با ارز اشخاص به سود تولید خواهد بود، گفت: در این شرایط هم دسترسی افرادی که به مواد اولیه تولید نیاز دارند سهل تر می شود و هم اینکه رقابت با شرکت های خصولتی و انحصاری تولیدکننده مواد اولیه شکل می گیرد و قیمت ها نیز به تعادل می رسد.

    جبالبارزی افزود: به عنوان نمونه فولاد مبارکه اصفهان که تولیدکننده ورق گالوانیزه و سرد است محصول خود را به قیمت 13 تا 14 هزار تومان در هر کیلو عرضه می کند که این میلغ در بازار آزاد دو برابر می شود. این در حالی است که بعضا واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برای تامین نیاز خود نمی توانند به طور مستقیم از این کارخانه تهیه کنند و باید به بورس مراجعه کنند که در آنجا هم باید 100 تن خرید داشته باشند که این میزان در توان تولیدکننده های کوچک نیست. در نتیجه دلالان اقدام به خرید می کنند و محصولات را در بازار آزاد با قمیت گزاف می فروشند که به ضرر تولید تمام می شود.

    به گفته وی، هر چند باید از تولید داخل حمایت کرد اما به شرطی که تولید انحصاری نشود و تولیدکننده واقعی از آن نفع ببرد. در نتیجه این اتفاقات به نظر می رسد باید واردات با استفاده از ارز اشخاص یا واردات در مقابل صادرات را سرعت ببخشند که محصولات مورد نیاز به وفور و با قیمت منطقی و بدون فضای رانت و دلال بازی در دسترس باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی