عصر بازار

بررسی مزد منطقه‌ای در کمیته دستمزد

مزد ۱۴۰۱ در جلسه بعدی شورای عالی کار مشخص می‌شود

عصر اعتبار- تاجیک گفت: امیدواریم جلسه ۲۱ اسفند ماه شورای عالی کار آخرین جلسه بررسی مزد ۱۴۰۱ کارگران باشد و مزد ۱۴۰۱ مشخص شود اگر در این جلسه مزد ۱۴۰۱ مشخص شود از ابتدای فرودین ۱۴۰۱ دستمزد کارگران با رقم جدید پرداخت خواهد شد.

مزد ۱۴۰۱ در جلسه بعدی شورای عالی کار مشخص می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از برنا، محمدرضا تاجیک نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار درباره آخرین اخبار از بررسی مزد 1401 کارگران، اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای عالی کار، رقم سبد معیشت خانوار مشخص و قرار شد در 21 اسفند ماه جلسه بعدی را داشته باشیم تا رقم سبد معیشت را نهایی کنیم.

    وی با اشاره به اینکه امیدواریم جلسه 21 اسفند ماه شورای عالی کار آخرین جلسه بررسی مزد 1401 کارگران باشد و مزد 1401 مشخص شود، گفت: اگر در این جلسه مزد 1401 مشخص شود از ابتدای فرودین 1401 دستمزد کارگران با رقم جدید پرداخت خواهد شد.

    تاجیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جلسات شورای عالی کار که تاکنون تشکیل شده اجرای سه جانبه گرایی را چه طور ارزیابی کرده‌اید؟ بیان کرد: خوشبختانه در دولت جدید برنامه ریزی خوبی برای برگزاری جلسات کمیته دستمزد و شورای عالی کار صورت گرفته و به صورت روتین جلسات برگزار می‌شود.

    نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار افزود: در سال‌های گذشته یکی از چالش‌های جامعه کارگری عدم هماهنگی و برنامه ریزی مناسب برای برگزاری جلسات شورای عالی کار بود که این چالش را در دولت جدید نداشتیم.

    وی گفت: از ابتدای دولت جدید تاکنون 8 جلسه کمیته دستمزد تشکیل شده است و 2 اسفند ماه 1400 نیز جلسه کمیته دستمزد برگزار می‌شود تا مزد منطقه‌ای را بررسی کنیم البته به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سال 1401 مزد منطقه‌ای اجرا نمی‌شود.

    تاجیک ادامه داد: به دلیل صراحت ماده 41 قانون کار برای اجرای مزد منطقه‌ای منعی نداریم و برخی از کارفرما نماها فکر می‌کنند که مزد منطقه‌ای، مزد ملی را نقض می‌کند درحالی که اینطور نیست و مزد ملی سرجای خودش است.

    نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار بیان کرد: مزد باید براساس صنایع و شرایط هر استان تعیین شود قطعا در شهرهایی که تورم بیشتر است مزد بیشتری هم باید به کارگران پرداخت شود البته نباید این را فراموش کنیم که حداقل دستمزد کارگران پاسخگوی نیازهای زندگی آن‌ها نیست و سبد معیشت خانوار 9 میلیون تومان و دستمزد کارگران 4 میلیون تومان است که قطعا کفاف نمی‌دهد.

    وی مزد منطقه‌ای برای سال 1402 اجرا خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم که بررسی مزد منطقه‌ای نتیجه دهد تا بتوانیم در سال 1402 به اجرا برسانیم اما قولی در این خصوص نمی‌توانیم دهیم چراکه بررسی‌ها ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی