عصر بازار

در سال ۹۹ ثبت شد؛

روند صعودی نرخ «تشکیل سرمایه ثابت» در کشور

عصر اعتبار- بر اساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، نرخ تشکیل سرمایه ثابت از منفی ۵.۶ درصد در سال ۹۸ به رقم ۲.۵ درصد در سال ۹۹ رسید.

روند صعودی نرخ «تشکیل سرمایه ثابت» در کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور در سال 99 را منتشر کرد. یکی از مولفه‌های مهم در این گزارش، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص است. این مفهوم به این معناست که چه میزان سرمایه‌گذاری در دو حوزه ساختمان و خرید ماشین آلات صنعتی انجام شده است.

    کاهش نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به معنای کاهش سرمایه‌گذاری در اقتصاد است و بیانگر کاهش رشد اقتصادی در سال‌های آینده است و بالعکس رشد این شاخص نیز به معنای افزایش سرمایه‌گذاری است.

    بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص سال گذشته به 2.5 درصد رسید در حالیکه این شاخص در سال 98 منفی 5.9 درصد بوده است.

    طبق گزارش بانک مرکزی از کارنامه اقتصادی 99، نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در هر دو بخش ماشین آلات و ساختمان مثبت بوده است.

    سال گذشته، نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین آلات ر 9 دهم درصد و این شاخص در بخش ساختمان 3.1 درصد بود.

    نرخ رشد 3.1 درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان، به دلیل افزایش تشکیل سرمایه ثابت ناخاص ساختمان در بخش خصوصی حاصل شده است.

    همچنین افزایش تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات تولید داخل، با وجود کاهش واردات کالاهای سرمایه‌ای، موجب رشد 9 دهم درصدی سال 99 تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین آلات نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

    بررسی روند میزان سرمایه ثابت ناخالص نیز اینگونه بوده که در فصل اول و دوم سال 99 رشد منفی منفی سه دهم و منفی یک دهم را ثبت کرده است. اما از فصل پاییز و زمستان در ریل رشد قرار گرفته است به گونه‌ای که در فصل سوم 2.2 درصد و فصل بعد به 8.2 درصد می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی