عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد:

جزییات پرداخت یارانه جدید حمایتی

بیشترین ذخایر اسکناس ارز تاریخ بانک مرکزی را داریم

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی جزییات پرداخت یارانه جدید حمایتی را اعلام کرد و گفت: وضعیت ارزی کشور بسیار بهتر از گذشته است و اکنون بیشترین ذخایر اسکناس ارز تاریخ بانک مرکزی را داریم.

جزییات پرداخت یارانه جدید حمایتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی در برنامه میز اقتصاد درباره جزییات طرح جدید پرداخت یارانه حمایتی اظهار داشت: براساس دهک‌بندی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، بانک مرکزی از محل حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها، منابع را در اختیار بانک‌ها قرار داده و از طریق بانک‌ها به حساب‌ها واریز شده است که بر این اساس دو نوبت یارانه‌ها بر مبنای هر نوبت برای سه دهک آخر درآمدی 400 هزار تومان و 6 دهک بعدی 300 هزار تومان به حساب‌ها واریز شده است که در آینده براساس اطلاعیه‌های سازمان هدفمندی قابل برداشت خواهد شد.

    وی با بیان اینکه اسامی را سازمان هدفمندی مشخص کرده است گفت: افراد در صورت اعتراض باید درخواست خود را به سازمان هدفمندی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند تا بررسی و اسامی جدید اعلام شود و در صورت اضافه شدن اسامی هر مقداری که از تاریخ اجرای طرح گذشته باشد، محاسبه و از همین ابتدا به آنها پرداخت خواهد شد.

    رییس کل بانک مرکزی درباره میزانی که در برخی واریزی‌ها از حساب کسر شده بود، توضیح داد: سال‌های پیش یارانه‌بگیران یک میلیون تومان وام کرونا دریافت کرده بودند که به صورت اقساطی باید پرداخت می‌شد و اعدادی که کم شده اقساط این تسهیلات بوده است.

    صالح‌آبادی درباره موارد مطرح شده درخصوص مسدود شدن برخی حساب‌ها، یادآور شد: مسدود شدن حساب‌ها به هیچ‌وجه صحت ندارد و صرفا رقم واریزی بابت یارانه قابل برداشت نیست و چنانچه مشکلی وجود داشت افراد می‌توانند به بانک مربوطه یا سازمان هدفمندسازی اعلام کنند و اصلاح می‌شود.

    صالح آبادی همچنین با اشاره به تغییر روش پرداخت ارز 4200 تومانی اظهار کرد: روشی که در گذشته وجود داشت به هیچ وجه قابل دفاع نبود چرا که عوارض متعددی داشت. تفاوت روش جدید این است که فقط شکل روش پرداخت این ارز تغییر یافته است.

    وی تصریح کرد: در روش قبلی ارز 4200 تومانی به واردکننده تخصیص داده می‌شد اما در حال حاضر واردکننده ارز نیمایی دریافت می‌کند و مابه‌التفاوت آن به حلقه آخر یعنی خود مردم پرداخت می‌شود.

    رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یک عارضه روش قبلی تخصیص دلار 4200 تومانی این بود که واردکننده ارز ارزان‌تری نسبت به نیما دریافت می‌کرد و با توجه به مابه‌التفاوت قیمتی که داشت باعث می‌شد که بیش از آن چیزی که نیاز کشور است واردات انجام شود. در نتیجه با اصلاح تخصیص ارز 4200 تومانی خواهیم دید که میزان واردات نسبت به گذشته کمتر خواهد شد.

    صالح‌آبادی گفت: این بیش واردات باعث قاچاق به کشورهای دیگر نیز می‌شد چرا که مازاد نیاز کشور بود و چون کالاهایی که ارز 4200تومانی می‌گرفتند ارزان‌تر از کشورهای دیگر تمام می‌شد بنابراین به کشورهای دیگر قاچاق می‌شد.

    وی گفت: با توجه به بحران اوکراین قیمت کالاهای اساسی در جهان گران شده و برخی از کشورها تعرفه واردات خود را صفر کردند و از سوی دیگر با توجه به ارزان تمام شدن قیمت کالایی که دلار 4200 تومانی می‌گرفت، انگیزه ایجاد می‌شود که مازاد واردات داشته باشیم و این میزان به کشورهای دیگر قاچاق شود. در نتیجه ارز اضافه‌ای را هم از کشور خارج می‌کرد.

    رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: عارضه بعدی ضربه‌ای است که به بخش تولید وارد می‌شد که در واقع این ارز ترجیحی به فضای رقابتی و تولید داخلی ضربه می‌زد.

    صالح‌آبادی با بیان اینکه در روش قبلی تخصیص ارز 4200 تومانی، تنها بخش کمی از عایدی ارز ترجیحی به مصرف‌کننده می‌رسید، تاکید کرد: سود تخصیص ارز 4200 تومانی به دست مردم نمی‌رسید و حتی کالا گران‌تر به دست مردم می‌رسید و فقط به جیب واسطه کننده و دلالان می‌رفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو