عصر بازار

آخرین اقدامات بهزیستی برای «معافیت سربازی» و «بازنشستگی» معلولان

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: در سال گذشته اقدامات لازم برای دریافت پلاک ویژه معلولین برای ۱۶۷۴ نفر انجام شد که در مجموع در حال حاضر بیش از ۲۸ هزار نفر از افراد دارای معلولیت دارای پلاک ویژه معلولین هستند.

آخرین اقدامات بهزیستی برای «معافیت سربازی» و «بازنشستگی» معلولان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر شهبازی ضمن تشریح عملکرد دفتر توانمندسازی معلولان حوزه معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در سال 99 بیان کرد: در فعالیت توانبخشی مبتنی بر جامعه، به بیش از 480 هزار نفر از افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی خدمات توانبخشی ارائه شد. به بیش از 50 هزار نفر از افراد در محلات در مناطق شهری کم‌برخوردار خدمات توانبخشی از طریق توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری ارائه شد.

    وی افزود: در سال گذشته بیش از 270 صندوق مالی خرد با عضویت 4000 نفر از افراد دارای معلولیت واجد شرایط تشکیل و راه‌اندازی شد.

    مناسب سازی منزل و خودرو معلولان

    شهبازی درباره فعالیت مناسب‌سازی منزل و خودرو افراد دارای معلولیت بیان کرد: در فعالیت مناسب سازی منزل و خودرو افراد دارای معلولیت، 17 هزار و 340 منزل و بیش از 2000 مورد از خودروهای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شد.

    مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی درباره حمایت‌های مالی از دانشجویان دانشگاه های غیردولتی از طریق پرداخت شهریه گفت: به بیش از 13 هزار و 660 نفر کمک هزینه شهریه دانشجویی پرداخت شد. همچنین به بیش از 2300 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی به صورت ترمی مشوق‌های مالی پرداخت شد.

    به گفته شهبازی، در سال 99، 78 هزار نفر از دانش‌آموزان دارای معلولیت از کمک هزینه‌های تحصیلی برخوردار شدند.

    ارزیابی تعیین نوع و شدت معلولیت حدود 150 هزار نفر

    تامین و ارائه طرح ترافیک معلولان

    مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی با بیان اینکه بیش از 148 هزار و 960 نفر مورد ارزیابی تعیین نوع و شدت معلولیت در کمیسیون‌های پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت قرار گرفتند، در بخش دیگری اظهار کرد: در فعالیت حمایت از تردد افراد دارای معلولیت، در بخش پرداخت کمک هزینه‌های تردد برای تردد شغلی، آموزشی، درمانی و ورزشی و اوقات فراغت بیش از 67 هزار نفر مورد حمایت‌های مالی قرار گرفتند.

    وی افزود: در سال گذشته اقدامات لازم برای دریافت پلاک ویژه معلولین برای 1674 نفر انجام شد که در مجموع در حال حاضر بیش از 28 هزار نفر از افراد دارای معلولیت دارای پلاک ویژه معلولین هستند.

    مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی ادامه داد: برای 989 نفر متقاضی طرح ترافیک در شهر تهران، بیش از 55 هزار روز طرح ترافیک تامین و ارائه شد.

    بازنشستگی پیش از موعد 120 معلول و معافیت از سربازی بیش از 4000 تن

    شهبازی گفت: در فعالیت اقدام برای بازنشستگی پیش از موعد افراد دارای معلولیت، 120 نفر از افراد متقاضی مورد ارزیابی و اقدامات لازم برای بهره‌مندی از این امتیاز قرار گرفتند.

    وی در مورد بهره‌مندی افراد از معافیت سربازی موضوع ماده 26 قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: بیش از 4000 نفر افراد در کمیسیون‌های پزشکی معافیت سازمان که با همکاری ناجا انجام می‌شود توانستند اقدامات لازم را برای بهره مندی از معافیت سربازی انجام دهند.

    به گفته وی، اقدامات لازم برای بیش از 10 هزار نفر مورد ارزیابی برای بهره‌مندی از تسهیلات آزمون‌های سراسری در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شد.

    شهبازی گفت: پیگیری استخدام 3 درصد و اجرایی شدن سهمیه 3 درصد استخدام معلولان به صورت مستمر انجام شد که در سال گذشته 1306 مورد مجوز برای استخدام افراد دارای معلولیت موجود بود که اقدامات لازم و آزمون‌های لازم برای شرکت در آزمون‌های استخدامی صورت گرفت.

    وی اقدام بسیار موثری که در سال گذشته انجام شد را انعقاد تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی با سازمان بیمه سلامت برای بهره‌مندی بیش از یک میلیون و 67 هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان که دارای دفترچه بیمه سلامت هستند، عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی