عصر بازار

سکوت آماری درباره مالیات سکه!

عصر اعتبار- با توجه به اینکه خریداران سکه از بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ به پرداخت مالیات مکلف شده‌اند اما تاکنون آماری از سوی سازمان امور مالیاتی درباره اینکه چه میزان مالیات از این محل وصول شده، منتشر نشده‌ است.

سکوت آماری درباره مالیات سکه!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق قانون مالیات‌های مستقیم خریداران سکه از بانک مرکزی باید مالیات بپردازند که از سال 1397 تا سال گذشته دستورالعمل مربوطه از سوی سازمان امور مالیاتی برای نحوه و میزان مالیات متعلقه ابلاغ شده است. 

    در این دستورالعمل، اینکه چه میزان سکه خریداری شده مشمول مالیات و چه میزان مالیات به ازای هر سکه تعیین می‌شود نیز مشخص شده است که بررسی‌ها در این زمینه از سال 1397 تا 1399 بیانگر سنگین‌تر و سختگیرانه‌تر شدن روند اخذ این مالیات است. 

    در حالیکه بررسی دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی درباره ارقام تعیین شده برای خریداران سکه حاکی از افزایش درآمدهای این سازمان از این محل است اما تاکنون هر بار پیگیری از سازمان امور مالیاتی درباره میزان وصولی از محل مالیات سکه از سال 1397 تاکنون بی‌پاسخ مانده است. 

    همچنین، در جداولی که هر چند ماه یکبار درباره جزئیات عملکرد درآمدهای مالیاتی منتشر می‌شود، خبری از اعداد و ارقام در رابطه با مالیات وصول شده از مالیات خریداران سکه نیست.

    بنابراین، لازم است تا سازمان امور مالیاتی نسبت به انتشار درآمدهای وصول شده از محل مالیات خریداران سکه طی سه سال اخیر اقدام و همانند سایر درآمدهای مالیاتی در بازده‌های مشخصی میزان وصولی‌ها، معوقات و فرارهای مالیاتی در این زمینه را اعلام کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی