عصر بازار

عضو هیئت رئیسه مجلس؛

تک‌نرخی کردن ارز یک امر ضروری است

عصر اعتبار- عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: تک‌نرخی کردن ارز یک امر ضروری است؛ البته با رعایت ملاحظاتی که لازم است برای جبران آسیب وارده به اقشار کم‌درآمد در نظر گرفته شود.

تک‌نرخی کردن ارز یک امر ضروری است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر؛ تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی که در ابتدا با هدف تأمین نیازهای اولیه مردم و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر صورت گرفت، این روزها به موضوع بحث کارشناسان اقتصادی تبدیل شده و درباره میزان تحقق اهداف و عوارض جانبی این سیاست ارزی دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده است. برخی از صاحب نظران معتقدند ارز 4200 تومانی منشأ فساد شده است و باید هرچه زودتر حذف شود و برخی دیگر نیز معتقدند اگرچه ارز ترجیحی نبادی در اقتصاد وجود داشته باشد ولی برای حذف آن نیز نباید عجله کرد.

    در همین رابطه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، معتقد است: توزیع ارز 4200 تومانی اقدامی غیر منطقی بوده و تک‌نرخی کردن ارز یک امر ضروری است. البته با رعایت ملاحظاتی که لازم است برای جبران آسیب وارده به اقشار کم‌درآمد در نظر گرفته شود.

    عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هرگونه انحصار، امضای طلایی و رانت حاصل از ارز چند نرخی را دارای عوارض و مفاسد گوناگون دانسته و با مردود دانستن این شیوه‌ی ارزپاشی اظهار داشت: هر چیزی که در کشور در گرو انحصار و امضای طلایی برود و هر چیزی که چندنرخی باشد، خواه ناخواه برای جریان‌ها، افراد و مجموعه‌هایی که به دنبال دریافت آن انحصار باشند، وسوسه‌کننده است. فرقی نمی‌کند که این انحصار ارز باشد، آرد دولتی باشد یا دیگر اقلام. به عنوان مثال به جرأت می‌توان گفت که بین 15 تا 20 درصد از آردی که به قیمت دولتی و یارانه‌ای توزیع می‌کنیم، قاچاق شده و پخت نمی‌شود. در واقع مسیرهای نادرست باعث سوءاستفاده برخی افراد شده است.

    وی سیاست ارز ترجیحی را دارای عوارض نامطلوب اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: درباره ارز هم با چنین مشکلی مواجه هستیم. زیرا ارز 4200 تومانی باعث شده است زنجیره‌هایی شکل بگیرد که فرصت‌طلبان سوءاستفاده کنند و یکدیگر را پشتیبانی کنند و در هر جایی که کسی را داشته باشند، بتوانند فسادی را انجام دهند و سودی به جیب بزنند و مردم بازنده اصلی بوده‌اند که این موضوع بر خلاف اهداف واقعی تخصیص این ارز است.

    نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهر و میمه با تأکید بر ضرورت اصلاح تدریجی سیاست ارز ترجیحی افزود: ما نباید صفر و صدی به موضوع نگاه کنیم. به نظرم در این زمینه باید پلکانی عمل کرد و یارانه مستقیم به مردم داد وگرنه خیلی از اقشار آسیب می‌بینند. در هر صورت نمی‌شود نرخ کالاهایی را که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود، به یکباره رهاسازی کنید و با ارز 26 الی 27 هزار تومان عرضه کنید ولی مردمی را که توان خرید یا استفاده از آن خدمات با قیمت بالا را ندارند، پشتیبانی نکنید. حداقل باید برای یک دوره زمانی مشخص پشتیبانی لازم از اقشار کم‌درآمد صورت بگیرد تا به یک شرایط متعادلی برسیم. باید در این زمینه سیاست‌های حمایتی جایگزین به کار گرفته شود تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی