عصر بازار

شرط ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا ۱۴۰۱

عصر اعتبار- یک فعال حوزه کار معتقد است تحقق یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ امکانپذیر است به شرطی که دولت در کنار تثبیت اقتصاد و ایجاد بازار باز اقتصادی موانع پیش روی کسب و کارها و بروکراسی های زائد و دست و پاگیر را از میان بردارد.

شرط ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا ۱۴۰۱
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عبداله مختاری با اشاره به تصویب هدفگذاری ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل تا پایان 1401 در شورای عالی اشتغال به ایسنا گفت: ایجاد اشتغال میلیونی ممکن است به شرطی که دولت تمام امکانات را برای ورود بخش خصوصی قوی فراهم و مجوزهای لازم را برای ایجاد شغل صادر کند، در عین حال برورکراسی های اداری را از میان بردارد و قوانین دست و پاگیر را از فرایند ایجاد شغل حذف کند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر برای ثبت یک شرکت باید ماه ها دوندگی و وقت و هزینه صرف کرد تا در نهایت یک نفر که تخصص کار را ندارد از صدور مجوز جلوگیری کند، در حالی که یک کارآفرین که دارای ایده های خلاقانه است، وقتش را گذاشته و سرمایه فکری و مالی خود را به کار گرفته و ریسک بازار را پذیرفته تا ایده خود را عملیاتی و چند نیروی جویای کار را شاغل کند.

    این فعال حوزه کار ادامه داد: چنانچه این کارآفرین بخواهد هواپیمای بوئینگ هم بسازد باید به او مجوز ساخت بدهند و سنگ اندازی نکنند چون در ساخت هواپیما مملکت سود می برد و نیروی کار شاغل می شود حتی اگر قرار است متضرر شود، سرمایه او است که از بین رفته نه کسی که مجوز داده است.

    مختاری در پاسخ به این پرسش که آیا ظرف مدت مذکور امکان ایجاد این میزان شغل وجود دارد؟ گفت: اگر دولت می‌خواهد با همراهی و همکاری بخش خصوصی کار را پیش ببرد، بخش خصوصی باید دستش باز باشد، از رشته و حرفه ای که می‌خواهد به آن ورود کند تا بازاریابی داخلی و بین المللی محصول و اشتغالی که ایجاد خواهد کرد.

    این فعال حوزه کار تاکید کرد که در کنار تثبیت اقتصاد و ایجاد بازار باز اقتصادی باید موانع پیش روی کسب و کارها و بروکراسی های زائد و دست و پاگیر از سوی دولت برداشته شود.

    به گفته وی اگر در بحث ایجاد اشتغال و فرصتهای شغلی به دنبال فعال شدن بخش خصوصی هستیم باید دولت جلوی انحصار را بگیرد. این انحصار هم در بخش تولید و هم واردات بی رویه باید شکسته شود و انحصار به اختیار تولیدکننده گذاشته شود تا آنچه را که صلاح می داند تولید و در بازار عرضه کند و بازاریابی آن را برعهده بگیرد.

    مختاری در پایان با بیان اینکه دولت باید شغل‌هایی که نیروی کار را بیکار می‌کند از انحصار اتباع بیگانه خارج کند، افزود: در حال حاضر مشاغلی همچون فراوری سنگ، دباغی پوست، مرغداری ها و کفاشی ها در اختیار اتباع بیگانه است که باید آنها را به نیروهای جویای کار در داخل بسپاریم چون ممکن است با خروج  اتباع بیگانه این بخشها به سرعت دچار مشکل شوند و بازار تحت تاثیر قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی