عصر بازار

چین از برنامه رشد سبز ۲۰۲۱ رونمایی کرد

عصر اعتبار- چین از اقدامات گسترده خود برای به روزرسانی صنایع و رشد سبز در سال ۲۰۲۱ تحت عنوان «رشد سبز چین» رونمایی کرد.

چین از برنامه رشد سبز ۲۰۲۱ رونمایی کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین روز چهارشنبه اعلام کرد: این کشور برای بهبود بهره وری انرژی، برنامه های بزرگی را در دست اجرا دارد و  دیگر  روش های دیجیتالی را در مدیریت تقاضا برای برق و سایر مصارف، سرعت می بخشد.

    براساس اعلام وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین ،در این روش انتشار کربن در بخش های حیاتی کاهش می یابد و شرکت های بخش صنعتی تشویق می شوند که در زمینه مقاوم سازی تجهیزات الکتریکی و اطلاعاتی سازی تلاش خود را افزایش دهند.

    چین بر مدیریت صرفه جویی انرژی در شرکت های کلیدی مصرف انرژی و بهینه سازی سیستماتیک انرژی در طرح برنامه پنج ساله چهاردهم (2025-2021) برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی و اهداف بلندمدت در طول سال 2035 تاکید دارد. 

    اگرچه چین بزرگ ترین انتشار دهنده گازهای گلخانه ای در جهان محسوب می شود اما در عین حال از نظر میزان تولید انرژی های تجدیدپذیر در جایگاه برتر دنیا قرار دارد این کشور بودجه خود برای حفاظت های زیست محیطی را به میزان حدود 1.2 درصد از تولید ناخالص داخلی اش افزایش داده که این رقم با سطح کشورهای اروپای غربی قابل قیاس است.

    مقامات چین همواره سرمایه گذاری در بخش حفاظت های زیست محیطی و تکنولوژی سبز را افزایش داده و به جایگاه برتر جهان از نظر میزان تولید انرژی های تجدیدپذیر دست پیدا کرده اند.

    در همین راستا چندین شاخص زیست محیطی در چین با بهبود چشمگیری همراه بوده اند؛ بر اساس آمار رسمی منتشر شده، از سال 2013 تا 2016 میلادی، میانگین غلظت PM2.5 در شهرهایی که استانداردهای جدید کیفیت هوا را اجرا کرده اند، با کاهش 31 درصدی همراه بوده است.

    چین در سال 2017 میلادی و 3 سال زودتر از برنامه ریزی های انجام شده، توانست به هدف حداکثر نهایی کاهش کثرت کربن تا سال 2020 میلادی، به میزان 40 الی 45 درصد دست یابد؛ علاوه بر این، پوشش جنگلی در این کشور در طول 10 سال با افزایش 21 میلیون هکتاری همراه بوده است.

    با این وجود اگرچه چین توانسته است به پیشرفت چشمگیری در مسیر حفاظت های زیست محیطی دست یابد اما همچنان با تلاش های بلند مدت، سرمایه گذاری های عظیم و پایبندی مسئولان این کشور به تعهدات سیاسی خود در مسیر تغییر از رشد سریع اقتصادی به سمت توسعه پایدار و با کیفیت، ضروری است.

    کیفیت هوای چین در طول سال های اخیر بهبود داشته است اما میزان آلودگی هوا در این کشور همچنان یکی از چهار عامل اصل مرگ و میر در چین محسوب می شود؛ بر اساس داده های رسمی، هزینه های اقتصادی ناشی از مرگ های زودرس در چین  معادل 7 درصد از هزینه های پزشکی ملی و معادل 8.6 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی