عصر بازار

نقش صنعت بیمه در رونق اقتصادی با محوریت تحول دیجیتال؛

پیوند ناگسستنی "اعتماد و زمان" برای ورود عصر جدید تحولات بیمه

عصر اعتبار-موسسات و شرکت های بیمه از نهادهای مهم و اصلی بازار سرمایه هستند و در بازارهای مالی پیشرفته دنیا نقش بارز و چشمگیری ایفا می کنند.

پیوند ناگسستنی "اعتماد و زمان" برای ورود عصر جدید تحولات بیمه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، اما این ایفای نقش از سوی موسسات و شرکت های بیمه در بازارسرمایه و تجارت جهانی، روی دیگری نیز دارد که درحقیقت اثرپذیری بیمه ها از روند توسعه را نشان می دهد. درحقیقت هرچه میزان بروزرسانی بیمه ها با روند و سرعت تغییر و تحولات در حوزه های اقتصادی،اجتماعی، آموزشی و تکنولوژی همگرایی پیدا کند، اثرگذاری آن افزایش می یابد.

    طی نیم قرن اخیر تحولی بی پایان در حوزه تجارت جهانی رخ داده که در دهه های اخیر جنبه بهره گیری از تکنولوژی و فناوری در آن پررنگ تر از دیگر زوایای توسعه جهانی اقتصاد بوده است. موضوعی که در دل خود چارچوبی را شکل داده که حوزه های مختلفی را پوشش می دهد و از هر منظری که به آن نگاه کنیم، می توان ابعاد تحول را مشاهده کرد.

    اثرگذاری، مستلزم اثرپذیری از عصر دیجیتال
    شکی نیست که آزاد سازی اقتصاد نیازمند تئوری و استانداردهایی است که برگرفته از تجارب موفق کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه می باشد. اما همیشه تغییر و تحول با موانعی مواجه است که اولین آن احساس "ترس و نا امنی" است. ترس از تغییر شرایط همواره باعث عدم خروج از وضع موجود می شود. چرا که افراد پشتوانه ای برای حفظ داشته های فعلی خود نمی یابند و نگران از دست رفتن آن هستند. شکی نیست که صنعت بیمه می‌تواند در این روند، امنیت اقتصادی را فراهم آورد و از این رو بستر مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی مهیا کند.

    اما لازمه آن ورود و اثر گذاری متقابل درحوزه تجارت جدید در عرصه جهانی است. در اقتصادهای در حال توسعه و پیشرفته نقش صنعت بیمه تعیین‌کننده است و بدون به کارگیری آن، تحولات شگرف اقتصادی تحقق نمی‌یابد. به عبارتی در کنار هر فعالیت و تحول اقتصادی، نقشی برای بیمه ها در نظر گرفته می شود تا ابتدا تامین کننده امنیت سرمایه باشند و دوم از توان مالی آنها در مسیر ارتقای بهره وری استفاده گردد. اما  در کشورمان بیمه هنوز با نگاه های سنتی قضاوت می شود و رویکردی ملی نسبت به آن شکل نگرفته است. متاسفانه در کشورما هنوز بیمه را محدود به بخش هایی همچون سلامت،حمل و نقل و نهایتاً آتش سوزی و بیمه عمر و زلزله می دانند که معمولاً هم اقبالی به موارد آخری نشان داده نمی شود. اثرگذاری درحوزه "امنیت بازار سرمایه" و نقش بیمه در آن متاسفانه هنوز در کشور ما نزد مردم و حتی فعالان بازارسرمایه به شکل سنتی ادامه حیات می دهد. اما در نسخه بروز شده تامین "امنیت بازارسرمایه" در مدل های توسعه محور، ایفای نقش مستقیم بیمه ها به عنوان یکی از ابزارهای مولد اقتصادی است.

    بیمه ها در تجارت جهانی امروز خود به عنوان پیشران های بازار سرمایه تلقی می شوند و با حضور خود در عرصه های مختلف جنبه اعتبار بخشی در آن حوزه را ایفا می کنند. به عنوان مثال در ابرپروژه های اقتصادی که امروز در سطح جهان درحال فعالیت هستند،بیمه ها به عنوان اولین عضو ناظر و یا به عنوان شریک سرمایه گذاری حضور دارند.

    جایگزینی تجارت الکترونیک با اقتصاد سنتی
    درعصرحاضر اقتصاد جهانی به سمت تجارت الکترونیک و دیجیتال درحال حرکت است و کشورهای توسعه یافته مراودات و مشارکت های اقتصادی خود را در این فضا صورت می دهند و حتی نوع تجارت ها نیز از شکل سنتی خود که معمولاً تبادل کالا و ارائه خدمات بود، تغییرکرده و سبکی جدید از تجارت را مشاهده می کنیم که با تمام الگوهای پیشین خود متفاوت است.

    امروز سرمایه گذاری های بورسی، سرمایه گذاری ها در زمینه ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در پروژه های علمی و فناوری از جمله تحولاتی است که در حوزه اقتصاد جدید شکل گرفته است.لذا می بینیم که شرکت های بیمه با درک صحیحی از تغییر و تحولات، حیطه کاری و پوششی خود را افزایش داده اند و حتی در ذیل بندهای قراردادهای اقتصادی در عرصه تجارت دیجیتال وارد شده اند و اثرگذاری خود را داشته اند.

    جا ماندن از تحولات دیجیتال در حوزه بیمه
    علیرغم اینکه ماهیت بیمه توام با ریسک و خطرپذیری است،اما همواره در مسیر تحولات بنیادی و تغییرات مشی اجرایی،صنعت بیمه درکشورما از محافظه کار ترین و کندترین نهادهای اقتصادی است که حاضر به پوست اندازی است. این مسئله شاید به منزله خودزنی برای صنعت بیمه تلقی شود اما باید این واقعیت ها را بیان و تکرار کرد تا متوجه حرکت دیگر نهادهای مالی در بازار سرمایه و جهش رقبای خارجی در این صنعت باشیم و ببینیم که درجایگاه مناسبی قرار نگرفته ایم.

    درحالی که امروز بیمه ها در عرصه جهانی در حال عبور از اینشورتک ها هستند،ما هنوز در صدور مجازی بیمه ها و تبادل اطلاعات درونی میان بیمه گذاران دچار مشکلات مختلفی هستیم. مشکلاتی که برخی از آنها درگروی منافع عده ای است که از این عقب ماندگی دیجیتال سود می برند، و برخی از آن به سبب عدم تغییر ذهنیت مدیران و برنامه ریزان در حوزه بیمه می باشد. امروز بیمه ها به مرحله ای رسیده اند که در قالب اینشورتک ها در مسیر بهره مندی از هوش مصنوعی و پایش اطلاعات رفتاری و اجتماعی جامعه و تحرکات علمی بازار سرمایه هستند، به گونه ای که قادرند بسته به نوع شخصیت افراد و یا بررسی عملکرد شرکت ها حق بیمه ای متفاوت و متناسب با احوالات آنها در نظر بگیرند. این درحالی است که ما هنوز بر سر ایجاد پلتفرم هایی برای فروش آنلاین و بازاریابی در پیچ و خم بوروکراسی و هزینه و فایده هستیم.

    اعتمادسازی، ضرورت توسعه صنعت بیمه در حوزه دیجیتال
    شکی نیست که زندگی امروز مردم در سراسر جهان پیوندی جدی با حوزه دیجیتال و فضای سایبری دارد. از حوزه ارتباطات گرفته تا حوزه تجارت و آموزش و بهداشت و درمان و...،همگی وابستگی غیرقابل وصفی به این فضا پیدا کرده اند.چرا که در این بستر مهمترین عنصر ارزشمند درجهان هستی، یعنی "وقت و زمان" به نفع کاربران خواهد بود. شاید گفته شود که امروز فضای مجازی و حوزه دیجیتال آینه ای از الگوهای سنتی روابط و دادستدهای تجاری است و افراد برای بهره گیری از سود بیشتر و دسترسی به بازار گسترده تر به این فضا منتقل می شوند. البته که استدلال درستی است، اما هسته مرکزی این استدلال نیز همان "عنصر زمان" است. چرا که یک فعال اقتصادی به سبب کاهش زمان بازاریابی خود از این فضا بهره می برد و یا افراد برای جلوگیری از فوت وقت خود از شبکه های اجتماعی برای تعاملات خود بهره می برند.

    حال این منطق را در چارچوب کارکرد و توانایی های بیمه ها باید مورد بررسی قرار داد. آیا صنعت بیمه ما طی چند دهه اخیر که دنیا با سرعتی وصف ناشدنی درحال اضافه کردن تمام امورات بشری در فضای دیجیتال است، توانسته نیازهای مردم را حتی در پایین ترین سطح خدمات برآورده کند و به عنوان ارزش افزوده ای جذب کننده "عنصر زمان" را به آنها هدیه دهد تا اعتمادشان جلب نماید.

    مسلماً وقتی مشتریان حقیقی و حقوقی در پیگیری امورات اولیه خود در حوزه بیمه شاهد حفظ سرمایه ارزشمند خود یعنی "عنصر زمان" باشند،قطع به یقین حاضرند تا توضیحات و برنامه های متنوع صنعت بیمه را در حوزه های سرمایه گذاری مورد توجه قرار دهند و وارد چرخه اقتصادی آن شوند. چرا که آن اعتماد اولیه آنها را مجاب خواهد کرد وقت و سرمایه خود را در این عرصه هدر نخواهند داد.

    اما این موضوع با سیستم"کلنگی" فعلی میسر نیست و به همین سبب است که هرساله میلیاردها تومان هزینه برای تبلیغات در حوزه بیمه های مختلف صورت می گیرد، ولی بازخوردی که بتواند موجب جلب اعتماد جامعه گردد از آن حاصل نمی شود. بدون تعارف صنعت بیمه ما دچار رقابتی درونی شده است که برنده ای از آن خارج نمی شود و صرفاً آمار و ارقام بودجه های مصرفی را به رخ یکدیگر می کشند.

    اینکه بیمه ها برای خود در شبکه های مجازی صفحه داشته باشند و جنگ افزایش فالوور را برای خود داغ کنند به منزله ورود به عرصه دیجیتال و اثرگذاری بیشتر در سطح کلان جامعه و اقتصاد نیست. بلکه بیمه ها باید به عنوان یکی از سردمداران عرصه اقتصادی، برای مشکلات و چالش های کلان کشور و ملت با بهره گیری از توان سایبری موجود وارد عمل شوند. امروز کشورمان بحران های مختلفی را در حوزه اقتصادی تجربه می کند اما از یکسو نگرشی ملی برای بهره گیری از توان بیمه ها شکل نمی گیرد و از سوی دیگر بیمه های نیز توانایی های بالقوه قوه خود را بالفعل نمی کنند و اثرگذاری خود را محدود ساخته اند.

    اگر صنعت بیمه به ماهیت توانایی های خود پی ببرد چاره ای ندارد جز اینکه خود را با چارچوب های عرصه دیجیتال هماهنگ سازد. اینگونه می تواند خدمات خود را در عرصه های مختلف برای مردم و بازارسرمایه عیان سازد و کارگشای بخشی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور باشد.

    درآخر باید بیان داشت که اگر این انتقادات و بیان اشکالات در سالگرد تاسیس بیمه انجام نشود، و بخواهیم صرفاً به تایید و تمجید از عملکرد صنعت بیمه در این ایام بپردازیم،مصداق خودفریبی است. اما باید به این نکته اشاره داشت که ما به لحاظ داشتن نیروی انسانی خوش فکر،کارشناسان بین المللی در این حوزه و امکانات پشتیبانی دستمان خالی نیست و این نقطه قوت و امید به آینده صنعت بیمه کشور است.

    کافی است قدری از لاک محافظه کاری و حرکت بر مدار سنتی خارج شویم و سمتی حرکت کنیم که بیمه را به عنوان یک پشتیبان در تمامی عرصه های اجتماعی و اقتصادی در کشور معرفی و اعتماد عمومی را جلب نماییم. همچنین باید اذعان داشت که طی سال های اخیر تلاش های بسیاری برای این پوست اندازی از سوی برخی مدیران و برنامه ریزان صنعت بیمه صورت گرفته است و باید از آنها تقدیر کرد که پیش قراولان عرصه تغییر بوده اند؛ و باید از تمامی دست اندرکاران وسیاست گذاران خرد و کلان صنعت بیمه خواست تا گرد رخوت را از چهره این نهاد مالی و بنیادی در عرصه اقتصاد کشور بزدایند و کمی سبک بار به سمت تحول و توسعه حرکت کنند.

    خبرنگار: فائزه مقصودیان

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی