عصر بازار

حقوق کارگران ۳۰ درصد هزینه های زندگی را تامین می‌کند

عصر اعتبار- دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه گفت: حقوق ماهانه یک کارگر تنها ۳۰ درصد از هزینه های زندگی روزمره را تامین می‌کند.

حقوق کارگران ۳۰ درصد هزینه های زندگی را تامین می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، داوود میرزایی شنبه 23 بهمن ماه در دیدار مدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان مرکزی با تشکیلات کارگری ساوه که در خانه کارگر این شهرستان تشکیل شد، اظهار کرد: جامعه کارگری در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته است و در دوران دفاع مقدس با تقدیم 14 هزار شهید کارگری و پس از آن نیز حضوری موثر داشتند.

    وی افزود: جامعه کارگری در جنگ اقتصادی نیز اجازه ندادند دشمن با تحریم‌های ظالمانه بخواهد توطئه‌های خود را عملیاتی کند و در سنگر اقتصادی از اقتصاد کشور دفاع کردند و حتی جامعه کارگری در شرایط کرونایی یک دقیقه تولید را تعطیل نکرده و صادقانه به عنوان سربازان جبهه اقتصادی چرخ های تولید را به حرکت درآوردند.

    دبیر اجرایی خانه کارگر با اشاره به اینکه حمایت واقعی از جامعه کارگری صورت نمی‌گیرد، گفت: بهوصرف سر دادن شعار انقلابی‌گری نمی‌توان مطالبات جامعه کارگری را برآورده کرد بلکه باید در عمل و با گوش دادن به منویات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید و سربازان جنگ اقتصادی که همانا کارگران هستند، مطالبات آنان را برآورده کرد.

    وی با اشاره به روزهای پایانی سال و مطرح شدن موضوع حقوق و معیشت کارگران در سال آینده گفت: از نمایندگان مجلس درخواست می شود که چنانچه اشرافیت کامل به وضعیت اقتصادی جامعه کارگری ندارند از گمانه زنی بی‌مورد و اعلام اعداد و ارقام غیرکارشناسی خودداری کرده و اجازه دهند شورای عالی کار به استناد ماده 40 قانون کار نسبت به تعیین حقوق و دستمزد جامعه کارگری اقدام کند.

    میرزایی افزود: نمایندگان مجلس در راستای کمک به جامعه کارگری دولت را مکلف و ملزم کنند که در شورای عالی کار به عنوان یک کارفرمای بزرگ در کنار بخش خصوصی حضور پیدا نکرده و به عنوان یک عضو بی طرف تلاش کند تا کارفرما و کارگر در تعیین حقوق و دستمزد به یک توافق عادلانه دست پیدا کنند.

    وی در خصوص سبد معیشتی در نظر گرفته شده برای جامعه کارگری نیز گفت: کارگران روزهای سختی را از نظر معیشتی سپری می‌کنند و دولت باید با نگاه حمایتی نسبت به تقویت سبد معیشتی با در نظر گرفتن تمامی نیازهای کارگران اقدام کند.

    وی بیان کرد: حقوق دریافتی کارگران با هزینه‌های آنان همخوانی ندارد و تنها 30 درصد نیازهای زندگی روزمره آنان را تامین می‌کند و حتی برخورداری از سرپناه و حتی خودرو برای کارگران به یک رویا تبدیل شده است. به دلیل شرایط دشوار اقتصادی و پائین بودن میزان حقوق دریافتی کارگری، ازدواج برای آنها سخت شده و پس از ازدواج نیز از فرزندآوری امتناع می‌کنند.

    دبیر خانه کارگر خواستار مشخص شدن حقوق عادلانه برای جامعه کارگری توسط شورای عالی کار شد و افزود: دولت باید با برطرف کردن مشکل کارفرمایان اجازه ندهد که مشکل کارفرمایان باعث تحمیل هزینه بر روی دوش جامعه کارگری شود.

    وی افزود: اینکه گفته می شود ارز 4200 تومانی فسادآور بوده و موجب رانت خواهد شد باید دولت و مجلس بر این موضوع نظارت کرده و صورت مسئله را پاک نکنند. حذف ارز 4200 تومانی باعث خواهد شد که صنایع مادر و بزرگ برای تامین مواد اولیه ارز گرانتری را هزینه کنند که در نتیجه قیمت تمام شده محصول افزایش یابد و عمده مصرف کنندگان که قشر متوسط یا کارگران هستند با مشقت و دشواری فراوان باید کالای گران تهیه کنند.

    میرزایی در ادامه، پویایی اقتصاد را منوط به انگیزه بالای کارگران در حوزه تولید دانست و افزود:‌ تشکیل شوراهای اسلامی کار و احیای تعاونی‌های مصرف و مسکن در صنایع موجب تقویت انگیزه و روحیه کارگران در حوزه تولید است.

    وی همچنین کمبود نیروی کار در صنعت را نتیجه ارزان قیمت بودن نیروی کار دانست و افزود: هیچ جوانی حاضر نیست با حقوق چهار میلیون تومانی در صنعت مشغول بکار شود بنابراین باید علاوه بر افزایش حقوق و دستمزد، امکانات رفاهی و تعاونی‌های مصرف و مسکن ایجاد شود تا نیروی کار با انگیزه بالا وارد صنعت شود.

    میرزایی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: با وجود همسازی‌سازی حقوق 75 درصد بازنشستگان، انتظار می‌رود 25 درصد دیگر نیز همسان‌سازی شده و میزان عیدی آنان افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی