عصر بازار

شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است

فروکش کردن انتظارات تورمی

عصر اعتبار- علی ربیعی گفت: جنگ افروزان نتوانستند جنگ جدیدی به ما تحمیل کنند. صنایع لوازم خانگی، کفش و پوشاک و قطعه سازی‌ رشد کردند.

فروکش کردن انتظارات تورمی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با حضور رسانه‌های مختلف گفت: با رفتن دولت ترامپ جهان نیز از حالت تنش خارج شده و شرایط جدید در فضای بین المللی ایجاد شده است. فراموش نکرده ایم کانون توجه شرور آمریکایی ایران عزیز ما بود و متحدان منطقه ای او نیز از هیچ توطئه ای فرو نگذاشتند، ایران در این میان با مقاومت مردم به رغم همه سختی ها و رنج هایی که تحمل می کردند و تلاشهای دولت در بی اثر کردن تحریم، با ثبات و استوار باقی مانده است. و به لطف الهی در مسیر رشد و توسعه هم قرار گرفته است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر با فروکش کردن انتظارات تورمی و روند رو به رشد صادرات نفتی و غیرنفتی شرایط اقتصادی کشور به سمت بهتر شدن حرکت می کند. به رغم جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران که در ابتدا و شوک اولیه موجب نوسانات شدید نرخ ارز، کاهش تولیدات صنعتی، ایجاد گسست در چرخه تجارت خارجی و کاهش شدید درامدهای نفتی و غیرنفتی شد اما بالاخره با مقاومت مردم، صبوری و تدبیر منتخبین مردم و دولت تحولات اقتصادی فصل دوم سال 1399 به همت همه فعالان اقتصادی و تدابیر اندیشیده شده حاکی از روند رو به بهبود اقتصاد کشور است به طوری که رشداقتصادی و رشد اقتصادی بدون نفت در فصل دوم سال جاری به ترتیب به 5.1 (5 ممیز 1) و 3.2 (3 ممیز 2) درصد بوده و رشد ارزش افزوده تمام گروههای اقتصادی مثبت شده است.

    ربیعی تصریح کرد: در تجارت خارجی میزان صادرات و واردات 9 ماهه سال 1399 به ترتیب 25.1 (25 ممیز 1) و 26.9 (26 ممیز 9) میلیارد دلار بوده است و روند تراز نیز رو به بهبود است. در این شرایط اهمیت بازارهای اقتصادی ایجاب می کند آرامش لازم در این بازارها برقرار باشد.

    وی اضافه کرد: دولت از همگان می خواهد در این شرایط به حفظ آرامش در جامعه و بازارهای پولی و مالی کمک کنند. از سوی دیگر تدبیر در سیاست خارجی خود به رغم همه فشارهای آمریکایی و نیز فشارهای تعداد قابل توجهی از مخالفان برجام را با همه سختی ها حفظ کرد.

    ربیعی گفت: همین تدبیر موجب عدم موفقیت دولت قبلی امریکا در ایجاد اجماع جهانی و حتی داخلی کشور خودش شد. جنگ افروزان نتوانستند جنگ جدیدی بر ما تحمیل کنند و ما در داخل کشور زیرساخت های توسعه آتی و اقتصاد مقاوم را دنبال کردیم.

    وی اضافه کرد: ما در داخل کشور شرکت های دانش بنیان را تقویت و گسترش دادیم. امروز در ساخت پالایشگاه بید بلند 65  درصد توسط شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است. صنعت لوازم داخلی و صنعت کفش و پوشاک و خوراکی ها و همینطور قطعه سازیها به شدت رشد کرده اند.

    ربیعی گفت: این روزها تلاش دولت در جهت کاهش قیمت ارز به قیمت واقعی، پس گیری سهم بازار نفت جهانی با افزایش تولید نفت،  ایجاد گشایش در ورود منابع ارزی به کشور و اغاز روند مثبت در انتقال ارز و از همه مهمتر افزایش تولید داخلی است.

    وی اضافه کرد: با شکست جنگ اقتصادی ترامپ، نگاه طرف های تجاری ایران تغییر یافته و مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله جدیدی است. همه باید کمک کنند که بازارهای حساس نظیر ارز در چارچوب سیاست هایی که بانک مرکزی اعمال می کند مدیریت و به تعادل برسد.

    سخنگوی دولت گفت: ما آنچه که امروز نیاز داریم ایستادن همه جناحها، نهادها و همه جامعه در حمایت از دولت است، در این شرایط دولت در صف مقدم احقاق حقوق ملت است و این را باید تقویت کنیم و هر گونه نشان دادن عدم انسجام در داخل باعث تداوم تحریم و ایجاد دو دستگی در جامعه خواهد بود.

    وی در مورد کرونا گفت: در تهران بستری سنین بین 5 تا 17 افزایش یافته است. امید است مردم ما در پایان بهار یا ابتدای تابستان بتوانند از واکسن ایرانی استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی