عصر بازار

رشد اقتصادی ژاپن باز هم ادامه یافت

عصر اعتبار- اقتصاد ژاپن سه ماهه پایانی سال قبل را با رشد مثبت به پایان رساند.

رشد اقتصادی ژاپن باز هم ادامه یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان همان گونه که پیشتر نیز انتظار می رفت، ادامه داشته و و برای دومین فصل متوالی مثبت باقی مانده است. به گفته اقتصاددانان و کارشناسان، بازگشایی تدریجی کسب و کارها و از سرگیری تجارت خارجی از عوامل اصلی ثبت این عملکرد خوب بوده اند. طبق اعلام دولت ژاپن در سه ماهه پایانی 2020 اقتصاد این کشور 3.0 درصد رشد داشته است.

    این رشد که 0.4 درصد بیشتر از رشد پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان و 2.0 درصد کمتر از رشد دوره مشابه قبل است، بیش از همه به لطف رشد 3.2 درصدی سرمایه ثابت رقم خورد. در بین بخش های مختلف، مخارج مصرف کنندگان 2.0 درصد افزایش یافته است. مخارج سرمایه ای نیز 1.1 درصد بیشتر شده است. مخارج دولتی و سرمایه گذاری ثابت رشد مثبت را تجربه کرده‌اند و به ترتیب 0.8 درصد و 0.6 درصد رشد مثبت داشته اند.

    تجارت خارجی ژاپن نیز طی این مدت بهبود یافته تا جایی که طی مدت فوق صادرات این کشور 11 درصد بیشتر و واردات 4.1 درصد افزایش پیدا کرده است. بدین ترتیب کسری تراز تجاری بیش از پیش کاهش یافته است.

    در حال حاضر بزرگ ترین شریک تجاری ژاپن محسوب می‌شود و در نتیجه از سرگیری فعالیت های تولیدی، روابط تجاری دو طرف تا حد زیادی بهبود یافته است. همچنین بخش بزرگی از کارخانه های تولیدی ژاپنی نیز در حال بازگشت به ظرفیت تولیدی قبلی خود هستند. 

    ژاپن یکی از کمترین خسارت ها را از شیوع کرونا در بین اقتصادهای پیشرفته متحمل شده است حدود 425 هزار  ژاپنی به کرونا مبتلا شده اما حدود  7400 نفر جان خود را از دست داده اند.

    بانک مرکزی ژاپن از ماه مارس تاکنون در مجموع حدود 18 تریلیون ین نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده است تا از پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا بکاهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی