عصر بازار

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

دو دلیل اصلی تورم در اقتصاد ایران

عصر اعتبار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ناترازی‌ها در نظام بودجه‌ای و در نظام بانکی را اگر بتوانیم مدیریت کنیم، بستر کاهش تورم در کشور فراهم خواهد شد.

دو دلیل اصلی تورم در اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، محمدرضا پورابراهیمی درباره راهکارهای دستیابی به اهدافی مانند مهار تورم، تقویت ارزش پول ملی، بهبود ثبات در بازار، مدیریت نوسانات و هدایت منابع بانکی به سمت تولید در سال جدید، گفت: یک سری از اقدامات کوتاه مدت هستند و یک سری دیگر نیز بلند مدت، ریشه اصلی تورم به دو ناترازی بازمی‌گردد.

    نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از این ناترازی‌ها در نظام بودجه‌ای است و دیگری در نظام بانکی، اگر این دو ناترازی را بتوانیم مدیریت کنیم آثار و پیامدهای آن می‌تواند مهم باشد، زیرا با آن می‌توان بستر کاهش تورم در کشور را مدیریت کرد.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بحث بودجه‌ای باید مراقبت لازمی صورت گیرد تا برای جبران کسری بودجه استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد، زیرا نتیجه آن هزینه سنگینی را برای کشور ایجاد می‌کند و حجم نقدینگی را افزایش می‌دهد که به تبع آن تورم افزایش پیدا می‌کند.

    پورابراهیمی تصریح کرد: در خصوص ناترازی بانک‌ها باید گفت نباید اجازه داده شود خلق پولی ایجاد شود، زیرا این اقدام به دلیل سوء مدیریت هاست، زیرا چنین اتفاقی باعث حجم نقدینگی و شرایط تورمی شدید می‌شود، لذا این دو ناترازی در ساز و کارها و بسترها باید مدیریت شوند.

    وی گفت: اما کارهای موقت و کوتاهی هم وجود دارد، یعنی باید نظارت‌ها را تقویت کنیم، زیرا اگر نظارت‌های میدانی که بر قیمت کالاها وجود داشته باشد دیگر حق مردم ضایع نخواهد شد.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سخنان پایان سال مقام معظم رهبری در رابطه با گرانی کالاهای اساسی، بیان کرد: دولت باید قیمت بالا از باغدار خریداری می‌کرد، اما متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد. یعنی از باغدار می‌خرند 10 واحد و بعد این کالا را 50 واحد می‌فروشند که این عدد، عدد واقعی نیست و فقط این 5 برابر به جیب دلال می‌رود که‌ای کاش آن 50 واحدی که به فروش می‌رفت 45 واحدش برای باغدار و تولید کننده بود.

    پورابراهیمی با بیان اینکه باید نظارت‌های میدانی تقویت شوند، گفت: اگر این اتفاقات در سال 1400 رقم بخورد باعث می‌شود که ما شاهد کاهش تورم و همچنین تقویت ارزش پول ملی شویم همچنین در این موضوع تمامی دستگاه‌های حاکمیتی وظیفه دارند این اقدامات را انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی