عصر بازار

دولت باید مطالبات سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند

عصر اعتبار- رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران گفت: اگر دولت مطالبات سازمان تامین اجتماعی را پرداخت نکند باید خود برای پرداخت تمام هزینه‌های مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان اقدام کند و همه هزینه‌ها را خودش پرداخت کند. چون اگر هیچ کدام از این اقدامات انجام نشود به شکلی جدی دچار مشکل خواهیم شد.

دولت باید مطالبات سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران در خصوص امکان‌های لازم برای عملیاتی شدن طرح اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: بر اساس آنچه که در ماده چهل و یکم قانون کار آمده هر تصمیمی که برای حداقل دستمزد‌ها گرفته می‌شود عین همان را در ماده صد و یازده برای بازنشستگان هم معین می‌شود. یعنی ماده صد و یازده مربوط به بازنشستگان همان ماده چهل و یک قانون کار است؛ بنابراین هر تصمیمی که در آنجا گرفته می‌شود شامل بازنشستگان هم می‌شود. چون منابع مالی مربوط به بازنشستگان هم در آنجا تعریف شده است.

    وی ادامه داد: برای همین روال کار به این شکل درآمده که سازمان تامین اجتماعی از طریق منابعی که در آنجا مشخص شده برای پرداخت حقوق بازنشستگان اقدام می‌کند. یا دیگر تسهیلات مالی مربوط به بازنشستگان از جمله هزینه‌های درمانی هم با تکیه بر همین منابع تامین می‌شود. این نکته را باید در نظر گرفت که سازمان تامین اجنماعی منبع مالی یا درآمد دیگری در اختیار ندارد. این سازمان که از بودجه عمومی یا از درآمد‌های نفتی یا مالیاتی استفاده نمی‌کند. بودجه سازمان تامین اجتماعی تنها از همین طریق تامین می‌شود.

    دهقان کیا خاطرنشان کرد: اما درمورد آن بحث‌هایی که درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان مطرح می‌شود باید این نکته را در نظر بگیریم که متناسب سازی حقوق بازنشستگان زمانی می‌تواند امکان عملی شدن پیدا بکند که ما منابع مالی لازم را در اختیار داشته باشیم تا با پشتوانه آن منابع اقدام‌های مربوط به بحث متناسب سازی را ادامه بدهیم. نباید فراموش کرد ادامه فرایند متناسب سازی نیازمند داشتن پشتوانه مالی قابل توجهی است. چون سال به سال شاهد بالا رفتن هزینه‌های مربوط به متناسب سازی هستیم؛ بنابراین بخشی از مطالباتی که سازمان تامین اجتماعی می‌خواهد از دولت وصول کند را باید به سرمایه گذاری کردن اختصاص دهد.

    رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران افزود: زمانی که این اقدام انجام بگیرد سازمان تامین اجتماعی خواهد توانست از محل این سرمایه گذاری‌ها و سود حاصل از آن برای عملی کردن مساله متناسب سازی حقوق بازنشستگان اقدامات لازم را انجام دهد. اگر این خواسته محقق نشود باید خود دولت برای پرداخت تمام هزینه‌های مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان اقدام کند و همه هزینه‌ها را خودش پرداخت کند. چون اگر هیچ کدام از این اقدامات انجام نشود و دولت هم برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی یا تقبل کامل هزینه‌های مربوط به متناسب سازی کاری نکند به شکلی جدی دچار مشکل خواهیم شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی