عصر بازار

عقب نشینی قیمت دلار به شش ماه قبل؛ انتظارات تورمی کاهش یافت

عصر اعتبار- بررسی روند بازار ارز در نخستین ماه از فصل زمستان بیان گر عقب گرد دو کاناله شاخص ارزی به محدوده بیست و پنج هزار تومانی است.

عقب نشینی قیمت دلار به شش ماه قبل؛ انتظارات تورمی کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، فعالان بازار در شروع آخرین زمستان قرن نظاره گر کانال‌شکنی دلار آمریکا و ثبت بازدهی منفی بهای این اسکناس آمریکایی در دادوستدهای ارزی بودند. در این میان، از نگاه معامله گران و کارشناسان اقتصادی، دلایل متعددی همچون افزایش عرضه ارز به صورت اسکناس و حواله، حضور پرقدرت و هوشمندانه بازارساز، اخبار مثبت از مذاکرات احیای برجام، کاهش انتظارات تورمی و ...، نقش به سزایی در کاهش دو کاناله دلار آمریکا داشته اند.

    افت بهای دلار و سایر ارزها در دی ماه، در حالی رقم خورده است که نرخ دلار آمریکا پیش از این در مردادماه سال جاری در کانال بیست و پنج هزار تومانی قرار داشت و در ادامه روند صعودی را به ثبت رساند تا جایی که در دی ماه، روند تعدیل نرخ ارز به ویژه دلار آغاز شد.

    کانال‌شکنی دلار به محدوده 25

    بر این اساس با توجه به نرخ های ثبت شده در سامانه سنا (میانگین موزون نرخ بازار ارز)، بهای دلار آمریکا در نهمین ماه سال در حالی که در محدوده 27400 تومان قرار داشت، به مرور با افت پلکانی همراه شد و در نهایت در پایان دی ماه، به رقم 25700 تومان رسید که این رقم نسبت به شروع دی ماه، حدود 1600 تومان کاهش داشته است.

    روند کاهشی بهای ارز در ماه گذشته در حالی بوده است که به گفته کارشناسان اقتصادی، نگاه حمایتی سیاست گذار در جهت تسهیل صادرات غیرنفتی و بازگشت ارزهای صادراتی، باعث افزایش عرضه ارز به ویژه دلار در سامانه نیما به عنوان حواله ارزی شده است. به گونه ای که عرضه ارز در ‎سامانه نیما از ابتدای سال تا الان به بیش از 23 میلیارد دلار رسیده است؛ یعنی 67 درصد بیشتر از کل سال گذشته است.

    افزایش بیش از 270 درصدی عرضه دلار در بازار متشکل ارزی

    از سوی دیگر در بازار متشکل ارزی به عنوان محل داد و ستد ارز به صورت اسکناس، همچون سامانه نیما با افزایش عرضه روبرو بوده ایم. به گونه ای که به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در مدت یاد شده  1.5 میلیارد دلار عرضه ارز در بازار متشکل ارزی به ثبت رسیده است که نسبت به پارسال 274 درصد رشد داشته است.

    بنابراین در سمت عرضه ارز به صورت حواله و اسکناس، شرایط قابل قبولی وجود دارد و در سمت تقاضا نیز در مدت اخیر با تدابیر جدید سیاست گذار ارزی، روش ها و سازوکارهای تامین نیاز ارزی متقاضیان در بخش های مختلف به خوبی صورت گرفته است. بنابراین کشف نرخ صورت گرفته در بازار متشکل ارزی به عنوان بهای اسکناس، نرخی است که در معاملات و دادوستدهای ارزی نقش اصلی را ایفا می کند. هرچند در بازار آزاد ارز شاهد نوسانات ارزی بودیم اما باید به این نکته توجه داشت که حجم معاملات در بازار آزاد و معاملات حاشیه بازار، در سطح پایینی است و اساسا نقش موثری در شکل گیری بهای ارز به ویژه دلار در اقتصاد ندارد.

    در مجموع آنچه مسلم است، در شرایط کنونی به دلایلی همچون تقویت صادرات نفتی و غیرنفتی، افزایش عرضه ارز در بازار متشکل ارزی و سامانه نیما، کاهش انتظارات تورمی در فضای مذاکرات احیای برجام و در نهایت حضور پرقدرت و رصد هوشمندانه بازارساز، شاهد پاسخ به نیاز ارزی متقاضیان و سبقت گرفتن حجم عرضه در برابر تقاضا هستیم.

    در این میان نکته دیگری که به تقویت هرچه بیشتر چشم انداز مثبت بازار ارز خواهد انجامید، سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به روسیه و مذاکرات اقتصادی بین دو کشور است. مذاکراتی که به تعامل هرچه بیشتر شبکه بانکی و تقویت صادرات ایران به روسیه منجر خواهد شد که یکی از نتایج آن، تعدیل نرخ ارز خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو