عصر بازار

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات مطرح کرد:

تاثیر مثبت بازگشت یارانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر ارائه خدمات عمومی

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با بیان اینکه حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب مدیریت یکپارچه در اقتصاد می‌شود، گفت: اگر این یارانه به طور واقعی و عملیاتی به جامعه بازگردد، تاثیری مثبت بر ارائه خدمات عمومی برجای خواهد گذاشت.

تاثیر مثبت بازگشت یارانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر ارائه خدمات عمومی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در خصوص حذف ارز 4200 تومانی گفت: تا امروز جلسات متعددی در ستاد اقتصادی دولت برای بررسی این موضوع داشته‌ایم. با اقتصاددانان خارج از مجموعه دولت هم رایزنی و بحث و تبادل نظر شد. شاهد بودیم پول سفره مردم، در جیب چند دلال رفت. باید این موضوع طوری اصلاح شود که پول در جیب مردم برود و در سفره مردم ظاهر شود.

    وی تاکید کرد: حذف ارز 4200 تومانی ضرورت دارد اما این کار را با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود به طوری که بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار گیرند.

    در این راستا، امروز سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رییس‌جمهوری از تقدیم لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی خبر داد و  درباره ضرورت تقدیم این لایحه گفت: با عنایت به تاثیرپذیری روند تامین و قیمت کالاهای اساسی از افزایش قیمت‌های جهانی و تغییرات اقلیمی و با هدف فراهم آوردن امکان تامین کافی کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر از طریق پرداخت یارانه، لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

    در همین راستا، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تخصیص این ارز به بسیاری از کالاهای وارداتی متوقف شده، اظهار داشت: در حال حاضر تنها دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی از جمله اقلام مشمول دریافت این ارز محسوب می شوند و تداوم تخصیص آن نیازمند رعایت سه شاخصه نظارت قوی، توزیع عادلانه و تخصیص به موقع است.

    «عرفان شاکری نسب» افزود: رعایت این مولفه ها می تواند از رشد تورم جلوگیری کند و مانع افزایش قیمت کالاهای اساسی شود اما با این وجود ارائه تخصیص این ارز با تفاوت بسیار زیاد با نرخ ارز موجود، توجیه پذیر نیست.

    وی با بیان اینکه حذف نرخ ارز 4200 تومانی موجب مدیریت یکپارچه در اقتصاد می شود، خاطرنشان کرد: اگر این یارانه به طور واقعی و عملیاتی به جامعه بازگردد، تاثیر به سزایی بر ارائه خدمات عمومی می گذارد.

    شاکری تاکید کرد: با حذف این نرخ برای دارو، دولت می تواند یارانه را به شکل پوشش گسترده بیمه ای به مردم ارائه دهد تا همه جامعه از آن بهره مند شوند.

    این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه تاثیرگذاری حذف ارز 4200 تومانی در جامعه وابسته به رویکرد دولت است، گفت: ارائه تسهیلات به شرکت های تولیدکننده کالاهای اساسی برای حمایت از مصرف کننده از جمله راهکارهایی است که می تواند به بازگشت یارانه اعطایی دولت به مردم کمک کند.

    به گزارش ایرنا، در هفته های گذشته «احسان خاندوزی» امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرد که ارز 4200 تومانی هزینه های بسیاری را بر فعالان اقتصادی تحمیل می‌کند که نیاز به تغییر این روند در کشور دیده می شود.

    وی تاکید کرد که ارز 4200 تومانی مشکلی را برای مدیران ایجاد نمی‌کند اما ادامه این مسیر و تاخیر در اجرای برنامه‌ها، فعالان اقتصادی را با چالش رو به رو کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو