عصر بازار

کارکنان مشاغل ساده بیشترین حقوق بگیران بخش خصوصی

عصر اعتبار- نتایج یک پژوهش از بررسی وضعیت شغلی شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور طی ۹ ماهه سال گذشته نشان می دهد که بیش از ۸۵ درصد افراد در بخش خصوصی و حدود ۱۵ درصد در بخش عمومی مشغول کار بوده اند؛ بیشترین سهم در بین حقوق بگیران بخش خصوصی نیز متعلق به کارکنان مشاغل ساده بوده است.

کارکنان مشاغل ساده بیشترین حقوق بگیران بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، در علم اقتصاد، بخش خصوصی بخشی از اقتصاد است که هم برای بهره‌های شخصی راه‌اندازی شده‌است و هم تحت کنترل دولت نیست. برعکس، شرکت‌هایی که بخشی از دولت هستند قسمتی از بخش عمومی به‌شمار می‌آیند.

    بخش خصوصی بخش عمده ای از نیروی کار را به خدمت می گیرد و عمده فعالیتها در بخش خصوصی به وسیله انگیزه افراد برای کسب درآمد هدایت می‌شوند.

    بر اساس تعریف، تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می شوند.

    افراد شاغل به طور عمده شامل دو گروه مزد و حقوق بگیران و خود اشتغالان می شوند. کارکنان فامیلی بدون مزد و افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که نسبت فامیلی با وی دارند، کار می کنند نیز شاغل به شمار می آیند.

    منظور از مزد و حقوق بگیر، مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی، تعاونی و عمومی است که مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی شامل کارفرما، کارکن مستقل، حقوق بگیر بخش خصوصی و کارکن فامیلی بدون مزد است.

    بر اساس برآوردهای حاصل از طرح آمارگیری نیروی کار در 9 ماهه سال گذشته،  سهم مردان از تعداد شاغلان 15 ساله و بیشتر 84.1 درصد و سهم زنان 15.9 درصد بوده است.

    بیشترین فعالیت اقتصادی حقوق بگیران بخش خصوصی 15 ساله و بیشتر طی این مدت، مربوط به فعالیت اقتصادی تولید صنعتی با 26.8 درصد بوده است.

    گروه ساختمان و گروه عمده فروشی و خرده فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیلکت، به ترتیب با 24.4 درصد و 13.6 درصد در رده های بعد قرار دارند.

    همچنین در بین شاغلان 15 ساله و بیشتر کشور در 9 ماهه سال 1399، 85.2 درصد در بخش خصوصی و 14.8 درصد در بخش عمومی مشغول به فعالیت بوده اند که بیشترین سهم در بخش خصوصی مربوط به مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی با 41 درصد و کارکن مستقل با 36.4 درصد اختصاص داشته است.

    تعداد شاغلان حقوق بگیر بخش خصوصی اعم از تعاونی و غیر تعاونی 9603 نفر، تعداد کارکنان مستقل 8492 نفر، شاغلان حقوق بگیر بخش عمومی 3451 نفر و کارکن فامیلی بدون مزد 1023 نفر بوده است.

    بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، 28.5 درصد مزد بگیران بخش خصوصی را کارکنان مشاغل ساده، 20.8 درصد را صنعتگران و کارکنان مشاغل مرتبط و 13.8 درصد را متصدیان ماشین آلات دستگاهها و مونتاژکاران تشکیل داده است.

    در توزیع نسبی برآورد حقوق بگیران بخش خصوصی، کارکنان خدماتی و فروشندگان با 13 درصد، متخصصان با 9.6 درصد و تکنسین ها و دستیاران با 6 درصد به ترتیب در رده های بعد قرار دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو