عصر بازار

اصلاح سیاست ارز ترجیحی گام مهمی در تحقق عدالت

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصاد با بیان اینکه رییس جمهوری درباره تحقق وعده‌هایی که به مردم داده است، صادق است، گفت: برنامه دولت سیزدهم برای اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی گام مهمی در جهت تحقق عدالت و توزیع عادلانه یارانه‌ها است.

اصلاح سیاست ارز ترجیحی گام مهمی در تحقق عدالت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا؛ «ظهیر حیدری نژاد» افزود: رییس جمهوری مصمم است تا وعده‌هایی را که به مردم داده بود با وجود همه سختی‌ها یکی‌یکی جامع عمل بپوشاند. این صحبت‌ها حول دو محور سلامتی مردم و نیز اقتصاد بود که هر دو از اهمیت بالایی برخوردارند.

    وی افزود: نکته حائز اهمیت صحبت‌های شب گذشته رییس جمهوری آن است که برخلاف خیلی از دولت‌های گذشته، وعده‌های خود را فراموش نکرده و مجدانه پیگیر آنها است. این بسیار امر مهمی است که رییس جمهوری برای تحقق قول‌های خود تلاش کند تا جایی که بگوید برای تحقق آنها حتی حاضر است از جان و آبروی خود مایه بگذارد و این نشان فداکاری است.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رییس جمهوری در صحبت‌های شب گذشته خود ضمن اشاره به شرایط روزهای ابتدایی شروع به کار دولت سیزدهم درباره وضعیت آمار مرگ‌ومیر کرونا گفت: در آن روزها حدود 700 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست می‌دادند و بحث واکسن به دلیل آنکه تولید داخل آن‌چنان که بایدوشاید سرعت نگرفته بود و بحث واردات هم به دلیل مشکلات انتقال پول، جدی نبود، بنابراین واکسیناسیون خیلی سرعت نداشت.

    وعده نخست دولت سیزدهم محقق شد

    وی افزود: اما در دولت سیزدهم و در کمتر از هشت ماه تعداد فوتی‌های کرونا از حدود 700 نفر به 7 تا 8 نفر در روز کاهش یافت؛ گرچه این تعداد هم بسیار ناراحت‌کننده است، اما در مقابل آن روزی 700 نفر بسیار کمتر شده است.

    کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: همین سرعت گرفتن واکسیناسیون سبب شد، امسال شاهد بسیاری از بازگشایی‌ها (مدارس، دانشگاه‌ها و کسب‌وکار مردم) باشیم و حتی شرایط برای سفرهای نوروزی مردم بسیار خوب شد و مردم توانستند با خیالی راحت‌تر به مسافرت بروند. به این ترتیب دولت در تامین وعده سلامت مردم موفق عملکرد کرد.

    حیدری نژاد گفت: بخش دیگری از سخنان رییس جمهوری به تشریح وضعیت اقتصادی و به تعبیری نان مردم اختصاص داشت که در آن هم وعده‌های داده شده و هم دستاوردها برای مردم بیان شد.

    وی ادامه داد: مطابق اعلام وزارت نفت در این مدت آمار فروش نفت کشورمان دو برابر شده و میزان تجارت خارجی نیز از یک‌صد میلیارد دلار بالاتر رفت که آمار امیدوارکننده‌ای است.

    تامین کسری بودجه بدون خلق پول

    این کارشناس اقتصاد افزود: یکی از نگرانی‌ها کشور در طول دوره‌های مختلف کسری بودجه و نحوه تامین آن بود که این کسری به 450 همت در دولت قبل رسیده بود. دولت‌های گذشته برای جبران آن اقدام به خلق پول یا استقراض از بانک مرکزی می‌کردند، اما دولت سیزدهم توانست بدون خلق پول و استقراض از بانک مرکزی بر این مشکل غلبه کند.

    حیدری نژاد با بیان اینکه تورم برخلاف انتظارها از 40 درصد به 36 درصد رسیده که گام بسیار مهمی است، گفت: یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مردم بحث ارز ترجیحی یا همان دلار 4200 تومانی است که از سال 1397 اجرایی شد و در ابتدای به تعداد زیادی از کالاها پرداخت می‌شد، اما کم و کمتر شد تا در دولت دوازدهم تنها به 7 گروه کالاهای اساسی تعلق می‌گرفت.

    وی ادامه داد: همه کارشناسان پرداخت ارز ترجیحی را یک اتفاق آسیب‌زا می‌دانند، اما چگونگی حذف آن و اینکه فشار زیادی به مردم تحمیل نشود، از اهمیت بالایی برخوردار است. حذف ارز ترجیحی بسیار مهم است، زیرا این ارز مشوقی برای واردات و محملی برای فساد و رانت بوده است.

    این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بر همین اساس همه کارشناسان معتقدند که دولت باید رفته‌رفته خود را از گرداب این ارز رها و آن را حذف کند، اما چگونگی این موضوع بسیار مهم است، زیرا ممکن است در دهک‌های پایین افزایش قیمت‌ها سبب کوچک شدن سفره آنها شود.

    اصلاح سیاست ارز 4200 تومانی گام مهمی در تحقق عدالت یارانه‌ها

    حیدری نژاد ادامه داد: دولت سیزدهم برنامه دارد این موضوع را به شکل عادلانه توزیع کند و پرداخت این ارز را از ابتدای زنجیره به آخر آن که مردم هستند، منتقل سازد.

    وی افزود: سالانه دولت مبلغی را در بودجه در نظر می‌گیرد تا با اختصاص آن کالاهای اساسی با قیمت‌های ارزان‌تر به دست مردم برسد که تاکنون این مبلغ به واردکننده تخصیص داده می‌شد، اما اکنون دولت مصمم است این یارانه را به خود مردم بدهد تا آنان خود مدیریت کنند. این موضوع گام مهمی در تحقق عدالت و توزیع عادلانه یارانه‌ها خواهد بود.

    این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بعد از بررسی‌های مفصل سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد برای سه دهک پایین جامعه 400 هزار تومان و برای بقیه دهک‌ها 300 هزار تومان یارانه واریز شود که اتفاق خوبی که رخ داد آن بود که پس از سخنان رییس جمهوری این امر محقق شد و مقرر است برای دو ماه آینده میزان یارانه‌ها به‌صورت متمرکز پرداخت شود که اتفاق مثبتی است.

    هیچ تغییر قیمتی در نان و بنزین اتفاق نخواهد افتاد

    حیدری نژاد گفت: مقرر شده تا قبل از آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای کالابرگ الکترونیکی که با هدف توزیع عادلانه انجام می‌شود، این پرداخت به صورت نقدی انجام شود. این آماده‌سازی زیرساخت‌ها هم نیاز به فراهم شدن نیازهای فناوری اطلاعات، بانک اطلاعات مردم و نظام بانکی دارد که برآوردها نشان می‌دهد حدود دو ماه زمان نیاز دارد.

    وی با اشاره به برنامه دولت، بیان کرد: بر این اساس هیچ تغییر قیمتی در نان و بنزین اتفاق نخواهد افتاد؛ همچنین رییس جمهوری در باره اصلاحات ساختاری مقرر شد در یک برنامه دیگر توضیحات بیشتری به مردم بدهد. انشا الله این اصلاحات ساختاری سبب خواهد شد اقتصاد به ریل مناسب خود باز گردد تا  قطار اقتصاد کشور سریع‌تر حرکت کند.

    این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت مصمم است هر قدمی که می‌خواهد بردارد، مردم را در جریان بگذارد و بر همین اساس از همه صاحب‌نظران کمک می‌طلبد و از نقد دلسوزان استقبال می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی