عصر بازار

صاحبان مشاغل خانگی خود را بیمه کنند

عصر اعتبار- معاون وزیر کار از افزایش اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی به ۲۰۰۰ میلیارد تومان خبر داد و از فعالان حوزه مشاغل خانگی حواست تا در جهت بهره مندی از مزایای بیمه اقدام کنند.

صاحبان مشاغل خانگی خود را بیمه کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در حالی که بیش از 10 درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته در اختیار مشاغل خانگی است، این رقم در ایران بین 3 تا 4 درصد برآورد می شود.

    مشاغل خانگی در کشورهای توسعه یافته سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی دارند. شیوه  اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در این کشورها از درون خانه ها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحدهای بزرگ و متوسط تولیدی جریان می یابد، با این حال ترکیب مشاغل خانگی در ایران نشان می دهد که سهم کسب و کارهای خانگی در حوزه صنعت 47 درصد، در حوزه خدمات 43 درصد و در حوزه کشاورزی 10 درصد است.

    امروزه مشاغل خانگی در کشورهای توسعه یافته نقش بسزایی در فعالیت های اقتصادی کشورها ایفا کرده و تولیدات ناخالص ملی را با رشد چشمگیری مواجه است. این دسته کسب و کارها به تحول اقتصاد جوامع محلی و افزایش فرصتهای شغلی در مناطق کم برخوردار منجر شده است.

    در حال حاضر الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر سه مرحله بررسی اولویت‌ها و مزیت‌های منطقه، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار است و اتصال فعالان حوزه مشاغل خانگی به بازار کار یکی از اولویتهای مهم وزارت کار به شمار می رود.

    عیسی منصوری ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار یکی از مشکلات اصلی صاحبان مشاغل خانگی را اتصال و حضور در بازار عنوان کرده و با بیان اینکه تولیدکنندگان خانگی باید فرصت بروز قابلیتهای خود را داشته باشند، می گوید: یکی از تعهدات شهرداری ها، تسهیل ایجاد بازار مشاغل خانگی است. نمایش و فروش محصولات تنها هدف ایجاد و راه اندازی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی نیست لذا انتظار می رود با شناسایی افراد فعال و اطمینان از قابلیتهای آنها، نیازهای آموزشی علاقه مندان در این حوزه ارزیابی و در نهایت با در اختیار گذاشتن مشاوره و آموزش به بازار و عرضه محصولات متصل شوند.

     

    وی با اشاره به افزایش اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی می گوید: پس از سالها محدودیت، اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی از 200 میلیارد تومان به 2000 میلیارد تومان افزایش یافته که امیدوارم بانک‌ها همکاری لازم را داشته باشند تا فعالان مشاغل خانگی از این فرصت استفاده کنند.

    منصوری درعین حال با ترغیب صاحبان مشاغل خانگی به بهره مندی از مزایای بیمه، درباره وضعیت بیمه و حمایتهای دولتی از مشاغل خانگی می گوید: کسانی که در مشاغل خانگی هستند اگر بیمه شوند، برای کارفرمایان آنها یا واحدهای پیشران مزیت هایی ایجاد می کنیم و می توانند از حمایتهای دولت در خصوص پرداخت بخشی از سهم بیمه و یارانه دستمزد برخوردار شوند.

    به گفته معاون اشتغال وزیر کار، سهم اشتغال خانگی از کل اشتغال کشور حدود 2.6 درصد است و در شرایط اقتصادی حاضر و با توجه به شیوع کرونا، استقبال از مشاغل خانگی افزایش داشته است.

    کارشناسان از بازاریابی و فروش به عنوان یکی از مهمترین مشکلات پیش روی صاحبان مشاغل خانگی یاد کرده و توسعه و رونق مشاغل خانگی را مستلزم اتصال به بازار مصرف می دانند.

    در چند سال گذشته تشکیل تعاونی های تامین نیاز مشاغل خانگی در محلات به عنوان حلقه اتصال بین صاحبان مشاغل خانگی و بازار فروش محصولات تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده است به نحوی که این تعاونی ها ضمن فراهم کردن امکان تامین مواد اولیه برای تولیدات خانگی، زمینه ایجاد فرصتهای شغلی بسیار در بخش اشتغال خانگی را به وجود آورده اند.

    به گزارش ایسنا، برابر آمارها در فاصله سالهای 1390 تا 1399 نزدیک به سه میلیون نفر متقاضی ثبت نام مشاغل خانگی بودند که از این تعداد یک میلیون و 650 هزار نفر موفق به دریافت مجوز شدند؛   همچنین از میان افرادی که مجوز فعالیت در حوزه مشاغل خانگی داشتند 772 هزار نفر تسهیلات دریافت کردند که برای 852 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی