عصر بازار

تدوین نقشه رشد اقتصادی در دولت جدید

عصر اعتبار- وزیر اسبق صمت معتقد است دولت جدید باید نقشه مورد توافق از رشد اقتصادی در همه حوزه‌ها را تدوین کند.

تدوین نقشه رشد اقتصادی در دولت جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: دولت ها باید شاخص های اقتصاد کلان مانند تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه و ضریب جینی، حجم تجارت خارجی با تراز مثبت و ... را به معنای واقعی و جدی بهبود دهند و دولت جدید نیز باید در این مسیر گام بردارد.

    مهدی غضنفری در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: اینکه هر دولتی که بگوید چنین شاخص هایی بیهوده است و می خواهد سیاستگذاری مختص به خود را داشته باشد و ریل گذاری متفاوتی داشته باشد، نوعی قصه پردازی است و هیچ کدام نتیجه بخش نخواهد بود، چرا که می‌خواهد از واقعیت های اقتصادی فرار کند.

    وی ادامه داد: شاخص های اقتصادی مانند عملکرد تب در بدن یک بیمار است که اگر کنترل نشود ممکن است تشنج ایجاد شود؛ بنابراین اگر شاخص ها وضعیت خوبی نداشته باشند و در مسیر رشد کنترل نشوند، مردم دچار ناآرامی و آسیب خواهند شد.

    وزیر اسبق صمت تاکید کرد: ممکن است دولتی هم مانند دولت سیزدهم به ریاست جناب آقای رییسی وضعیت بسیار نا به هنجار و بی‌سامان و به اصطلاح یک زمین سوخته را بخواهد تحویل بگیرد که با حجم بسیاری از بدهی و اعداد و ارقام بسیار نجومی از نقدینگی و انبوهی از مردم که دچار فقر گسترده هستند روبروست؛ بنابراین چنین دولتی ممکن است بگوید در 6 ماهه ابتدایی نمی‌توانم رشد اقتصادی را رقم بزنم و درآمد سرانه را ایجاد کنم، بلکه ابتدا باید ناهمواری ها را هموار کنیم. در این شرایط باید یارانه ها را سر و سامان دهند و مردمی که در این 8 سال دچار فقر گسترده شدند را نجات دهد. ریل گذاری و سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت هایی که در 8 سال گذشته انجام نشده، 6 ماه دیگر هم محقق نشود.

    به گفته وی، دولت جدید در  6 ماه نخست باید با آرامش و طمانینه با مردم گفت و گو و نیازهای اولیه آنها را رفع کند و چرخ های زنگ زده و قفل شده تولید را تا حدودی باز کند تا روان شود. اما در آینده باید به سمت نرخ رشد و بهبود شاخص های کلان اقتصادی که دارای زیرمجموعه های بسیاری است برود. به عنوان نمونه شاخص کلان تولید ناخالص داخلی که شامل تولید صنعتی، کشاورزی، نفتی و پتروشیمی و تجارت و ... است و باید همه این مولفه ها بهبود پیدا کند تا شاخص اصلی رشد یابد.

    این کارشناس اقتصادی افزود: تیم اقتصادی دولت جدید باید نقشه مورد توافق از رشد اقتصادی در همه حوزه ها تدوین کند و با کار گروهی و منسجم کمک کنند تا شاخص های اقتصادی رشد و بهبود پیدا کند. 

    غضنفری یادآور شد: ما یک اقتصاد حقیقی داریم که شامل صنعت و معدن و بازرگانی و کشاورزی و ... است و یک اقتصاد اعداد و آمار داریم که حساب و کتاب اقتصاد تلقی می‌شود و با عنوان اقتصاد کلان از آن یاد می‌شود. دولت جدید باید با مردم روراست باشد و کم کاری خود را مانند دولت قبلی با روش های نادرست، توجیه نکند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی