عصر بازار

نحوه استفاده از سرویس استعلام ارتباط بیمه ای تامین اجتماعی

عصر اعتبار- در دوران کرونا انجام کار‌های اداری از خانه می‌تواند جلوی گسترش این بیماری را بگیرد در این گزارش دریافت یکی از خدمات تامین اجتماعی آموزش داده شده است.

نحوه استفاده از سرویس استعلام ارتباط بیمه ای تامین اجتماعی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴:۰۰
    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در دوران کرونا انجام کار‌های اداری به صورت غیر حضوری می‌تواند جلوی گسترش این بیماری را بگیرد. در این گزارش نحوه استفاده از سرویس استعلام ارتباط بیمه ای به صورت غیر حضوری آموزش داده شده است.

    از طریق این سرویس، نهادها و مراجع برون سازمانی که دارای تفاهم نامه با سازمان می باشند، می توانند نسبت به استعلام ارتباط بیمه ای افراد مد نظر خود اقدام کنند. بعلاوه ، هر فرد حقیقی که دارای حساب کاربری فعال در درگاه غیرحضوری سازمان است ، امکان استعلام وضعیت بیمه ای خود و ارائه گواهی و سند مربوطه از طریق صندوق شخصی به نهاد و مرجع برون سازمانی مورد نظر را خواهد داشت.

    1. کاربران :
    کاربران این سرویس به دو دسته زیر تقسیم خواهند شد:

    دسته اول: نهادها و مراجع برون سازمانی که به نوبه خود به دو گروه زیر تقسیم خواهند شد:

    - صندوق های بیمه ای، حمایتی و امدادی
    - مراجع قضائی

    (سیستم باید قابلیت تفکیک و شناسائی کاربران این دسته را داشته و در صورت استعلام توسط کاربر مراجع قضائی، اطلاعاتی از قبیل نشانی محل سکونت و اشتغال را ارائه کنند.)

    این قبیل از کاربران، می بایست از طریق پنل مخصوص دستگاه های دولتی و مرجع استعلامات رسمی ، وارد درگاه غیرحضوری سازمان شده و با درج شماره ملی بتوانند مستقیما نسبت به استعلام در ارتباط با وضعیت بیمه ای افراد مد نظر خود اقدام کنند.

    دسته دوم: افراد حقیقی

    این قبیل از کاربران می بایست پس از ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در درگاه غیرحضوری ، بتوانند از طریق مسیر بیمه شدگان/خدمات نامنویسی/استعلام ارتباط فعال با سازمان ، نسبت به استعلام وضعیت بیمه ای خود اقدام و در صورت تمایل ، نتیجه را جهت ارائه به مرجع برون سازمانی مورد نظر ، به صندوق شخصی انتقال داده و مراجع مذکور می توانند از طریق پنل مخصوص دستگاه-های دولتی / استعلام سند (با ارائه کد رمز)، گواهی یا استعلام مورد نظر را مشاهده و از آن بهره برداری کنند.

    2. نحوه استعلام :

    2.1. مراجع برون سازمانی

    پس از ورود کاربر مراجع برون سازمانی به منظور استعلام ارتباط بیمه ای،  اطلاعات لازم مطابق فرم زیر از کاربر دریافت خواهد شد:

    ////

    پس از جستجوی اطلاعات ، بایستی نتایج دریافتی در قالب یکی از حالت های زیر نمایش داده شود:

    حالت اول : اطلاعاتی با شماره ملی مورد نظر موجود نیست.

    در صورت عدم وجود اطلاعات با شماره ملی مورد نظر یا صورت تعیین تاریخ شروع و پایان دوره توسط کاربر استعلام کننده، چنانچه اطلاعاتی در دوره مذکور موجود نباشد، خروجی به صورت زیر ارائه خواهد شد:

    ////

    حالت دوم : اطلاعات مربوط به شماره ملی موجود ولیکن شخص مورد نظر ارتباط بیمه ای فعال ندارد.

    در این صورت، خروجی به صورت زیر مد نظر است:

    ////

    حالت سوم : شخص مورد نظر در دوره تعیین شده دارای ارتباط بیمه ای بوده است.
    در این صورت، خروجی استعلام به صورت زیر خواهد بود:

    ////

    حالت چهارم:اطلاعات مربوط به شماره ملی موجود و شخص مورد نظر در زمان استعلام دارای ارتباط بیمه ای فعال است.

    در این صورت، خروجی به صورت زیر مد نظر است:

    ////

    توجه : چنانچه کاربر استعلام کننده ، مربوط به مراجع قضائی یا شبه قضائی ( نیروی انتظامی و ... ) باشد، علاوه بر اطلاعات فوق ، در صورتی که شخص مورد نظر دارای ارتباط بیمه ای فعال باشد ، آدرس محل سکونت ، اشتغال و شماره تماس را نیز اعلام کند.( مطابق فرم زیر در مورد بیمه شده اصلی)

    ////

    خروجی مورد نظر برای کاربران مراجع قضائی در خصوص افراد تبعی، مشابه فرم زیر طراحی خواهد شد:

    ////

    2.2. افراد حقیقی

    افراد حقیقی ، به منظور ارائه گواهی وضعیت ارتباط بیمه ای به مراجع برون سازمانی، مطابق فرم زیر، نهاد مورد نظر خود را انتخاب می کند و گواهی مورد نظر به صندوق شخصی آنها منتقل و قابل بهره برداری توسط مرجع مشخص خواهند بود.

    ////

    توجه : در خروجی استعلام افراد حقیقی، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

    • نام نهاد مشخص شده ، باید در فرم خروجی درج  شود.
    •  پاسخ استعلام به عنوان نهاد مشخص شده صادر شود.
    •  در ذیل پاسخ این عبارت درج شود : « این گواهی بنابه درخواست مورخ .............. آقای /خانم ............................. صادر شده است.»
    • -پاسخ استعلام یا متن گواهی ، مشابه موارد مرتبط با استعلام مراجع خواهد بود.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی