عصر بازار

مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی مطرح کرد؛

راه اندازی سامانه جامع روابط کار

تاخیری در بیمه بیکاری وجود ندارد

عصر اعتبار- شکوری گفت: وزارت کار سامانه‌ جامع روابط کار را راه اندازی کرده که در آن متقاضیان بیمه بیکاری می توانند درخواست خود را ثبت نام کنند.

راه اندازی سامانه جامع روابط کار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی شکوری مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در رابطه با تأخیر در پرداخت بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: تأخیری در روند بیمه بیکاری وجود ندارد، مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه‌ای به آدرس prkar.mcls.gov.ir طراحی کرده است که یک سامانه‌ جامع روابط کار خواهد بود و این سامانه دارای زیر سامانه‌ای تحت عنوان بیمه بیکاری است.

    وی افزود: افراد بیکار می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و بعد از ثبت نام نام کاربری و رمز عبور برای آن‌ها ارسال خواهد شد که در واقع اجازه‌ ورود به سامانه به این افراد داده خواهد شد و می‌توانند درخواست بیمه بیکاری خود را ثبت کنند.

    شکوری ادامه داد:  طبق قانون هنگامی که فرد بدون میل و اراده‌ شخصی خود بیکار شود، 30 روز فرصت قانونی دارد که درخواست بیمه‌ بیکاری خود را به مرجع ذی صلاح یعنی همان اداره کار اعلام کند.

    وی بیان کرد: این سامانه درخواست متقاضیان بیمه بیکاری را ثبت می کند و به محض بارگذاری مدارک و مستندات  قرارداد کاری سیستم شماره حساب، شماره شبا افراد تحت تکفل را کنترل می‌کند.

    شکوری گفت: بعد از طی این روند مدارک به سیستم همکاران ما در اداره کار ارجاع داده خواهد شد و بررسی می‌شود که آیا فرد صلاحیت دریافت بیمه بیکاری را دارد یا خیر؟

    وی توضیح داد: طبیعتا این مراحل زمان بر است که بخشی از آن شامل یک نوع فرجه‌ قانونی خواهد شد، به طور مثال وقتی فردی بر خلاف میل و اراده‌ خود در فروردین ماه بیکار شود تاریخ شروع بیکاری برای ما مهم است.

    شکوری افزود: اینکه برای فرد از چه تاریخی مقرری پرداخت خواهد شد مسئله‌ مهمی است، طبق قانون مبنای محاسبه‌ مقرری متوسط 90 روز قبل از بیکاری است.

    وی در پاسخ این مسئله که چه مدت زمان طول می‌کشد تا این مبلغ به حساب فرد بیکار واریز شود عنوان کرد: بر اساس قانون در سازمان تامین اجتماعی پس از گذشت 30 روز و بررسی اداره کار، کارفرما طبق ماده 39 مکلف است لیست هر ماه را تا پایان ماه بعد ارسال کند.

    شکوری بیان کرد: بنابراین کسی که در فروردین ماه بیکار شده است تا پایان ماه اردیبهشت باید منتظر بماند و مهم است که کارفرما تا چه تاریخی برای این افراد لیست رد کرده و از چه تاریخی بیکار شده اند.

    وی توضیح داد: طبیعتا در هر شرایطی این فرجه وجود دارد و اساسا در ماه خرداد تا یکی دو ماه مدت انتظار بایستی طی شود، پس از طی شدن این مرحله اگر فرد دارای شرایط مدنظر بود ما با حکم، بیمه بیکاری شخص را صادر می‌کنیم و به شماره حسابی که از قبل توسط فرد در سامانه اعلام و صحیح بودن آن به واسطه‌ سامانه بانکی صحت سنجی شده است مقرری را برای فرد پرداخت می‌کنیم.

    وی ادامه داد: تمامی خدمات به صورت غیر حضوری و بدون نیاز به مراجعه فرد در سامانه جامع روابط کار که زیر سامانه‌ بیکاری است قابل دسترسی و استفاده خواهد بود.

    شکوری یادآور شد: افراد با مراجعه به سامانه‌ بیمه‌ بیکاری می‌توانند تمام رد پا‌ها و اتفاقات مربوط به درخواستشان که در حال رخ دادن است پیگیری کنند و به نحوی شاهد روند کار خود در تمامی بخش‌ها باشند.

    وی ضمن اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی 15 هر ماه مقرری را به حساب افراد ذی نفع صادر می‌کند افزود: سازمان تامین اجتماعی در فروردین ماه سال 1400 حکم بیکاری 9 هزار و 453 نفر را برقرار کرده است.

    شکوری ادامه داد: با در نظر داشتن تعطیل‌های رسمی در ماه فروردین، در اردیبهشت ماه توانستیم برای 16 هزار و 413 نفر مقرری بگیر حکم صادر کنیم، همچنین در خرداد ماه حکم 21 هزار نفر مقرری بگیر صادر شد.

    وی افزود: از فروردین تا پایان خرداد سال 1400 حکم 47 هزار نفر مقرری بگیر صادر شده است و در 15 همان ماه این مقرری پرداخت شده و مرتبا در حال انجام است.

    شکوری یادآور شد: سال گذشته به دلیل وجود بیماری کرونا با بیکاری مواجه شده ایم که همه‌ این‌ها بر اساس دوره‌ای که قید شده بود تعهداتمان را به ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت کردیم.

    وی گفت: آمار سال 99 بعد از دوره سه ماهه کرونا یک میلیون و 268 هزار نفر پرداخت شد که از خرداد ماه بالغ بر 170 هزار نفر مقرری دریافت کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی