عصر بازار

خوش‌بینی صندوق بین المللی پول نسبت به رشد اقتصادی جهان

عصر اعتبار- صندوق بین المللی پول روز سه شنبه با بهبود دوباره پیش بینی خود از رشد اقتصادی سال جهان در جاری (۲۰۲۱)، نرخ این رشد در سال جاری میلادی را رقم کم سابقه ۶ درصد پیش بینی کرد.

خوش‌بینی صندوق بین المللی پول نسبت به رشد اقتصادی جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ایرنا؛ پیش بینی نهاد پولی جهان مستقر در واشنگتن که در صورت تحقق، سریع ترین آهنگ رشد جهان از 1976 خواهد بود، در پی تندترین افت سالانه پس از جنگ دوم جهانی در سال گذشته (2020) رخ می دهد که همه گیری، بازرگانی جهان را تقریبا متوقف کرد.

    عامل دستیابی اقتصاد جهان به چنین نرخ رشدی که از دهه 1970 بی سابقه بوده،  عمدتا واکنش های بی سابقه کشورها به همه گیری کووید – 19 دانسته شده است.

    صندوق بین المللی پول همچنین رشد اقتصادی چین در سال 2021 را 8.4 درصد پیش بینی کرده است. این درحالی است که نهاد یادشده در گزارش سه ماه پیش خود، رشد اقتصادی چین در سال 2021 را 30 درصد کمتر از رقم کنونی (8.4 درصد) پیش بینی کرده بود.

    این پیش بینی بهبود یافته در فاصله کمتر از سه ماه از ارزیابی رشد 5.5 درصدی، نشانگر روشن تر شدن سریع دورنمای اقتصادی ایالات متحده است که به گفته این نهاد در سال جاری (2021) 6.4 درصد رشد خواهد کرد که بالاترین میزان از اوایل دهه 1980 خواهد بود.  رشد اقتصادی سال جاری آمریکا 1.3 درصد از میزان 5.1 درصدی اواخر ژانویه بالاتر بوده و نسبت به ارزیابی اکتبر سال گذشته تقریبا 2 برابر شده است.

    اما پیش بینی های رشد دیگر اقتصاد های بزرگ وعمده مانند آلمان، فرانسه و ژاپن از ژانویه به این سو تغییر چندانی نکرده است.

    با این وجود صندوق بین المللی پول بر بی ثباتی زیاد این پیش بینی تاکید کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی