عصر بازار

در هفته گذشته تحقق یافت؛

بازگشت سهام عدالت به گردونه رشد

عصر اعتبار- ارزش سبد سهام عدالت که در ماه‌های گذشته، تحت تاثیر نوسانات بورس با افتی سنگین مواجه شده بود، در دو هفته اخیر و پس از حمایت دولت، دوباره به مدار صعود بازگشت به طوری که ارزش سبد این سهام در هفته گذشته، به بازدهی ۲ درصدی رسید.

بازگشت سهام عدالت به گردونه رشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ارزش سهام عدالت تحت تاثیر رشد بی‌سابقه شاخص بورس در چند ماه ابتدایی سال 99 به بازدهی قابل توجهی دست پیدا کرد به طوری که ارزش سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی تا قبل از شروع اصلاح بازار سهام در تابستان پارسال به بیش از 38 میلیون تومان رسید. البته ارزش سهام عدالت به‌مرور و با قرار گرفتن روند بورس در فاز اصلاحی،  وارد مدار نزولی شد.

    افت ارزش سهام عدالت تحت تاثیر نوسان شاخص بورس

    نوسان معاملات بورس در چند ماه گذشته بر ارزش سهام عدالت تاثیرگذار بود و کاهش روزانه ارزش این سهام منجر به نگرانی سهامدارانی شد که سال‌های زیادی در انتظار آزادسازی سهام عدالت بودند.

    مسیر بازار در ماه گذشته، پس از تعیین تکلیف رییس جدید سازمان بورس، تغییر کرد و در نهایت شاخص بورس بعد از مدت‌ها افت شدید بر مدار صعودی قرار گرفت که این امر بر ارزش سهام عدالت بی‌تاثیر نبود و سبب رشد آن شد. البته معاملات بازار سهام بعد از مدتی کوتاه تحت تاثیر ریسک های احتمالی تهدیدکننده بازار و نیز رفتارهای هیجانی سهامداران قرار گرفت و به دنبال چنین روندی ارزش سهام عدالت با کاهش دوباره همراه شد.

    سهام عدالت که تا دو هفته گذشته و به دلیل اصلاح پرشتاب شاخص بورس بر مدار نزولی شدید قرار داشت، از روز دوشنبه (10 آبان ماه) تحت تاثیر حمایت صورت گرفته از بازار توسط دولت با تغییر مسیر همراه و وارد روزهایی پر رونق شد.

    بعد از سخنان حمایتی رییس جمهوری در راستای بهبود روند شاخص بورس، وزیر امور اقتصادی و دارایی با برگزاری جلسه ای با مدیران هلدینگ ها و سهامداران حقوقی به کمک این بازار آمد که این موضوع،  بار دیگر منجر به بازگشت رشد به معاملات بورس و امید دوباره سهامداران در این بازار شد که تحت تاثیر چنین حمایتی، ارزش سهام عدالت به گردونه صعود بازگشت و ارزش روزانه آن با افزایش همراه شد.

    صعود دوباره ارزش سهام عدالت

    ارزش سبد 532 هزار تومانی، یک میلیون تومانی و 492 هزار تومانی سهام عدالت که به ترتیب در روز یکشنبه (9 آبان ماه) در قیمت‌های 12 میلیون و 626 هزار تومان، 23 میلیون و 784 هزار تومان و 11 میلیون و 705 هزار تومان قرار گرفته بودند، بعد از جلسه وزیر اقتصاد و بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی در روز دوشنبه ( 10 آبان ماه)  به قیمت 12 میلیون و 892 هزار تومان، 24 میلیون و 285 هزار تومان و 11 میلیون و 950 هزار تومان رسید که این تغییر مسیر، نقطه آغاز صعود دوباره ارزش سهام عدالت بود که این روند در ادامه افزایش بازدهی شاخص بورس تا پایان هفته گذشته تداوم پیدا کرد.

    ارزش سهام عدالت در نخستین روز معاملاتی هفته گذشته (15 آبان ماه) و تحت تاثیر صعود شاخص بورس، در مقایسه با روز چهارشنبه (12 آبان ماه) 1.2 درصد افزایش یافت، به طوری که ارزش سبدهای سهام عدالت به ترتیب به رقم 13 میلیون و 372 هزار تومان، 25 میلیون و 186 هزار تومان و 12 میلیون و 394 هزار تومان دست پیدا کرد.

    با توجه به افزایش ارزش سهام عدالت در روز شنبه هفته گذشته، بازدهی این سهام در روز یکشنبه (16 آبان ماه) به دلیل قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار نزول در مقایسه با روز شنبه (15 آبان ماه) 1.2 درصد کاهش یافت، این در حالیست که این روند در بازار موقتی بود و شاخص بورس در آغاز معاملات روز دوشنبه (17 آبان ماه) بار دیگر به مدار صعودی بازگشت و به مراتب به ارزش سهام عدالت افزوده شد.

    پس از برگزاری جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه (18 آبان ماه) به منظور بررسی وضعیت بازار با حضور "سید احسان خاندوزی"، وزیر امور اقتصادی و دارایی و "مجید عشقی"، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، روند صعود شاخص بورس سرعت گرفت و به دنبال چنین روندی، ارزش سهام عدالت نیز با افزایش دوباره همراه شد.

    بعد از برگزاری این جلسه در مجلس، معاملات بورس تا پایان هفته بر مدار صعودی قرار گرفت و سبد سهام عدالت تحت تاثیر  چنین رشدی در بازار توانست به بازدهی قابل توجهی دست پیدا کند.

    شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، 19 آبان ماه) با 58 هزار واحد افزایش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و 456 هزار واحد رسید؛ براین اساس رشد شاخص کل در هفته گذشته 4.1 بود، در ادامه این روند نیز ارزش سهام عدالت نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته دوم آبان ماه به رشد 2 درصدی دست پیدا کرد و پرونده ارزش سهام عدالت در روز چهارشنبه (19 آبان ماه) به ترتیب با قیمت 13 میلیون و 417 هزار تومان، 25 میلیون و 271 هزار تومان و 12 میلیون و 438 هزار تومان بسته شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی