عصر بازار

دام کلاهبرداران سایبری برای سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتال

عصر اعتبار- نوسانات بازار سرمایه‌گذاری و شرایط اقتصادی کشور مردم را به سمت سرمایه‌گذاری به ارزهای دیجیتال سوق داده و کلاهبرداران سایبری با اطلاع از این موضوع، مسیر حرکت خود را تغییر داده و اقدام به کلاهبرداری از هموطنان با عنوان سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال کرده‌اند.

دام کلاهبرداران سایبری برای سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، برخی مجرمان سایبری با طراحی سایت های جعلی خرید و فروش ارز دیجیتال و تبلیغات وسوسه انگیز به دنبال هدایت کاربران به درگاه‌های جعلی یا اخذ اطلاعات شخصی کاربران برای اخاذی و سوءاستفاده مالی از آن‌ها هستند. گردانندگان این سایت‌ها با سودهای بالا و کارمزد اندک به دنبال جذب کاربران و سرمایه گذاری بیشتر آن ها بوده و زمانی که به هدف خود رسیدند اقدام به مسدود کردن حساب کاربری  طعمه های خود می کنند.

    افزایش بهای ارزهای دیجیتالی رمزنگاری ‌شده در سال‌های اخیر موجب شده که هکرها و مجرمان سایبری بیشتری به سمت‌وسوی درآمدزایی از طریق نفوذ به حساب‌های کاربری افراد در پلتفرم صرافی‌های دیجیتال جذب شوند و بدین ترتیب درآمدهای هنگفتی را از آن خود کنند.  عدم آگاهی، اطلاع‌رسانی و آموزش‌های مالی و سرمایه‌گذاری، باعث شده تا مردم گرفتار کلاهبرداران شوند و سرمایه‌های خود را از دست بدهند.

    سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با وعده سودهای کلان افراد را جذب کرده و شهروندان با ساده‌انگاری و عدم اطلاع فریب این کلاهبرداران را می‌خورند و اطلاعات بانکی و هویتی را در اختیار آن‌ها می‌گذارند و کلاهبرداران نیز به ‌راحتی با این اطلاعات به اهداف مجرمانه خود می‌رسند.  گاه افراد برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کانال‌ و شبکه‌های اجتماعی و حتی وب‌ سایت‌ های اینترنتی اقدام به ثبت‌نام و ارسال مدارک هویتی خود می‌کنند که این اقدام باعث می‌شود برخی از افراد سودجو از همان مدارک سوءاستفاده کنند.

    در حوزه ارزهای دیجیتال جرایم گوناگونی از جمله فعالیت شرکت‌های هرمی و طرح‌های پونزی (طرح پونزی یک سرمایه گذاری فریبکارانه است در این ترفند سود هایی که به سرمایه گذاران برگردانده می شود از بهره های متعارف به طرز غیر عادی بالاتر است.  این طرح به جای آن که سودی که از فعالیت اقتصادی واقعی به دست آمده باشد را به سرمایه گذاران پرداخت کند از پول خودشان یا از پول دیگر سرمایه گذاران به آن ها سود پرداخت می کند)، فیشینگ وب‌ سایت‌ها و ایمیل‌ها، کلاه‌برداری از طریق ترغیب به کسب درآمد کاذب، دسترسی غیرمجاز به کیف پول‌های ارزهای دیجیتال، افزونه‌های مرورگرها که برخی افراد سودجو تحت عناوین مختلفی اعم از استخراج و دریافت بیت کوین و ایردراپ های رایگان با استفاده از بدافزارهای آلوده اقدام به سوءاستفاده از دستگاه‌های رایانه‌ای و سرورهای شرکت‌ها برای استخراج  رمز ارزها می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

    در دنیای رمزارزها ترفند بازاریابی منحصر به ‌فردی وجود دارد که در آن تعدادی سکه یا توکن با هدف آگاهی‌بخشی به کاربران پیرامون یک ارز مجازی جدید به کیف‌پول‌های رمزارزی آن‌ها ارسال می‌شود به این ترفند، ایردراپ می‌گویند. درواقع در این روش، مقادیر ناچیزی از یک ارز مجازی جدید به کیف‌پول‌های کاربران فعال حوزه بلاک‌چین ارسال می‌شود.

    شهروندان در خصوص ارزهای دیجیتال دقت داشته باشند که امنیت سرمایه‌گذار، دستکاری در خرید و فروش و همچنین افزایش کلاهبرداری اینترنتی و بویژه احتمال لو رفتن رمز کیف پول ازجمله خطرات ارزهای دیجیتال است و همچنین هدایت کاربران به درگاه‌های فیشینگ بانکی برای خرید ارز دیجیتال یکی از شگردهای مجرمانه سایبری برای سرقت اطلاعات بانکی است خرید و فروش ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال از شگردهای مجرمان سایبری است که با این شگرد و تبلیغات فراوان در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی حجم گسترده‌ای پول را به‌ صورت مستقیم یا با سرقت اطلاعات کارت‌بانکی شهروندان به سرقت می‌برند.

    با توجه به اینکه هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت صرافی های آنلاین وجود ندارد این امر می تواند مورد سوءاستفاده سودجویان قرار گرفته و از آن طریق اقدام به کلاهبرداری نمایند و ضرر و زیان جبران ناپذیری به کاربران وارد کنند.

    در این گزارش به تعدادی از پرونده های کلاهبرداری ارز دیجیتال اشاره می شود:

    دستگیری مجرم ساییری و سرقت ارز دیجیتال

    سرهنگ داوود مهظمی گودرزی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از کشف پرونده و دستگیری مجرم سایبری در خصوص سرقت ارز دیجیتال به ارزش سه میلیارد و 500 میلیون ریال خبر داد و گفت: با مراجعه یکی از شهروندان به این پلیس مبنی بر سرقت ارز دیجیتال از وی  به ارزش تقریبی سه میلیارد و پانصد میلیون ریال، موضوع در دستور کار پلیس فتا پایتخت قرار گرفت.

    وی افزود: شاکی در اظهارات خود عنوان داشت چند وقت پیش در شبکه اجتماعی اینستاگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، آشنا شده است و متهم پس از جلب اعتماد وی به ایمیل شخصی و رمز عبور و حساب  ارز دیجیتال قربانی دسترسی پیدا می کند.  کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ پس از بررسی های همه جانبه و تلاش بی وقفه برای شناسایی مجرم با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی اطلاعاتی از مجرم به دست آوردند و سرانجام این شیاد اینترنتی شناسایی شد.

    رئیس پلیس فتا پایتخت اظهار داشت: با به دست آمدن هویت متهم و پس از تشریفات قضایی توسط تیم عملیات پلیس فتا،  مجرم در یکی از محله های شرق تهران دستگیر شد و به پلیس فتا منتقل شد.  متهم پس از انتقال به پلیس فتا و مواجهه با شاکی به جرم خود اقرار کرده است، این مجرم سایبری با هویتی جعلی و جلب اعتماد شاکی و با به دست آوردن اطلاعات شخصی حساب کاربری قربانی، حدود سه میلیارد و پانصد میلیون ریال ارز دیجیتال از وی کلاهبرداری کرده است.

    وی افزود: ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه سایبری، افزایش سطح آگاهی کاربران نسبت به موضوعات مختلف فضای مجازی بوده و این امر مهم جز با احساس مسئولیت و برنامه‌ریزی و صرف زمان کافی محقق نخواهد شد.

    کشف پرونده سرقت ارزهای دیجیتالی به ارزش بالغ بر 15هزار دلار

    سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری عامل سرقت یک و نیم بیت کوین ارز رمز توسط  کارشناسان پلیس فتا استان خبر داد و گفت: با شکایت یک شهروند مشهدی مبنی بر سرقت ارزهای دیجیتالی اش با ارزشی بالغ بر 15هزار دلار رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

    وی افزود: شاکیه به دنبال ضرر هنگفت مالی خود در حالی که تمام سرمایه مالی چند ساله خود را دست داده می دید عنوان داشت؛ در جمعی از دوستانش می شنود که آینده ارزهای دیجیتالی شگفت انگیز بوده و سرمایه گذاری در این بخش از آورده مالی چشمگیری برخوردار خواهد شد و با طمع کسب منفعت مالی سرمایه زندگی بیست ساله و تمام پس انداز مالی و سرپناه خود را در این مسیر بدون دانش فنی و مهارت در حوزه ارز رمز ها سرمایه گذاری می کند و پس از چند روز متوجه می شود، فردی بادسترسی به رمز وی موفق به سرقت بیت کوین ها شده است.

    رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی اضافه کرد: پس از اظهارات اولیه شاکیه و مستندات موجود و همچنین با تلاش کارشناسان پلیس فتا فرد مظنونی در این رابطه شناسایی و برای اخذ اظهاراتش به پلیس فتا فراخوانده شد. کارشناسان پلیس فتا استان پس از اخذ اظهارات متهم و بررسی ادله فنی موجود ارتباط بین ارز رمز های سرقت شده و مدارک موجود را کشف واثبات نمودند عامل ایجاد کیف پول با دسترسی به رمز 24 رقمی اقدام به سرقت و فروش بیت کوین ها کرده ست.

    جهانشیری ادامه داد: متهم در مواجه با ادله دیجیتالی جرم خود را پذیرفت و اعتراف کرد؛ از سادگی و عدم شناخت شاکیه از ارز رمز ها سوء استفاده کرده است.  متهم به همراه پرونده به دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه ای منتقل شد، با توجه به ماهیت فضای سایبری توصیه می شود مراقب تبلیغات اغوا کننده فضای سایبر در خصوص کسب درآمد در حوزه ارز رمزها  باشند.

    سارق ارز دیجیتال ناکام ماند

    سرهنگ محمدعلی فرهودی رئیس پلیس فتا استان قزوین از دستگیری مجرم سایبری خبر داد که با سوءاستفاده از اعتماد شاکی اقدام به سرقت ارز دیجیتال به ارزش دو میلیارد و چهارصد میلیون ریال کرده بود، با مراجعه یکی از شهروندان و ارائه مرجوعه قضایی به پلیس فتا مبنی بر سرقت ارز دیجیتال از وی  به ارزش تقریبی دو میلیاردو و 400 میلیون ریال، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

    وی ادامه داد: شاکی در اظهارات خود اعلام کرد، چند وقت پیش در شبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که ادعا می‌کرد در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، آشنا شدم و مدت کوتاهی با وی در ارتباط بودم که پس از جلب اعتمادم به ایمیل شخصی و رمز عبور بنده دسترسی پیدا کرد و پس از گذشت چند روز دسترسی ام به ارزهای دیجیتالی که در حساب داشتم قطع شد.

    سرهنگ فرهودی افزود: پس از بررسی مستندات موجود در پرونده، تلاش برای شناسایی مجرم ادامه پیدا کرد و پس از انجام اقدامات تخصصی و پلیسی چندین آی دی و شماره تلفن از مجرم به دست آمد که با بررسی خطوط مربوطه و عملیات مهندسی اجتماعی، مجرم در یکی از استان‌های همجوار مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی و اخذ نیابت قضایی تیمی زبده از کارشناسان پلیس فتا استان برای دستگیری مجرم به محل اعزام  شدند و طی یک عملیات غافلگیرانه وی را در محل اختفای خود دستگیر و به پلیس فتا استان انتقال دادند.

    وی تصریح کرد: مجرم در ابتدا منکر انجام عمل مجرمانه اش بود که با مشاهده مستندات پلیس چاره‌ای جز اعتراف و پذیرش جرم نداشت و اقدام سریع و به موقع پلیس فتا استان باعث شد مجرم فرصت نقد کردن ارزهای دیجیتال سرقتی را نداشته باشد و در نهایت ارزهای مذکور به حساب شاکی عودت داده شد.

    مراقب کلید خصوصی کیف پول دیجیتال خود باشید

    کارشناسان پلیس فتا با توجه به عدم آشنایی هموطنان نسبت به سرمایه گذاری ارز دیجیتالی و کلاهبرداری در این زمینه تاکید می کنند که شهروندان هرگز نباید کلید خصوصی کیف پول دیجیتالی خودتان را در اختیار سایت یا شخصی قرار دهند و باید بدانند نحوه نگهداری ارزهای سنتی بسیار متفاوت از ارزهای دیجیتال است. شناخت کافی برخی از فعالان حوزه رمز ارز باعث شده تا در مواردی با پرونده‌هایی که منجر به سرقت ارز از کیف‌های دیجیتال آن ها می‌شود، روبرو شویم.

    به دلیل اینکه رمز ارزها فرم و شکل فیزیکی ندارند پس نمی‌توان آن‌ها را در جایی نگهداری کرد، بلکه فقط می‌توان کلید خصوصی (Private Key) آنها را که اجازه دسترسی به موجودی و امضای تراکنش‌ها را می‌دهد را در جای امنی ذخیره کرد. انواع مختلفی از کیف پول‌ها مثل کیف پول کاغذی، کیف پول موبایلی، کیف پول آنلاین و تحت وب، کیف پول دسکتاپ و کیف پول سخت‌افزاری وجود دارند که همه آن ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، ولی هرگز نباید کلید خصوصی خودتان را در اختیار شخص یا سایتی قرار دهید.

    کیف پول یا همان والت سخت‌افزاری (Hardware Wallet) نوعی خاصی از کیف پول ارزهای دیجیتال است که کلید خصوصی را در یک دستگاه سخت‌افزاری نگهداری می‌کند. این والت‌ها امن‌ترین و بهترین روش برای نگهداری ارزهای دیجیتال هست و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر دزدیده شدن ارزها از این نوع کیف پول‌ها ارائه نشده است، البته به شرطی که از جای امن و اصیل تهیه شده باشد. کاربران باید مراقب تبلیغات صرافی‌ها، سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشند و تراکنش‌های خود را بعد از بررسی و اطمینان خاطر انجام دهند.

    رایج‌ترین شکل‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال

    در سال‌های اخیر با افزایش سطح علاقه مندی به فضای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ورود افراد به این حوزه رشد قابل‌توجهی داشته است و به موازات آن ورود مجرمین و کلاهبرداران سایبری نیز به حوزه ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کرده است. متأسفانه در حوزه ارزهای دیجیتال این کلاهبرداری‌ها بسیار بیشتر به چشم می‌خورند. در حقیقت وعده سودهای نجومی از طرف طرح‌های کلاهبرداری و کسب درآمد از راه اسان دست به دست هم داده‌اند و تعداد زیادی از مردم را به دام خودمی کشانند. همچنین از آنجا که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال ناشناس یا نیمه‌ناشناس هستند و به‌سهولت انجام می‌شوند، پیگیری قضایی این جرائم بسیار دشوار است و این امر موجب رشد کلاهبرداری در این حوزه شده است. در این گزارش به رایج‌ترین شکل‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال اشاره می شود:

    طرح‌های پانزی، هرمی و شبکه‌ای:  این طرح ها نوعی کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری است که با وعده پرداخت بازدهی مشخص به سرمایه‌گذاران موجود از محل کسب درآمد از طریق سرمایه‌گذاران جدید، افراد را فریب می‌دهد.

    استخراج ابری و ربات‌های تلگرامی استخراج: بیشتر طرح‌های استخراج ابری یا ربات‌های تلگرامی در حقیقت طرح پانزی هستند. سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند پول آنها صرف خرید تجهیزات ماینینگ و انجام استخراج می‌شود، در حالی که در حقیقت هیچ استخراجی در کار نیست.

    صرافی‌ها و کیف پول‌های تقلبی: دنیای ارزهای دیجیتال پر از صرافی‌های متقلبی است که یک‌شبه به‌ وجود می‌آیند و ناپدید می‌شوند. در مورد استفاده از این صرافی‌ها باید به‌شدت جانب احتیاط را رعایت کنید، زیرا ممکن است ارزهای دیجیتال یا پول نقدتان را به سرقت ببرند. گاهی نیز هنگامی که پولی به حساب خود در صرافی واریز می‌کنید، برخی از این صرافی‌های نامطمئن، کارمزدهای هنگفت از شما می‌گیرند یا برداشت پول را بسیار دشوار می‌کنند.

    صفحات جعلی و فیشینگ: کلاهبرداران در این نوع حمله، آدرس وب‌سایتی را به اشتراک می‌گذارند که دقیقاً مشابه وب‌سایت اصلی یا وب‌سایت جدیدی است که اطلاعات محرمانه شما را ضبط و سپس از آنها برای هک‌کردن سایر حساب‌ها استفاده می‌کند.

    تیم‌های پشتیبانی تقلبی: نوع دیگری از حملات فیشینگ و کلاهبرداری، هنگامی اتفاق می‌افتد که کلاهبرداران ادعا می‌کنند تیم پشتیبانیِ صرافی خاص هستند و از شما اطلاعات شخصی، واریز وجوه یا رمز عبور را درخواست می‌کنند. 

    اهدای رایگان ارزهای دیجیتال: افراد کلاهبردار با نام و تصویر افراد مشهور مانند ویتالیک بوترین، خالق اتریوم یا ایلان ماسک، کارآفرین نامدار، صفحه‌ای ایجاد می‌کنند و در زیر پست‌های پربازدید این افراد، به‌عنوان مثال وعده می‌دهند که می‌خواهند بیت کوین رایگان اهدا کنند و اگر 0.1 بیت کوین به آدرس آنها ارسال کنید، 0.2 بیت کوین (دوبرابر) دریافت خواهید کرد.

    استخراج با موبایل و کامپیوترهای خانگی: اغلب نرم‌افزارهای استخراج با موبایل یا کامپیوتر خانگی در حقیقت کارایی ندارند و چیزی جز یک توهم نیستند.

    فروش توکن بی‌ارزش: ساده‌ترین راه برای کلاهبرداری، ایجاد و بازاریابی پروژه‌ای جعلی برای فروش یک ارز دیجیتال (توکن) بی‌ارزش به افراد ناآگاه است. به این نوع کلاهبرداری، کلاهبرداری عرضه اولیه کوین (ICO) هم می‌گویند.

    روش‌های برای ایمن نگه داشتن کیف پول دیجیتال

    همانند زندگی واقعی، کیف پول دیجیتال شما باید ایمن باشد. ارزهای دیجیتال امکان انتقال سرمایه ارزی خود را  به هر جایی را به آسانی ممکن می‌سازد. چنین ویژگی های بزرگی نیز با خطرات امنیتی همراه هستند. در عین حال، همیشه به یاد داشته باشید که این برعهده شما است که روش‌های خوب را برای حفاظت از پولتان به کار بگیرید، چون همیشه ارز دیجیتال مورد علاقه scammers، کلاه بردارها و سارقان اینترنتی بوده است. روش های ایمنی گیف پول دیجیتال را با هم می خوانیم:

    همیشه از یک اتصال امن اینترنت استفاده کنید
    اکثر شبکه‌های عمومی آسیب‌پذیر هستند و نقص‌های امنیتی دارند. اگر یک کیف پول دیجیتال روی لپ‌تاپ تان دارید، سعی کنید به جای آن از شبکه شخصی خود استفاده کنید و از اتصال به شبکه‌های عمومی به هر قیمتی در هنگام دسترسی به کیف پول دیجیتال خود اجتناب کنید. بهترین کار این است که تنها از خانه یا شبکه‌های شناخته‌شده استفاده کنید، که به راحتی در معرض نقص‌های امنیتی قرار ندارند.

    مراقب سرویس‌های آنلاین باشید
    شما باید نسبت به هر سرویسی که برای ذخیره آنلاین پول تان طراحی شده‌است محتاط باشید. بسیاری از مبادلات و کیف‌های آنلاین از نقض امنیتی در گذشته رنج می‌برند و این خدمات به طور کلی هنوز به اندازه کافی بیمه و امنیت کافی برای ذخیره پولی مانند یک بانک وجود ندارد. بر این اساس، ممکن است بخواهید از انواع دیگر کیف پول دیجیتال استفاده کنید. در غیر این صورت باید این سرویس‌ها را با دقت انتخاب کنید. علاوه بر این، استفاده از تایید اعتبار دو عاملی توصیه می‌شود.

    از نرم‌افزار آنتی ویروس و به روز استفاده کنید
    در حالی که کاربران ویندوز معمولا در معرض انواع مختلفی از نرم‌افزارهای مخرب قرار دارند، تمام سیستم‌های عامل ها، سهم خود از برنامه‌های مخرب را دارند. بنابراین باید بررسی کنید که آیا کامپیوتر شما یک نرم‌افزار آنتی ویروس به روز نصب شده است یا نه. از آنجا که اغلب حملات سایبری از ویروس‌ها و بدافزار برای دسترسی و دستکاری در دستگاه شما استفاده می‌کنند، اسکن دستگاه قبل از نصب کیف پول شما مهم است.

    وارد لینک‌های ناشناخته یا مشکوک نشوید
    با فعالیت‌های آنلاین خود مراقب باشید و همیشه لینک وب سایت را بررسی کنید، اگر چیزی عجیب و غریب به نظر برسد. scammers اینترنتی می‌تواند کل وب سایت‌ها را شبیه‌سازی کند و از آدرس اینترنتی تقریبا مشابه آدرس‌های اینترنتی معتبر استفاده کند. اگر از یک کیف پول آنلاین یا سرویس مشابه دیگری استفاده می‌کنید که در آن باید کلید خصوصی را وارد کنید، اطمینان حاصل کنید که آدرس وب سایت معتبر است.

    مقادیر کمی برای مصارف روزمره در کیف پول نگه دارید
    کیف پول دیجیتال شبیه کیف پول نقد است. اگر هزار دلار در جیب خود نگاه نمی دارید، ممکن است بخواهید همین نظر را برای کیف پول دیجیتال هم داشته باشید. به طور کلی، این کار خوب است که تنها مقدار کمی از ارزدیجیتال خود را روی کامپیوتر، موبایل، یا سرور خود برای مصارف روزانه نگه دارید و بخش باقی مانده از بودجه خود را در یک محیط امن‌تر حفظ کنید.

    همواره از کیف دیجیتال خود نسخه پشتیبان تهیه کنید
    در یک مکان امن، یک پشتیبان کیف پول شما می‌تواند شما را در برابر شکست‌های کامپیوتری و بسیاری از اشتباهات انسانی محافظت کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که کیف پول خود را پس از دزدیده شدن موبایل یا کامپیوتر خود بازیابی کنید.

    رمز نگاری کیف پول دیجیتال خود
    کیف پولتان را رمزنگاری کنید یا گوشی هوشمندتان به شما این امکان را می دهد که برای هر کسی که تلاش می‌کند هر گونه پول را پس بگیرد، گذرواژه تنظیم کنید. این کار به محافظت در برابر دزدها کمک می‌کند، هر چند که نمی‌تواند در برابر  keylogging نرم افزاری یا سخت افزاری محافظت کند.

    هرگز گذرواژه خود را فراموش نکنید
    باید مطمئن شوید که گذرواژه را فراموش نمی کنید و یا پول شما برای همیشه از دست خواهد رفت. بر خلاف بانک شما، گزینه‌های بازیابی رمز عبور بسیار محدودی با ارزهای دیجیتال وجود دارد. در واقع شما باید بتوانید گذرواژه خود را حتی پس از گذشت سال‌ها بدون استفاده از آن به یاد بیاورید. در شک، ممکن است بخواهید یک نسخه کاغذی از گذرواژه خود را در مکان امنی مانند یک گاوصندوق نگه دارید.

    استفاده از گذرواژه قوی
    هر رمز عبور که تنها حاوی حروف یا کلمات قابل‌تشخیص باشد می‌تواند بسیار ضعیف و آسان برای شکست درنظر گرفته شود. گذرواژه قوی باید حاوی حروف، شماره و علائم نقطه‌گذاری باشد و باید حداقل 16 نویسه باشد. بیشتر پسوردهای امن توسط برنامه‌هایی که به طور خاص برای این منظور طراحی شده‌اند، ایجاد می‌شوند. گذرواژه قوی معمولا به خاطر سپردن  آن دشوار است، پس باید مراقب حفظ کردن آن باشید.

    کیف پول آفلاین برای پس‌انداز استفاده کنید
    یک کیف پول آفلاین، که به عنوان cold storage نیز شناخته می‌شود، بالاترین سطح امنیتی را برای پس‌انداز فراهم می‌کند. آن شامل ذخیره‌سازی یک کیف پول در مکانی امن است که به شبکه متصل نیست. زمانی که به درستی انجام شود، می‌تواند حفاظت خوبی در برابر آسیب پذیری ‌های کامپیوتری ارائه دهد. استفاده از یک کیف پول آفلاین همراه با گرفتن پشتیبان و رمزگذاری نیز یک عمل خوب است.

    1از کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید
    کیف پول سخت‌افزاری بهترین تعادل بین امنیت بسیار بالا و سهولت استفاده است. اینها وسایلی هستند که از ریشه برای کیف پول دیجیتال طراحی شده‌اند. هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند روی آن‌ها نصب شود و آن‌ها را در برابر آسیب‌پذیری کامپیوتر و سارقان آنلاین بسیار ایمن سازد. چون آن‌ها می‌توانند به نسخه پشتیبان اجازه دهند، اگر دستگاه را از دست بدهید، می‌توانید پولتان را بازیابی کنید.

    نرم‌افزار خود را به روز نگه دارید
    استفاده از آخرین نسخه از نرم‌افزارهای ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که ثبات و امنیت مهم را دریافت کنید. به‌هنگام‌سازی‌ها می‌توانند از مشکلات شدید مختلف، شامل ویژگی‌های مفید جدید و به حفظ امن کیف پول دیجیتال شما کمک کند.

    راه های شناخت سامانه‌های مجاز خرید و فروش ارز دیجیتال

    این سامانه‌ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند، که از آن طریق می‌توان در لحظه و با قیمتی رقابتی با فروشنده یا خریدار معامله صورت گیرد. در حال حاضر سامانه‌های مختلفی در حال فعالیت هستند که باید برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری از بهترین و امن‌ترین سامانه استفاده کنیم، راه‌های مختلفی برای شناسایی یک سامانه امن و معتبر وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

    فرآیند احراز هویت: الزامی بودن مرحله احراز هویت صرفا برای تایید صاحب حساب و کارت بانکی است تا از خرید و پرداخت با کارت‌های بانکی گمشده، دزدی و یا هک شده توسط افرادی سودجو جلوگیری شود.

    امنیت: یک سامانه معتبر برای حفظ امنیت حساب کاربران ویژگی‌های امنیتی استانداردی را به کار می‌گیرد.

    کارمزد: سامانه‌های معتبر میزان کارمزد خود را به ساده و شفاف اعلام می‌کنند.

    شهرت: قبل از ثبت نام در یک سامانه از قانونی بودن آن اطمینان حاصل شود و تحقیقات لازم در آن خصوص صورت پذیرد.

    با وجود گستردگی فضای مجازی و کلاهبرداری های مختلف در این حوزه با افزایش دانش سایبری می توان در برابر تمام تهدیدها و کلاهبرداری ها در این فضا ایمن بود براین اساس ضرورت دارد تا در دنیای دیجیتالی امروز و توسعه فناوری‌های نوین، به روز بوده و بهره مندی از ابزارهای لازم در این زمینه را منوط به افزایش دانش استفاده از این ابزارها بدانیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو