عصر بازار

پرداخت ماهانه ۱۵۵ میلیارد تومان از سوی دولت برای نگهداری سالمندان

عصر اعتبار- رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ماهانه ۱۵۵ میلیارد تومان برای نگهداری و پرستاری صد هزار معلول، سالمند و بیماران مزمن روان در مراکز شبانه‌روزی و منازل پرداخت می‌شود که در کمتر کشوری چنین خدمتی ارائه می‌شود.

پرداخت ماهانه ۱۵۵ میلیارد تومان از سوی دولت برای نگهداری سالمندان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، وحید قبادی‌دانا روز یکشنبه در آیین اهدای نمادین 1000 دستگاه اکسیژن‌ساز به مراکز سالمندان تحت نظارت افزود: امروز حدود 51 هزار نفر از سالمندان، معلولان و بیماران مزمن روان در بیش از یکهزار مرکز شبانه روزی سالمندان توسط موسسات غیردولتی و خیریه‌ها نگهداری می‌شوند و ماهانه به ازای هر فرد دو میلیون تومان به این مراکز پرداخت می‌شود و در مجموع صد میلیارد تومان در ماه از سوی دولت برای نگهداری از این 51 هزار نفر کمک می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین 55 هزار معلول ضایعه نخاعی و شدید و خیلی شدید وابسته بستر در منازل هستند که دولت ماهانه یک میلیون تومان روی کارت بانکی آنها پرداخت می‌کند که در مجموع ماهانه 55 میلیارد تومان شامل می شود.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور با قدردانی از کمک‌های نهادهای بین المللی به مددجویان بهزیستی گفت: لیست کمک های صندوق جمعیت ملل متحد منتشر شده است. هفته گذشته 800 دستگاه اکسیژن ساز تهیه و تحویل بهزیستی شد و در 18 استان مورد استفاده قرار گرفت و قرار است 200 دستگاه دیگر در گمرک ترخیص شود.

    قبادی‌دانا افزود: صد در صد جمعیت سالمندی در مراکز بهزیستی مورد واکسیناسیون قرار گرفتند اما ممکن است نیاز به اکسیژن مکمل باشند که در اختیار آنها قرار گرفت.

    وی تصریح کرد: 11 میلیارد تومان هزینه هزار دستگاه برآورد شده که به سازمان بهزیستی کشور اهدا شده و بهزیستی در اختیار مراکز مربوطه قرار داده است.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ابلاغ سند ملی سالمندان به همه دستگاه‌ها اظهار امیدواری کرد: اجرای آن می تواند شرایط بهتری برای سالمندان رقم بزند.

    قبادی دانا در ادامه به اقدامات بهزیستی در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: با شیوع کرونا در ووهان چین ایزولاسیون در مراکز بهزیستی آغاز و دستورالعمل‌های تخصصی در این مراکز اجرایی شد. مجموع این اقدامات باعث شد بروز کرونا در مراکز شبانه روزی با انجام پروتکل‌های بهداشتی به حداقل برسد.

    وی خاطرنشان کرد: 8500 نفر در مراکز شبانه روزی به کرونا مبتلا شدند و بیش از هشت هزار نفر با اینکه سن بالا داشتند و در خطر شدید بودند به بهبودی کامل دربیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت دست یافتند. همچنین از ابتدای شیوع کرونا تا امروز حدود 500 نفر از معلولان، سالمندان و بیماران مزمن روان مقیم در مراکز شبانه‌روزی، جان خود را از دست دادند.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: با تولید واکسن کرونا اقدامات خوبی صورت گرفت و ساکنان مراکز شبانه روزی در اولولیت قرار گرفتند. بیش از 95 هزار دُز برای آنان تزریق شده و بیش از 80 درصد افرادی که در مراکز شبانه روزی اقامت دارند و اکسن به صورت رایگان دریافت کردند. همچنین 70 درصد کسانی که دُز اول را دریافت کردند، دُز دوم را نیز دریافت کردند که این اقدامات باعث شد میزان ابتلا و  مرگ و میر در چهارماهه امسال نسبت به چهارماهه سال گذشته کمتر شود.

    قبادی دانا تصریح کرد: طی چهارماهه امسال نسبت به چهارماهه سال گذشته،  91 درصد کاهش میزان ابتلا و 83 درصد کاهش میزان مرگ و میر را در مراکز شبانه‌روزی شاهد بودیم و امیدواریم واکسیناسیون معلولان در منازل نیز در اولویت قرار گیرد. البته خوشحالیم که تمام سالمندان بالای 60 سال واکسینه می‌شوند.

    وی یادآور شد: در دوران کرونا، کمک‌های خوبی از دستگاه های غیردولتی داشتیم. بیش از 200 میلیارد تومان کمک بنیاد مستضعفان برای مددجویان بهزیستی بود که به صورت الکترونیکی و شفاف روی کارت بانکی جامعه هدف شارژ شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی