عصر بازار

یک کارشناس مسائل اقتصادی:

روند کاهشی نرخ ارز عملکرد مثبت بانک مرکزی را نشان داد

عصر اعتبار- یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: پایین آمدن قیمت ارز در صرافی‌ها نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و البته عملکرد بانک مرکزی نیز در این رابطه مثبت و قابل دفاع به حساب می‌آید.

روند کاهشی نرخ ارز عملکرد مثبت بانک مرکزی را نشان داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، ایرج ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره روند کاهشی نرخ ارز در کشور گفت: پایین آمدن قیمت ارز در صرافی‌ها نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این مطلب را هم باید به آن اضافه کرد که عملکرد بانک مرکزی در این رابطه مثبت و قابل دفاع بوده است، ولی با این وجود نباید برخی از نکات را دور از نظر پنداشت.

    وی درباره این نکات ابراز کرد: اعلام نرخ پایه باید به نحوی باشد که منجر به افزایش قیمت نشود، به تعبیر دیگر هر قیمتی که بانک مرکزی یا مراکز رسمی دیگر به نوعی آن را اعلام می‌کنند، مبنای بازار خواهد شد، بنابراین مهم‌ترین موضوع این باید باشد که در راستای تعیین قیمت ارز عملکرد سیاستگذاری مراجع پولی و بانکی، مالی و اعتباری مورد توجه قرار گیرد زیرا اهمیت دارد.

    این کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص یادآور شد: دومین موضوع تقدیم لایحه بودجه در آذرماه است. طبق قانون باید پانزدهم همین ماه لایحه بودجه تقدیم مجلس شود که در بودجه هم قیمت محاسباتی ارز به نوعی کشف می‌شود، به این معنا عملیات منابع و مصارف به شکلی خواهد بود که دولت برای منابع ارزی خود باید قیمت کف و پایه‌ای را در نظر گیرد تا در تراز بودجه مورد استفاده قرار گیرد.

    نماینده سابق مجلس در ادامه تصریح کرد: سومین اتفاق در جریان موضوع وین است، این قسمت از این حیث که مردم به اصل رویکرد بین‌المللی و فرامرزی آن توجه دارند که آیا مناسبات و روابط ایران مبنای ورود ارز جدید خواهد شد یا برعکس، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

    ندیمی در این رابطه اظهار داشت: واردات ارز چه از سوی صادرات نفت و میعانات یا صادرات غیر نفتی یا حتی واردات ارز با منشاء خارجی تعریف دارد، با چنین تصویری به لحاظ توجه به عناصر چندگانه روابط بین‌الملل، بودجه 1401، سیاستگذاری شورای پول و اعتبار، میزان عرضه بازار، میزان نیاز به واردات با توجه به ماه‌های پایانی سال و کالاهای اساسی و عدم تمکین به قیمت 4200 یا مانند آن هرکدام در بازار ارز یک نوسانی ایجاد می‌کند که تلاطم هم ناشی از این نوع رویکردها است.

    وی درخصوص ادامه یافتن کاهش نرخ ارز بیان کرد: برای کاهشی شدن در تمام این عناصر باید برگشت داشته باشیم و راهی در این رابطه وجود ندارد مگر اینکه به عنصر نظارت، ایجاد امید و تعیین سیاست اضافه شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی