عصر بازار

پرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن «فرزندآوری» فراموش شد؟

عصر اعتبار- با آغاز فرآیند ثبت نام و سپس اعطای وام ودیعه مسکن کرونایی به مستأجران، به نظر می رسد اجرای بعضی از مفاد قانون بودجه سال جاری در خصوص اعطای وام ودیعه مسکنِ مشوقِ فرزندآوری، فراموش شده است.

پرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن «فرزندآوری» فراموش شد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، بر اساس جزءهای 1 و 2 بند «ه» و جز 1 بند «و» تبصره 16 ماده واحده قانون بودجه کل کشور در سال 1400، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در راستای اجرای بند ت ماده ١۰٢ قانون برنامه ششم توسعه، از طریق بانک‌های عامل مبلغ 900 میلیارد تومان از هر محل از جمله منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر 20 ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ١٣٩٩ یا ١٤۰۰ صاحب فرزند سوم و به بعد شده یا می‌شوند به میزان 150 میلیون تومان اقدام کند.

    وام 150 میلیونی طرح ملی مسکن با وام ودیعه 150 میلیونیِ فرزندآوری، متفاوت است

    این در حالی است که در جلسه 23 خرداد امسال در هیئت دولت، آئین نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن برای اعطای وام 150 میلیون تومانی به ساخت واحدهای مسکونی ذیل این طرح، تصویب و به وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی، وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

    در ابتدای این مصوبه آمده، آئین نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن، در راستای اجرای اصل 138 قانون اساسی که به اصل حق مسکن مشهور شده، تصویب شده است.

    بنابراین تسهیلات 150 میلیون تومانی مذکور در آئین نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن، ارتباطی به وام ودیعه 150 میلیون تومانی ذکر شده در قانون بودجه امسال ندارد و دولت باید برای عملیاتی شدن این تسهیلات (ودیعه مسکن فرزندآوری) آئین نامه جداگانه‌ای تهیه و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کند.

    وام ودیعه مسکن کرونایی با وام ودیعه مسکن فرزندآوری هم متفاوت است

    قانون بودجه امسال در حالی اعطای وام ودیعه 150 میلیون تومانی به خانوارهایی که فرزند سوم آنها امسال یا سال گذشته به دنیا آمده را به دولت تکلیف کرده که ستاد ملی مقابله با کرونا، اعطای وام ودیعه مسکن به مستأجران را که سال گذشته نیز در همین ستاد به تصویب رسیده بود، مصوب، ابلاغ و عملیاتی کرده است.

    در وام ودیعه مسکن کرونایی، به مستأجران تهرانی تا سقف 70 میلیون تومان، کلانشهرها 40 میلیون تومان و سایر شهرها 25 میلیون تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ سود 13 درصد و بازپرداخت 3 تا 5 ساله (بسته به شهرهای مختلف) قرار است پرداخت شود.

    ثبت نام این تسهیلات آغاز شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه tem.mrud.ir نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

    اقساط وام ودیعه مسکن کرونایی در تهران 1.6 میلیون تومان، در کلانشهرها 1.3 میلیون تومان و سایر شهرها 842 هزار تومان است.

    این در حالی است که وام ودیعه مسکن مشوق فرزندآوری، بر اساس قانون بودجه امسال در همه شهرها 150 میلیون تومان، قرض‌الحسنه (کارمزد 4 درصدی) و با بازپرداخت 20 ساله است.

    بنابراین رقم اقساط آن 908 هزار تومان خواهد بود.

    رقم وام ودیعه مسکن فرزندآوری برای خانوارهای کمتر از 3 فرزند

    در جز 2 بند «ه» تبصره 16 قانون بودجه سال 1400، بانک مرکزی مکلف شده تا در راستای اجرای بند ث ماده ١۰٢ قانون برنامه ششم توسعه از طریق بانک‌های عامل مبلغ 460 میلیارد تومان منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر 10 ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن به شرح زیر اقدام کند:

    1. خانوارهای صاحب دو فرزند تا سقف 200 میلیارد تومان و به هر زوج به میزان 100 میلیون تومان

    2. خانوارهای صاحب یک فرزند تا سقف 160 میلیارد تومان و به هر زوج به میزان 80 میلیون تومان

    3. خانوارهای دو نفره (زوج و زوجه) تا سقف 100 میلیارد تومان و به هر زوج به میزان 50 میلیون تومان

    بر این اساس باید منتظر ماند و دید با توجه به گذشت سه ماه از سال، آیا دولت این بند از قانون بودجه امسال را عملیاتی خواهد کرد یا خیر.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو