عصر بازار

وضعیت بازار ارز، سکه و طلا در هفته گذشته

عصر اعتبار- علیرغم کاهش هشت دلاری قیمت هر اونس طلای جهانی، به دنبال افزایش تقاضایی که در بازار ارز از روز گذشته (پنجشنبه) شکل گرفته است، هر دلار با افزایش قیمت مواجه شده و در نتیجه سکه و طلا را هم گران کرده است.

وضعیت بازار ارز، سکه و طلا در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا؛ محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: بر اساس آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنه)، قیمت اونس جهانی طبق روال دو-سه هفته اخیر با کاهش همراه بود. البته در اواسط هفته مجددا در کانال 1900 دلار قرار گرفت اما تا پایان هفته مجدد به کانال 1800 دلار نزول کرد. بطور متوسط روز گذشته هر اونس طلا 189 دلار بود که حدودا هشت دلار نسبت به ابتدای هفته کاهش قیمت داشته است.

    نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در هفته‌ای که گذشت، چند روزی تعطیلات داشتیم و دیروز مابین تعطیلی قرار گرفته بود اما بازار ارز با تقاضای قابل توجهی برای خرید ارز مواجه شد و نرخ ارز افزایش قیمت یافت. هر دلار آمریکا در روز گذشته افزایشی شد، در حالیکه اونس طلا هشت دلار کاهش یافته بود، اما منجر به افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی شد.

    حباب سکه همچنان بالا

    وی ضمن تاکید بر اینکه علت اصلی افزایش قیمت سکه و طلا افزایش نرخ ارز در بازار بوده است، در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: بر اساس آخرین معاملات روز پنجشنبه، سکه تمام طرح قدیم 12 میلیون و 850 هزار تومان قیمت داشت که نسبت به ابتدای هفته 150 هزار تومان افزایش یافته است. سکه تمام طرح جدید نیز با 170 هزار تومان افزایش قیمت به نسبت ابتدای هفته به 13 میلیون و 270 هزار تومان رسید. حباب سکه همچنان بالاست و با توجه به تقاضایی که برای خرید سکه وجود دارد، حباب آن در محدوده 450 هزار تا 500 هزار تومان قرار دارد.

    این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، ادامه داد: نیم سکه با 60 هزار تومان و ربع سکه با 70 هزار تومان افزایش هفتگی در آخرین معاملات روز گذشته به ترتیب هفت میلیون و 300 هزار تومان (نیم سکه) و چهار میلیون و 300 هزار تومان قیمت داشته‌اند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با 20 هزار تومان افزایش دیروز دو میلیون و 620 هزار تومان دادوستد شد.

    کشتی‌آرای تاکید کرد: همانطور که اشاره شد، روز گذشته نرخ ارز با افزایش در بازار همراه بود، اظهار کرد: هر دلار آمریکا 250 تومان افزایش داشت که دلیل افزایش تقاضای آن هم به سبب تعطیلی بسیاری از واحدها بود که تاثیر آن بر قیمت سکه و طلا نیز مشخص بود. بر این اساس قیمت هر مثقال طلا آب شده (17 عیار) در آخرین معاملات پنج میلیون و 670 هزار تومان بود که بطور متوسط  77 هزار تومان هر مثقال طلا افزایش قیمت داشته است. هر گرم طلا 18 عیار نیز با افزایش بطور متوسط حدودا 18 هزار تومانی به نسبت ابتدای هفته، به یک میلیون و 307 هزار تومان رسید.

    نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: مسلما فردا (شنبه) با بازگشایی بازارها و اعلام نرخ ارز توسط بانک مرکزی، قیمت ارز تعدیل خواهد شد و با توجه به مدیریتی که در کنترل نرخ ارز وجود دارد، این افزایش قیمت ایجاد شده متعادل خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه طی چند روز اخیر اتفاق خاصی در دنیا رخ نداده و جنگ روسیه- اوکراین نیز به حالت فرسایشی درآمده و شاهد اتفاق خاصی نبوده‌ایم، احتمالا اونس جهانی نیز همین مسیر متعادل را در پیش خواهد داشت؛ بر این اساس به نظر می‌رسد قیمت‌ها در همین محدوده باقی بماند و ثبات قیمت ادامه داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی