عصر بازار

رشد دوبرابری اقتصاد چین تا سال ۲۰۳۵

عصر اعتبار- اقتصاد چین می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ دو برابر رشد کند و از اقتصاد ایالات متحده پیشی بگیرد.

رشد دوبرابری اقتصاد چین تا سال ۲۰۳۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، اقتصاددانی از بانک آمریکا گفت: چین شانس خوبی دارد تا سال 2035 اندازه اقتصاد خود را دو برابر کند و از بزرگترین اقتصاد جهان یعنی ایالات متحده پیشی بگیرد.

    در حالی که چین به دنبال این است تا به یک کشور پیشرفته تبدیل شود، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه نوامبر گفت که امکان دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه این کشور تا سال 2035 وجود دارد.

    دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی چین برای 15 سال آینده به رشد متوسط ​​سالانه 4.7 درصد نیاز دارد که به گفته برخی ناظران دستیابی به آن دشوار است. اما هلن کیائو، مدیر اقتصاد آسیایی تحقیقات جهانی بانک امریکا، گفت که برخی اقدامات اصلاحی به چین برای رسیدن به آنجا کمک می‌کند. ما فکر می کنیم چین می‌تواند به آن دست یابد.

    وی پیش‌بینی کرد: غول اقتصادی آسیا علاوه بر دو برابر کردن تولید ناخالص داخلی، از ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان در حدود سال های 2027 تا 2028 پیشی خواهد گرفت.

    چین یکی از معدود اقتصادهای جهان بود که با وجود چالش های ناشی از همه گیری Covid-19 در سال 2020 رشد کرد. اطلاعات رسمی سال گذشته رشد 2.3 درصدی اقتصاد چین را نشان می دهد و صندوق بین المللی پول رشد 8.1 درصدی چین را در سال جاری پیش بینی کرده است.

    در همین حال، آخرین برآوردهای دولت آمریکا نشان داد: اقتصاد ایالات متحده در سال 2020،3.5 درصد کوچک شده است. صندوق بین المللی پول گفت اقتصاد ایالات متحده امسال می تواند 5.1 درصد رشد کند.

    نگرانی درباره رشد چین

    در گزارشی که اوایل این ماه جاری منتشر شد، کیائو به نگرانی های مشترکی که مانع دستیابی چین به اهداف اقتصادی 2035 است، پرداخت. وی سه دلیل را ذکر کرد:

    • جمعیت سالخورده چین به رشد بالقوه آن لطمه خواهد زد.

    • نسبت بالای بدهی چین به تولید ناخالص داخلی ثبات اقتصادی را تهدید می کند.

    • مدل رشد سرمایه گذاری کشور پایدار نیست و نمی تواند رشد را در بلندمدت ایجاد کند.

    بر اساس این گزارش، این نگرانی ها روند رشد کلی چین را کند می کنند  اما ازمسیر خارج نمی کنند.

    این گزارش به ویژه به این دلیل است که دولت چین برخی سیاست ها را برای شناسایی چالش ها در پیش گرفته است. این اقدامات شامل اقدامات متمرکز بر ثبات در بدهی ها و ابتکاراتی برای فشار بیشتر در شهرنشینی و گشودن بخش خدمات است.

    به گفته کیائوهنوز هم مسیر چین برای هدف 2035 خود بدون خطر است. حتی اگر چین مطابق قول خود اصلاحات را انجام دهد، عوامل زیادی وجود دارد که این کشور نمی تواند آنها را کنترل کند. این اقتصاددان تنش های بیشتر میان واشنگتن و پکن را تهدیدی برای رشد اقتصادی چین عنوان کرد.

    اینکه آیا این رابطه شیرین وصلح آمیز خواهد ماند؟ ما خیلی مطمئن نیستیم. تنش های ایالات متحده و چین در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق افزایش یافت و به یکی از بزرگترین تهدید های اقتصاد جهانی قبل از همه‌گیری Covid-19 تبدیل شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی