عصر بازار

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها:

تعیین دستوری قیمت ارز سیاست غلطی است

عصر اعتبار- یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: اینکه ما بخواهیم آتش دیگ ارز را با ارزپاشی خاموش کنیم سیاست غلطی است، بلکه باید با حمایت از تولید کننده امکان صادرات کالاها و ارزآوری بیشتر برای کشور را فراهم کنیم.

تعیین دستوری قیمت ارز سیاست غلطی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، احمد علیرضابیگی درباره راهکارهای کنترل نرخ دلار در بازار، بیان کرد: از آنجا که بازار ارز در کشور تابع عرضه و تقاضا می باشد ما باید برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نفت، پتروشیمی و میعانات گازی و سایر محصولات، ضمانت بیشتری ایجاد کنیم. اما متاسفانه در بخش های مختلف از جمله فولاد و پتروشیمی این تعهدات ارزی ناقص انجام می شود.

    وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر در حوزه تقاضا باید مصرف ارز به حداقل برسد و ارز صرف اولویت های کشور شود. از سوی دیگر قیمت ارز باید توسط بازار ارز تعیین شود و در گام دوم حمایت ویژه ای از صادرات صورت گیرد. طبیعی است که صادرات در گرو تعیین صحیح قیمت ارز میسر است.

    نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر امروز تولید کننده در آذربایجان شرقی یخچالی را تولید می کند که قیمت تمام شده آن 7 میلیون تومان است و مشابه همین یخچال در ترکیه تولید شده که قیمت تمام شده آن 200 دلار است با وجود پایین بودن هزینه های تولید در ایران نسبت به ترکیه اما قیمت تمام شده یک کالا مشابه این میزان باهم تفاوت دارد. این امر حاکی است که قیمت ارز صحیح نیست و این امر سبب می شود که امکان صادرات از کالای تولیدی در ایران سلب شود و صادرات نیز دارای امتیاز در کشور نیست.

    این عضو کمیسیون امور داخلی با تاکید بر اینکه متاسفانه قیمت ارز واقعی نبوده و قیمت دستوری است، خاطرنشان کرد: اینکه ما بخواهیم آتش دیگ ارز را با ارزپاشی خاموش کنیم سیاست غلطی است. ما باید تولید خود را تقویت کرده و این فرصت را برای تولید کننده فراهم کنیم که با صادرات کالا برای کشور ارزآوری داشته باشد.

    علیرضا بیگی در پایان افزود: طبیعتا تا به این سمت حرکت نکنیم باید هرچه ارز به دست می آوریم بر مبنای سیاست تعیین فرمایشی قیمت ارز مدام در این دیگ جوشان ارز بریزیم تا سرریز نشود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی