عصر بازار

تلاش اروپا برای کاهش وابستگی به دلار

عصر اعتبار- بروکسل با توجه به درس های همه گیری کرونا تصمیم گرفته است جایگاه یورو را در مبادلات جهانی تقویت کند.

تلاش اروپا برای کاهش وابستگی به دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، برخی از منابع خبری از تلاش های اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به دلار با توجه به فشارهای اخیر اقتصادی و مالی آمریکا بر اتحادیه اروپا خبر داده اند. مقامات اروپایی در بیانیه ای که احتمالا هفته آینده به صورت رسمی منتشر خواهد شد از وابستگی بالای جهان به دلار انتقاد کرده اند. 

    بروکسل با توجه به درس های همه گیری کرونا تصمیم گرفته است جایگاه یورو را در مبادلات جهانی تقویت کند. استفاده بیشتر از یورو می تواند زمینه ساز کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به دلار و تقویت مناسبات تجاری با آن ها شود. طبق بخش هایی از این بیانیه که قرار است منتشر شود، کاهش وابستگی به دلار یکی از راهکارهای اصلی این اتحادیه برای کاهش شوک های خارجی عنوان شده است. 

    انتظار می رود روی کار آمدن دولت بایدن باعث تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی آمریکا و اروپا شود اما کشورهای اروپایی مصمم هستند وابستگی خود را به دلار کاهش دهند. آن طور که در این بیانیه آمده است، بروکسل نسبت به آسیب پذیری اقتصاد خود از سیاست های واشنگتن نگران است که از جمله این پیامدها می توان به تحریم های آمریکا و محروم شدن اروپا از بازار ایران پس از خروج دولت ترامپ از برجام اشاره کرد. 

    اروپا پیشتر تلاش کرده بود با راه اندازی ساز و کاری موسوم به اینستکس به تجارت خود با ایران ادامه دهد اما تهدید واشنگتن به تحریم شرکت های اروپایی مشارکت کننده در این مکانیسم باعث شد تا این سامانه موفقیت چندانی را کسب نکند. اکنون اروپایی ها به دنبال آن هستند تا با انجام اقداماتی از منافع شرکت های خود در تجارت با کشورهای ثالث محافظت کنند و تبعات تحریم های آمریکا را بر روی عملکرد آن ها کاهش دهند.

    اروپایی ها همچنین به دنبال آن هستند تا در بخش مالی نیز وابستگی خود را به آمریکا کاهش دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی