عصر بازار

آیا ریسک‌های محیط زیستی بیت کوین بیش از حد اغراق شده‌اند؟

عصر اعتبار- بیت کوین و سایر رمزارزها طی ماهها و سالهای اخیر توجه منفی زیادی را به دلیل مصرف بالای انرژی جلب کرده اند.

آیا ریسک‌های محیط زیستی بیت کوین بیش از حد اغراق شده‌اند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بیت کوین به دلیل فرآیند انرژی بر استخراج توسط دستگاههای ماینر، به تنهایی به میزان مشابه هلند انرژی مصرف می کند. هر چه رایانه های بیشتری مورد استفاده قرار گیرند، پول بیشتری تولید می  شود و با سر به فلک کشیدن قیمت بین کوین، انگیزه بیشتری برای مصرف نیروی رایانشی انرژی بر بیشتر به وجود آمده است. این ایراد قابل ملاحظه، مخالفان و منتقدان صریحی را به دنبال داشته است. یکی از این منتقدان کسی نیست جز بیل گیتس که علنا هشدار داده است بیت کوین برای تغییرات اقلیمی بد است. نیویورک تایمز ماه گذشته به نقل از بیل گیتس نوشته بود: بیت کوین به ازای هر مبادله، برق بیشتری در مقایسه با هر روش شناخته شده انسانی دیگری مصرف می کند.

    گیتس تنها منتقد برجسته بیت کوین نیست. تحلیلگران بانک امریکا چهارشنبه گذشته در یادداشتی نوشتند: این رمزارز خبر خوبی برای محیط زیست نیست و برآورد شده مصرف انرژی بیت کوین در دو سال گذشته بیش از 200 درصد رشد کرده و ریسک‌های  محیط زیستی جدی ایجاد کرده است به خصوص با در نظر گرفتن این حقیقت که بخش زیادی از ماینینگ بیت کوین در چین انجام می گیرد که زغال سنگ همچنان بخش بزرگی از سبد انرژی را تشکیل می دهد. طبق جدیدترین آمار آژانس بین المللی انرژی، عمده انرژی چین از زغال سنگ تامین می شود که حدود 58 درصد از کل سبد انرژی این کشور را تشکیل می دهد.

    با این حال طرفداران بیت کوین می گویند بیت کوین بسیار بیشتر از آماری که نشان می دهند، دوستدار محیط زیست است. گزارش سپتامبر 2020 دانشگاه کمبریج نشان داد که 39 درصد از فعالیت ماینینگ این صنعت در حال حاضر توسط انرژی تجدیدپذیر به خصوص برق آبی تامین می شود. اگرچه این گزارش خاطر بسیاری از فعالان محیط زیست و منتقدان بیت کوین را آسوده می کند اما در مقایسه با گزارشی قبلی که مدعی بود 76 درصد از ماینینگ با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می شود، یک گام به عقب می رود.

    با این حال 39 درصد چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت و برخی از حامیان بیت کوین می گویند این رمزارز در واقع با فراهم کردن امکان بازدهی سریع سرمایه گذاریهای دوستدار محیط زیست می تواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار در توسعه فناوریهای انرژی تجدیدپذیر در آینده کمک کند. مایک کویلر، مدیرعامل شرکت فوندری، یکی از بزرگترین شرکتهای ماینینگ رمزارز آمریکای شمالی در مصاحبه با مارکت اینسایدر گفت: بر این باور است که بیت کوین می تواند به عنوان پلی میان تولید انرژی فعلی و تولید انرژی تجدیدپذیر جهان آینده عمل کند. 

    وی در استدلال خود بر این حقیقت تکیه کرده که رشد تجدیدپذیرها که از نظر ماهیت بر اساس الگوهای جوی و عوامل محیط زیستی دیگر متغیر هستند، گاهی به مازاد تولید انرژی منجر می شود. قرار دادن یک فعالیت ماینینگ بیت کوین در نزدیک پایگاههای تولید انرژی تجدیدپذیر می تواند امکان استفاده از مازاد تولید انرژی آنها را فراهم کند و بنابراین توسعه بیشتر فناوریها و زیرساختهای انرژی پاک را تشویق می کند.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر چنین نظریه ای درست باشد می تواند به عنوان راهی برای کاستن از شدت رد پای کربن فزاینده و عظیم رمزارزها در شرایطی که رشد پرشتاب صنعت رمزارز ادامه دارد، اثرات مهمی داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی